جمعه ۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
اقتباس جدی در سینمای ایران اتفاق نیفتاده است

امیر مهران، کارگردان حاضر در سی‌وششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: اقتباس جدی در سینمای ایران اتفاق نیفتاده است و این در حالی است که در جایزه‌ای مثل اسکار بخش جایزه فیلمنامه اقتباسی داریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چند سالی است که در جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران با همکاری موسسه خانه کتاب، بخشی به نام بخش کتاب و سینما راه‌اندازی شده که در آن به فیلم‌های کوتاهی پرداخته می‌شود که با اقتباس از یک اثر ادبی ساخته شده‌اند، در جشنواره امسال 11کاندیدا در این بخش وجود داشتند که فیلم‌های «اشغال»، «دیگری» و «فیلمرغ» به ترتیب جایزه اول تا سوم را از آن خود کردند. امیر مهران و مجتبی اسماعیل‌زاده با فیلم کوتاه «درخت» در این رقابت حضور داشتند. این دو فیلمساز جوان فیلم کوتاه خود را بر اساس شعری از سیاوش کسرایی ساخته‌اند که هرچند در این جشنواره موفق به کسب جایزه نشد، اما از منظر توجه فیلمسازان به شعر و الهام از آن حائز اهمیت است. 
 
امیر مهران در معرفی این فیلم به ایبنا گفت: فیلم کوتاه «درخت» یک موزیک ویدیو است که به طور مشترک و با همکاری من و مجتبی اسماعیل‌زاده کارگردانی شده است. این کار روی اثر خواننده‌ای به نام امیراشکان غلامی ساخته شد که شعر این موزیک ویدیو برای شاعر مطرح سیاوش کسرایی است. این ایده‌ای بود که از سوی مجتبی اسماعیل‌زاده در ابتدا مطرح شد.
 
وی ادامه داد: داستان این فیلم، قصه پسری در یک ناکجاآباد است که انگار طبیعت در آن در حال از بین رفتن است و فقط یک محیط صنعتی از زمین مانده و این پسربچه دنبال تنها درختی که وجود دارد، می‌گردد. پسر بچه در این جست‌وجو جاهای مختلف و موقعیت‌های متفاوتی را می‌بیند و در نهایت آن درخت را که به نوعی مادر طبیعت است، در آغوش می‌گیرد.
 
این کارگردان که سابقه دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را در کارنامه دارد، درباره حضورش در فیلم کوتاه تهران گفت: خیلی سال بود که من در جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت نکرده بودم. فکر می‌کنم هفتمین یا هشتمین باری است که در جشنواره شرکت می‌کنم اما به واسطه اینکه در این سال‌ها فیلمی کار نکردم در جشنواره نیز حضور نداشتم. البته در این سال‌ها یکی دو دوره جشنواره را داوری کردم.
 
 
مهران با اشاره به  نخستین کار اقتباسی خود گفت: این فیلم نخستین کار اقتباسی من است. به هر حال در بحث اقتباس وفاداری به مفهوم یا اصل اثر خیلی مهم است به نظرم آدم باید احساس اولیه‌ای را که از متن می‌گیرد با ایده‌های خودش همراه کند و کاری کند که به سینما نزدیک شود. این کار از روی یک شعر ساخته شد و طبیعتا از تبدیل یک داستان به فیلم سخت‌تر باشد.

وی افزود: ایده اصلی این فیلم را اسماعیل‌زاده انجام داد و من هم همراه وی بودم تا این کار اجرایی شود. تلاش ما بر این بود که حس و حال کلی شعر را در فیلم ببینیم و فیلم ساز مخالفتی با اصل اثر نداشته باشد.
 
کارگردان فیلم «درخت» در توضیح اینکه چرا سینماگران ایرانی کمتر به سراغ اقتباس رفته‌اند، گفت: به نظر من فیلمسازان ما کمتر دغدغه‌های شخصی خود را در قصه‌ها پیدا کرده‌اند یا نتوانسته‌اند قصه‌های مناسبی را که با ایده‌های آنها همخوانی داشته باشد، بیابند. از این رو کمتر به سراغ اقتباس رفته‌اند.

وی افزود: البته بخشی از این مشکل هم به دلیل کم خواندن ادبیات و کتاب است. به هرحال اقتباس جدی در سینمای ایران اتفاق نیفتاده و این در حالی است که در جایزه‌ای مثل اسکار بخش جایزه فیلمنامه اقتباسی داریم.
 
مهران در تشریح نخستین تجربه اقتباسی خود گفت: تجربه شیرینی بود؛ از طرفی من خودم شخصی هستم که ادبیات را پیگیری می‌کنم؛ یکی دو بار هم ایده‌ها و فیلمنامه‌هایی بر اساس رمان یا داستان کوتاه به ذهنم رسیده و نوشته‌ام؛ اما تاکنون شرایط ساختش فراهم نشده است. هر چند من در آثارم همه کارها را خودم انجام نمی‌دهم و همیشه از نویسندگانی کمک می‌گیرم که خودشان داستان‌نویس هستند و کتاب چاپ شده دارند. به نظرم حضور چنین آدم‌هایی در دنیای سینما می‌تواند تاثیر خوبی رو کار بگذارد.
 
امیر مهران متولد 1360 در شهر سبزوار است. فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی انیمیشن از دانشکده صدا و سیما، حدود 8 فیلم انیمیشن و سه فیلم تجربی ساخته که از این میان می‌توان به «شهر خاموش»، «‌مسیر سرد خون»، «روزنه» و «مرد پروانه‌ای»‌ اشاره کرد. او جوایز متعددی در جشنواره مختلف دریافت کرده است که مهم‌ترین آن، دریافت سیمرع بلورین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «شهر خاموش» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها