چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
اقتصاد خلاق هم بدون پیوست فرهنگی برای شهرها آسیب‌زاست

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه‌ریزی گفت: هر چند اقتصاد خلاق ممکن است برای شهر، درآمدهای مالی به دنبال داشته باشد، ولی اگر فاقد پیوست فرهنگی و اجتماعی باشد، گاه می‌تواند موجب آسیب‌های فروان نیز باشد.

علی‌اصغر سیدآبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه‌ریزی، صبح امروز چهارشنبه 22 آبان و در حاشیه کارگاه آموزشی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در بجنورد که در محل نگارخانه نگارستان این شهر برگزار شد، در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان شمالی، گفت: متاسفانه تصور همگان در داشتن شهری خوب و مدرن داشتن یک مهندس خوب در رشته مهندسی عمران است که گاهی این نگاه می‌تواند آسیب‌هایی را هم برای یک شهر به دنبال داشته باشد.

وی پیوست اجتماعی و فرهنگی را یکی از تمایزهای شهرهای خلاق از دیگر شهرها دانست و افزود: یک پیوست خوب اجتماعی و فرهنگی می‌تواند در اقتصاد یک شهر نیز تاثیر فراونی داشته باشد.

سیدآبادی اضافه کرد: هر چند در اقتصاد خلاق درآمدهای مالی را برای یک شهر به دنبال داشته باشد، ولی اگر فاقد پیوست فرهنگی و اجتماعی باشد، گاه می‌تواند موجب آسیب‌های فروان ازجمله آلایندگی محیطی و... نیز باشد.

وی با توجه به تاثیر و عمومیت فرهنگ بر آحاد جامعه بیان داشت: ویژگی دیگر اقتصاد فرهنگی را می‌توان در عمومیت آن بر آحاد جامعه دانست چراکه در اقتصاد خلاق صرفاً سرمایه‌گذار است که از سرمایه‌گذاری خود نفع می‌برد ولی در اقتصاد فرهنگ آحاد جامعه از نتایج و تاثیرات آن منتفع خواهند شد.

سیدآبادی با اشاره به اینکه طرح شهرهای خلاق از سال 2000 میلادی در یونسکو و جهان مطرح شده است، گفت: در جامعه ایرانی ما این طرح قدمت طولانی داشته به گونه‌ای که در معماری‌های قدیم ایران تمامی پیوست‌های فرهنگی رعایت و اجرا شده است.

وی همچنین به شکوفایی و شناسایی هنرمندان هر منطقه از کشور در طرح شهرهای خلاق پرداخت و تصریح کرد: در تمامی برنامه‌های فرهنگی که توسط دستگاه‌های متولی فرهنگی اجرا می‌شود نگاهی از بالا به پایین است؛ به نحوی که از مرکز کشور شروع و شهرستان‌ها ختم می‌شد ولی در طرح شهرهای خلاق حرکتی وارونه داشته و از شهرها طرح ارائه و در کشور اجرایی خواهد شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه‌ریزی هدف از اجرای طرح شهرهای خلاق را کمک به برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار، مشارکتی و مبتنی بر رویکرد آمایشی در شهرها و مناطق فرهنگی ایران، کشف، جذب و  پرورش فعالیت‌ها و حمایت از پیشنهادات نو، خلاقانه، اثر بخش و پایدار بومی، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی  مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی، تمرکز زدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ، تبادل تجربه‌ها و دانش بومی در میان شهرهای مختلف ایران، توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و کمک به بهبود کسب و کارهای فرهنگی هنری و صنایع خلاق دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها