شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
ترویج کتابخوانی باید به سمت غیردولتی شدن برود

دارنده عنوان «مروج برتر کتابخوانی کشور در سال 1397» معتقد است: ترویج فرهنگ کتابخوانی باید به سمت غیردولتی شدن برود و این مهم توسط سازمان‌های مردم‌نهاد انجام شود

سیداحسان سیدی‌زاده، مدرس بازنشسته تربیت معلم بجنورد که در سال 1397 عنوان «مروج برتر کتابخوانی» را در کشور به خود اختصاص داد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان شمالی، درباره راهکار‌های ترویج فرهنگ مطالعه در کشور گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی باید به سمت غیردولتی شدن برود و این مهم توسط سازمان‌های مردم‌نهاد انجام شود، که نمونه آن را در شهر بجنورد با بیش از 200 عضو در قالب حدود 10 تشکل شاهد هستیم.

این فعال حوزه کتاب و کتابخوانی افزود: بهانه اصلی کتاب نخواندن که امروزه با توجه به اقتصاد نامناسب خانواده‌ها از مردم می‌شنویم، گرانی کتاب است. در چنین شرایطی بهترین راهکار می‌تواند عضویت در کتابخانه‌های عمومی باشد که با مبلغی کمتر از 10 هزار تومان می‌توانند صدها کتاب را به امانت گرفته و مطالعه کنند.

وی درباره اهمیت تبلیغات در جامعه اضافه کرد: تبلیغات رایگان کتاب یا دریافت حداقل هزینه در مطبوعات برای ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌تواند بسیار موثر باشد؛ مثلاً اینکه هنرپیشه یک سریال در حال خواندن کتابی باشد که دوربین روی جلد آن زوم کند، این خودش تبلیغ غیرمستقیمی است که می‌تواند فروش کتاب را به بالاترین حد تصور نویسنده و ناشر برساند.


سیدی‌زاده با اشاره به گسترش فضای مجازی در جامعه، فضای مجازی را فرصتی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی دانست و گفت: کتابخوانی در فضای مجازی، رقیب کتابخوانی سنتی نیست بلکه با توجه به استقبال فراوان اشخاص بخصوص جوانان، در توسعه فرهنگ کتابخوانی موثر بوده و باید از آن استقبال کرد.

این نویسنده بجنوردی همچنین با اشاره به آمارهایی که از سوی مسولان حوزه فرهنگی نسبت به کاهش سرانه مطالعه در ایران ارائه می‌شود، افزود: بسیاری از مسئولان معتقدند فرهنگ کتاب خوانی درایران به‌خوبی شکل نگرفته و آمار پائینی در حوزه سرانه مطالعه داریم. سوال اینجاست که چرا کتابی در همین سرزمین به چاپ صدم می‌رسد؟ چرا کتابی در یک سال 25000 جلد به فروش می‌رسد؟ چرا در تهران برای خرید کتابی کنار کامیون حمل کتاب به کتابفروشی، صف می‌کشند؟ دلیل همه اینها واضح و روشن است زیرا نویسندگانی هستند که کتاب‌های خوبشان سینه به سینه، تبلیغ شده یا در برنامه‌ای که از صدا و سیما پخش شده، از سوی مجری سرشناسی، معرفی شده است.

سیداحسان سیدی‌زاده مولف دو کتاب «بجنورد گذرگاه شمالی خراسان» و «دانشوران بجنورد» است و تاکنون حدود هزار مقاله، یادداشت، مصاحبه و گزارش در نشریات کشوری و استان خراسان شمالی از وی به چاپ رسیده است. وی دارای حدود 20 هزار بریده جریده از سال 1356 تا 1364 و آرشیو عکسی دربردارنده حدود یک میلیون تصویر از برنامه‌های فرهنگی، سیاسی بجنورد و مناطق دیدنی و گردشگری استان خراسان شمالی است. سیدی‌زاده مروج برتر کتابخوانی کشور در سال 1397 و دبیر انجمن ادبی عارف بجنوردی در 33 سال گذشته بوده و از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در دو سال اخیر به عنوان برترین کتابخوان و رکورددار سرعت مطالعه مستمر (روزانه 500 صفحه) انتخاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها