پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
توصیه‌های مولف «قند تلخ» برای شناخت بهتر دیابت

مدیرعامل انجمن دیابت شهرستان دامغان و مولف کتاب «قند تلخ» گفت: تصور اكثر افراد درباره دیابت، به بالا رفتن قند خون و مصرف دارو و انسولین خلاصه می‌شود و پیرامون اثرات و تبعات آن اطلاع درستی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (اینبا) در سمنان، روز جهانی دیابت هر سال در روز ۱۴ نوامبر برابر با ۲۳ آبان ماه، سالروز تولد سر فردریک بانتینگ که به همراه چارلز بست در سال ۱۹۲۲ م. انسولین را کشف کرد، گرامی داشته می‌شود. روز جهانی دیابت در سال ۱۹۹۱ توسط فدراسیون بین‌المللی دیابت و سازمان بهداشت جهانی و در پاسخ به افزایش نگرانی درباره تشدید تهدید سلامتی توسط بیماری دیابت پایه‌گذاری شد. این روز با گذر از تصویب سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ م. یک روز جهانی شناخته شد.

بهروز منصور کوهی مدیرعامل انجمن دیابت دامغان و مولف کتاب «قند تلخ» در گفتگویی با خبرنگار ایبنا در رابطه با این مسئله، گفت: دیابت یک عارضه ناشى از اختلال در تولید و یا عملکرد انسولین در بدن است و انسولین هورمون یا ماده‌اى است که در لوزالمعده (پانکراس) تولید مى‌شود، سلول‌ها را قادر مى‌سازد تا گلوکز را از خون بگیرد و براى تولید انرژى استفاده کنند که چهاردهم نوامبر سالگرد تولد «فردریک بانتینگ» کاشف انسولین اولین بار در سال 1991 با همکاری بنیاد بین‌المللی دیابت (IDF) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. 
 
وی افزود: مجمع عمومی سازمان ملل در 20 دسامبر 2006 با  تصویب قطعنامه برجسته و منحصر به فرد، دیابت را «یک بیماری مزمن و ناتوان‌کننده با هزینه‌های هنگفت» معرفی کرد که خانواده‌ها، دولت‌ها و کل جهان با آن مواجه است. بر اساس قطعنامه سازمان ملل، چهاردهم نوامبر (23 آبان ماه) روز جهانی دیابت اعلام شد.


مدیرعامل انجمن دیابت دامغان یادآور شد: دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین ایجاد می‌شود، ماده‌ای كه از قند به عنوان عظیم‌ترین منبع انرژی بدن استفاده می‌كند لوزالمعده مسئول ترشح انسولین در بدن است كه اگر میزان ترشح این ماده كافی نباشد، یا بدن نتواند از آن استفاده كند، از هورمون‌های جایگزین برای تبدیل چربی به انرژی استفاده می‌شود. این فرآیند منجر به تولید سطح بالای مواد شیمیایی سمی شامل اسید و اجسام كتونی می‌شود كه به آن «كتواسیدوز دیابتی» گفته می‌شود.

منصور کوهی اظهار داشت: خیلی افراد در جامعه دیابت را تنها به عنوان یك بیماری ساده اختلال در قند خون می‌شناسند كه فرد می‌تواند پس از ابتلا به آن تا آخر عمر از طریق مصرف قرص‌های كاهنده قند خون و در نوع شدیدترش تزریق انسولین به زندگی عادی اش ادامه دهد اما واقعیت این است كه وجود اختلال در قندخون تنها یك بیماری ساده نیست بلكه در صورت عدم شناسایی و مراقبت می‌تواند منشا بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر شده و بسیاری از اعضای مهم و اساسی بدن از جمله قلب، كلیه و چشم‌ها را از بین ببرد.

مولف کتاب «قند تلخ» تصریح کرد: دیابت در صورتی كه با تحرك كم خوری مواد قندی و خوردن مواد غذایی با فیبر بالا در كنار مصرف قرص‌های كنترل كننده كنترل نشود، می‌تواند به انباشت كلسترول در اندام‌هایی كبد، كلیه و قلب منجر شود كه نتیجه آن ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیالیز، سكته‌های قلبی و عروقی و پارگی عروق چشم و كم بینا و نابینا شدن فرد مبتلاست.

منصور کوهی اضافه کرد: لازمه مدیریت دیابت، درمان روزانه، پایش منظم، رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم و آموزش مداوم و چگونگی پیشگیری از این معضل و سرطان خاموش از جمله مواردی است که در این کتاب آمده و سعی کردیم در این کتاب نسبت به بالا بردن آگاهی خوانندگان و مردم قدمی هر چند ناچیز برداریم.

مدیرعامل انجمن دیابت دامغان افزود: در حالی كه كارشناسان بهداشتی می‌گویند 90 درصد بیماری دیابت با تشخیص به‌موقع قابل درمان است اما بر اساس آمارهایی كه وجود دارد ناآگاهی و كمبود سواد جامعه در این خصوص باعث شده تا این بیماری به روند پیشرونده خود را ادامه دهد و ابتلا به بیماری‌های وابسته به آن هر روز در جامعه بیشتر شود به گونه ای كه تنها در مازندران بر اساس گزارش‌های رسمی نیمی از بیماران دیالیزی را افرادی تشكیل می‌دهند كه دارای سابقه دیابت بودند.

وی گفت: در بروز بیماری مهلك دیالیز و از دست دادن كلیه، دیابت نقش و تاثیر اساسی دارد به رغم اینكه دیابت بیماری خطرناك است و به صورت مرگ خاموش عمل می‌كند، اما هنوز جامعه نسبت به آن احساس خطر نكرده است و به همین دلیل بخشی از بیماران دیابتی شناسایی نشده اند.

منصور کوهی افزود: برخلاف گذشته كه فقط افراد مسن به بیماری دیابت مبتلا می‌شدند، امروز به دلیل شیوه زندگی و تغذیه ای دیابت دیگر متعلق به یك سن و سال نیست و حتی كودكان و نوجوانان نیز به آن مبتلا می‌شوند كم تحركی، پرخوری، چاقی و استفاده از غذاهای فست فودی و پرچرب و شیرین باعث شده تا ابتلا به این بیماری در شهر دامغان زیاد شود.

وی رعایت اصول صحیح زندگی همچون انجام فعالیت‌های ورزشی و تحرك و مصرف غذاهای مناسب همچون سبزی و میوه را عاملی در پیشگیری از این بیماری و حتی كنترل آن در دیابتی‌ها و پیش دیابتی‌ها دانست و بر ضرورت توجه جدی خانواده‌ها در این زمینه تاكید كرد.

منصورکوهی در پاسخ به این سوال که شناسایی نشدن بیماری دیابت چه نتایجی دربردارد؟ گفت: كم‌آگاهی و نقص آگاهی از دیابت باعث شده افراد فكر كنند كه این بیماری را می‌شناسند، در حالی كه اطلاعات اكثر افراد جامعه درباره دیابت تنها به بالا رفتن قند خون و مصرف دارو و انسولین خلاصه می‌شود و پیرامون اثرات و تبعات آن اطلاع درستی ندارند.

مدیرعامل انجمن دیابت دامغان ضمن بیان اینکه بیماری‌های هزینه بری همچون دیالیز، سكته‌ها و كم بینا و نابینایی از عوارض دیابت است كه كمتر مردم در این خصوص آگاهی دارند افزود: با اشاره به اینكه 95 درصد مبتلایان به دیابت از نوع دیابت 2 هستند، گفت: این دیابت كه به نحوه زندگی و تغذیه برمی‌گردد با رعایت این اصول قابل كنترل و حتی قابل درمان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها