چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
استقبال از نمایشگاه کتاب‌های کاربردی پایین بود/ به جای اجاره‌بهای سالن، کتاب دادیم!

مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل گفت: استقبال نکردن جامعه دانشگاهی از هفدهمین نمایشگاه کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی، برگزاری این رویداد فرهنگی در سال آینده را نامشخص کرده است.

احد رضایی، مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل، در آخرین روز برپایی هفدهمین نمایشگاه کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،گفت: برگزاری نمایشگاه امسال اصلا در وضعیت خوبی نبود و جامعه دانشگاهی شامل دانشجویان و کتابخانه‌ها استقبالی از این رویداد فرهنگی نکردند.
 
وی افزود: متاسفانه فروش ناشران در این نمایشگاه خیلی پایین بود و اصلا از حضور خود در این نمایشگاه راضی نبودند زیرا حتی نتوانستند اجاره‌بهای غرفه‌های خود را بهدست بیاورند.
 
رضایی با بیان اینکه در کنار همه این موضوعات، هیچ یک از مسئولان دولتی و دست‌اندرکاران هفته کتاب هم برای افتتاحیه یا بازدید از نمایشگاه نیامدند، گفت: کل این موضوعات موجب شده است که بسیاری از شرکت‌ها تمایلی برای حضور در بخش بین‌الملل نمایشگاه‌ کتاب تهران نداشته باشند؛ زیرا در آمدزایی زیادی برای آن‌ها ندارد.
 
وی تاکید کرد: متاسفانه دانشجویان برای خریداری کتاب‌های خارجی با محدودیت روبه‌رو هستند،؛از سوی دیگر بودجه‌‌ای در اختیار کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها برای خریداری کتاب‌های جدید نیست.
 
مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل با اشاره به آینده برگزاری این نمایشگاه در سال آینده نیز توضیح داد: بعید می‌دانم با توجه به استمرار این روند، سال آینده این نمایشگاه را برگزار کنیم و برگزار شدن یا نشدن آن نامشخص است؛ هرچند از الان نمی‌توان طرح و برنامه‌ای برای سال 1399 ارائه داد.
 
وی تاکید کرد: به‌روزرسانی نشدن منابع کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی طی سال‌های اخیر توسط سازمان‌ها و نهادها و دانشگاه‌ها، تهدیدی جدی برای جامعه دانشگاهی به‌شمار می‌آید؛ زیرا دانشجویان در طول تحصیل همواره به این آثار نیاز دارند و دسترسی نداشتن به تازه‌های نشر دنیا به تولید علم در کشور آسیب می‌زند.
 
رضایی همچنین درباره اجاره‌بهای سالن مطالعات کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برای نمایشگاه کاربردی، گفت: قرار شد با توجه به فروش بسیار پایین شرکت‌ها به میزان 12 میلیون تومان اجاره‌بهای سالن، شرکت‌کنندگان به کتابخانه دانشگاه تهران کتاب بدهند.
 
به گزارش ایبنا، در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی 25 هزار عنوان کتاب انگلیسی از 150 ناشر توسط 10 شرکت ارائه شده بود،  از میان این آثار 13 هزار عنوان به علوم انسانی، 5500 عنوان هنر، 4300 عنوان مهندسی و علوم پایه و 2200 عنوان به کتاب پرشکی اختصاص داشت که همه آن‌ها چاپ 2017 به بالا بودند.  
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها