چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
نامگذاری جایزه کتاب سال قزوین به‌نام محمد دبیرسیاقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: جایزه کتاب سال قزوین در سال جاری با نام و نام ادیب بزرگ، محمد دبیرسیاقی در قزوین برگزار می‌شود.

محمدحسن اسماعیلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، با اشاره به اجرای بیش از 500 عنوان برنامه حوزه کتاب در استان قزوین در این هفته، گفت: جشنواره کتاب سال قزوین هر ساله با هدف ایجاد انگیزه بین نویسندگان، ناشران و مولفان استانی برای تولید آثار برجسته برگزار می‌شود که این دوره از جشنواره نیز برای بزرگداشت ادیب و پژوهشگر برتر قزوینی استاد «سیدمحمد دبیرسیاقی» با نام ایشان نامگذاری شده است.

وی بیان کرد: نویسندگان استان قزوین و یا تولیدات یک سال گذشته در حوزه چاپ و نشر که با موضوع استان به رشته چاپ و تحریر درآمده باشند، می‌توانند در این رقابت بزرگ شرکت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین افزود: جایزه کتاب سال قزوین با عنوان «جایزه ویژه دبیرسیاقی» امسال به 8 کتاب و نویسنده برتر از استان قزوین یا آثار تولید شده با محتوای مرتبط با استان قزوین اهدا می‌شود و در این دوره از جشنواره 10 کتاب نیز با عنوان شایسته تقدیر مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

اسماعیلی تصریح کرد: هفته کتاب فرصت مناسبی برای گرامیداشت نام و یاد بزرگان این عرصه است که برگزاری جشنواره کتاب سال امسال قزوین با هدف معرفی و گرامیداشت یاد استاد «دبیر سیاقی» برگزار می‌شود و امیدواریم اجرای این دوره از جشنواره به انگیزه برای تولیدات برتر در این حوزه منجر شود.

یادآوری می‌شود، محمد دبیرسیاقی از اساتید زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان دهخدا در ۴ اسفند ۱۲۹۸ متولد شد و ۱۶ مهرماه سال ۱۳۹۷ در سن ۹۹ سالگی درگذشت.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در بخش دیگری از این گفت‌وگو همچنین گفت: جامعه باید نسبت به مسائل حوزه کتاب و کتابخوانی حساس شود و قطعاً برگزاری باشکوه برنامه‌های این هفته می‌تواند به تحقق این امر کمک کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین افزود: برنامه‌های هفته کتاب باید با محوریت جریان‌سازی و ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به مسئله کتاب و کتابخوانی برگزار شود تا بتواند کارکرد تبلیغی و ترویجی خود را در جامعه ایفا کند.

اسماعیلی گفت: بیش از 500 عنوان برنامه برای گرامیداشت این هفته در قزوین تدارک دیده شده است که امیدواریم اجرای این برنامه‌ها بتواند گامی موثر در جهت احیاء فرهنگ کتابخوانی در کشور باشد.

وی افزود: در این مدت نمایشگاه‌های کتاب و مسابقات کتابخوانی با عناوین مختلف در تمامی شهرستان‌های قزوین برگزار می‌شود. برپایی جلسات نقد و بررسی کتاب، نشست‌های کتابخوانی، رونمایی از تازه‌های نشر استان قزوین از دیگرِ این برنامه‌هاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: زنگ کتابخوانی از دیگر برنامه‌هایی است که با همراهی دستگاه‌های اجرایی دیگر برای استان تدارک دیده شده است. برگزاری طرح کتابگردی نیز از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای این هفته در قزوین است که با همراهی مسئولین استانی و شهرستانی از کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها و انتشاراتی‌های استان بازدید خواهیم داشت.

اسماعیلی تصریح کرد: در طی این هفته کاروان‌های مختلف کتاب در اماکن و معابر عمومی برگزار می‌شود تا جامعه نسبت به حوزه کتاب حساس‌تر شود و شاهد اتفاقات خوب در این حوزه باشیم.

وی عنوان کرد: فاصله امروز ما تا حد مطلوب سرانه کتابخوانی بسیار زیاد است و قطعا نباید انتظار داشته باشیم در یک بازه زمانی کوتاه این فاصله رفع شود اما می‌توانیم با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در زمینه ترویج و توسعه این فرهنگ در جامعه گام برداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها