پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
نمایشگاه کتاب مشهد باید تخصصی شود

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، گفت: نمایشگاه کتاب مشهد همچنان یک نمایشگاه عمومی است؛ درحالی‌که نیاز است به مقوله کتاب تخصصی‌تر نگاه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت رئیسه و نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، با حضور در غرفه ایبنا در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد، در ارتباط با میزان تسهیلات ارائه شده از طرف مجلس به فعالان حوزه چاپ و نشر گفت: به‌طور کلی در حوزه کتاب اعم از موسسات نشر، تولیدکنندگان کاغذ، رنگ و ابزارآلات نشر، واردات، خدمات فرهنگی، نویسندگی و انتشار کتاب مورد حمایت خاص بودجه‌ای هستند.

وی افزود: حوزه فرهنگی و حوزه کشاورزی دو بخشی است که به آن‌ها توجه ویژه‌ای شده است؛ از جمله اینکه مالیات کمتری پرداخت می‌کنند یا در بعضی موارد پرداخت نمی‌کنند و همچنین بودجه و ارز یارانه‌ای دریافت می‌کنند. اما ما محدودیت‌های بودجه ای زیادی داریم و طبیعتاً پشتیبانی که می‌شود، به اندازه وسعت نیاز نیست.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی استان خراسان رضوی را استانی فرهنگی با بسترسازی مناسب برای هنرمندان خواند و گفت: خراسان رضوی استانی فرهنگی است و حمایت‌ها و بسترسازی‌ها باعث شده که حوزه رسانه، نشر و حوزه هنر رشد گسترده‌ای پیدا کند. همانطور که می‌بینید به علت بسترسازی مناسب تعداد زیادی از نویسندگان، موسسات چاپ و نشر و هنرمندان ریشه خراسانی دارند.


وی همچنین یادآورشد: تلاش ما این است که ماهیت فرهنگی خراسان حفظ و توسعه پیدا کند تا خراسان رضوی از سطح ملی به سطح بین المللی ارتقاء پیدا کند.

قاضی‌زاده هاشمی، خراسان رضوی را قطب دوم صنعت چاپ و نشر کشور خواند و افزود: از آنجا که تعداد بنگاه‌های انتشاراتی در خراسان رضوی بعد از تهران رتبه دوم را دارد، میزان اعتباراتی که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به این بنگاه‌ها اختصاص داده می‌شود هم، بیشتر است و بعد از تهران بیشتر از سایر استان‌ها از امکانات بهره‌مند می‌شوند.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، نمایشگاه کتاب مشهد را اتفاقی بسیار خوب و مفید برای فرهنگ استان خواند و افزود: از آنجایی که در نمایشگاه تولیدکننده و مصرف‌کننده در کنار هم قرار می‌گیرند، اینگونه تولیدکنندگان با نیاز مردم آشنا می‌شوند.

وی همچنین در ارتباط با سطح کیفی نمایشگاه هم عنوان کرد: نمایشگاه کتاب مشهد همچنان یک نمایشگاه عمومی است و چینش کتاب‌ها از طبقه‌بندی مناسبی برخوردار نیست، درحالی که نیاز است به مقوله کتاب تخصصی‌تر نگاه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها