پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
تمرکز بر بخش نگاه ویژه در ششمین جشنواره مرجان کتابخوانی

اختصاص بخش نگاه ویژه در سه بخش مروجان سیار، مروجان مناطق دو زبانه و چندزبانه و مروجان توان‌یابان از ویژگی‌های ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی به‌شمار می‌آید.

محسن حاجی زین‌العابدینی، دبیر ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: امسال تلاش کردیم جشنواره در ششمین تجربه برگزاری، تغییرات ویژه‌ای داشته باشد و به‌همین دلیل بخش نگاه ویژه را به بخش‌های متنوع این رویداد اضافه کردیم که در بردارنده سه حوزه مختلف می‌شود.
 
وی افزود: مروجان سیار یکی از این بخش‌ها است که اهمیت ویژه‌ای برای ما دارد؛ زیرا بسیاری از مناطق صعب‌العبور هستند و رفت و آمد در آن بسیار سخت است. مروجان سیار با کوله،‌ موتور سیکلت یا چهارپایان به سراغ مخاطبان این مناطق می‌روند و در زمینه ترویج کتاب فعالیت می‌کنند.
 
زین‌العابدینی با اشاره به بخش مروجان دو زبانه یا چند زبانه نیز توضیح داد: دلیل ایجاد این بخش وجود مردم مناطق مرزنشین بود که به زبان‌های ترکی، کردی، عربی و گیلکی و توجه ویژه به مردم این مناطق نیاز دارند.
 
وی تاکید کرد: بسیاری از دانش‌آموزان تا قبل از مدرسه به زبان محلی با فرزندان خود صحبت می‌کنند و با ورود به مدرسه به دلیل عدم آشنایی با زبان فارسی دچار افت تحصیلی می‌شوند. مروجان کتابخوانی این مناطق زبان فارسی را با کتابخوانی به این دانش‌آموزان آموزش می‌دهند و سهم زیادی در توانمندسازی آن‌ها دارند.
 
دبیر ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی همچنین درباره بخش توان‌یابان گفت: این بخش به ترویج کتابخوانی برای افراد معلول با نیازهای ویژه است که شامل نابینایان، ناشنوانایان، معلولان جسمی و حرکتی، معلولان ذهنی و اوتیسم می‌شود، مربوط است.
 
زین‌العابدینی با بیان اینکه مروجان کتاب در این بخش نیازهای هر یک از این گروه‌ها را شناسایی می‌کنند، عنوان کرد: هر یک از این توان‌یابان نیازهای ویژه‌‌ای دارند، باید منابع اطلاعاتی مناسبی در اختیار آن‌ها قرار گیرد و سرویس مخصوص خود را داشته باشند که مروجان این بخش به تناسب هر یک خدمات ارائه می‌دهند.
 
وی یادآور شد: این مروجان اغلب در گروه‌ها، انجمن‌ها و نهادهای مختلف مشغول به‌کار هستند و بر روی هر بخش تمرکز دارند. تلاش کردیم امسال به فعالیت‌های آن‌ها در قالب بخش نگاه ویژه، بیشتر توجه کنیم.
 
به گفته زین‌العابدینی، در اختتامیه جشنواره برای هر یک از این بخش‌ها یک برگزیده و تقدیری پیش‌بینی شده است که از تلاش‌های آن‌ها تقدیر خواهد شد.
 
مراسم اختتامیه ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی شنبه 25 آبان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها