شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
یک میلیون و 500 هزار جلد کتاب در آتش سوخت

بیش از یک میلیون و 500 هزار جلد کتاب پزشکی و دانشگاهی به ارزش 24 میلیارد تومان در حادثه آتش‌سوزی سوخت.

فرهاد تیمورزاده، مدیر انتشارات تیمورزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اعلام خبر آتش‌سوزی در انبار کتاب‌های این انتشارات گفت: در حادثه آتش‌سوزی (سه‌شنبه هفتم آبان) بیش از یک میلیون و 530 هزار جلد کتاب و پوستر علمی و آموزشی آتش گرفت و سوخت.
 
وی افزود: این انبار 540 متر مربعی در شهرک صنعتی کارا حوالی شهر قرچک قرار داشت و طبق گفته سازمان آنش‌نشانی علت آتش‌سوزی اتصال سیم‌های برق انبار بوده است.
 
تیمورزاده با اشاره به میزان خسارت وارد شده به این انتشارات، گفت: از میان کتاب‌های سوخته شده، 1100 عنوان کتاب پزشکی دانشگاهی، 220 عنوان کتاب حوزه سلامت عمومی، 280 عنوان کتاب کودک و نوجوان و 350 عنوان پوستر علمی و آموزشی بوده‌اند.
 
 وی تاکید کرد: متاسفانه در این حادثه آتش‌سوزی 24 میلیارد و یکصد میلیون تومان خسارت مالی به انتشارات وارد شده است.
 
توصیه‌هایی به ناشران
تیمورزاده با بیان اینکه متاسفانه این انبار سیستم اعلام حریق نداشت، عنوان کرد: این آتش‌سوزی ساعت 5 صبح روز سه‌شنبه 7 آبان رخ داد ولی به دلیل اینکه امکانات آتش‌نشانی منطقه برای مهار این آتش‌سوزی کافی نبود، عملیات اطفای حریق با دریافت کمک از مناطق همجوار مثل پاکدشت تا ساعت 17 ادامه داشت.
 
وی ادامه داد: البته معادل 10 درصد کتاب‌های این انبار تحت بیمه آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه، ضایعات ناشی از آب باران و ذوب برف قرار داشت اما توصیه من به همکاران این است که 100 درصد بهای پشت جلد کتاب‌ها یا بهای فروش کتاب‌ها را بیمه کنند.
 
تیمورزاده با بیان اینکه همکاران ناشر اشتباه ما را تکرار نکنند، گفت: بهتر است همکاران موجودی کالا در انبارهایشان را در طول سال رصد کنند و اگر تعداد آن‌ها افزایش پیدا کرد از نمایندگی بیمه برگه تکمیل و الحاقیه بیمه‌نامه درخواست کنند.  
 
وی یادآور شد: مساله اصلی اینجا است که حتی اگر خسارت مالی همه این موارد جبران شود اما هیچ فرایندی نمی‌تواند جای خالی تک‌تک این کتاب‌ها که جمعی از افراد برای تولید آن زحمت کشیده‌اند پر کند.
 
مدیر انتشارات تیمورزاده با بیان اینکه با وجود خسارت مالی سنگین به کار خود ادامه خواهیم داد، گفت: در این زمینه یک برنامه بلندمدت پنج ساله برای تکمیل و ادامه فعالیت برای بازتولید این 1500 عنوان در دست داریم که امیدواریم به‌زودی محقق شود.
 
به گفته وی، همچنین یک برنامه کوتاه مدت یک‌ساله نیز پیش‌بینی شده است که در آن تولید 400 عنوان کتاب در نظر گرفته شده تا 150 عنوان از مجموعه پزشکی دانشگاهی، سلامت عمومی و کودک و نوجوان را تا نمایشگاه کتاب تهران تولید کنیم.
 
تیمورزاده تاکید کرد: البته مدت‌ها است که پی‌دی‌اف کتاب‌هایمان از طریق اپلیکشن‌های موجود در بازار برای استفاده در دسترس مخاطبان است و تعداد محدودی از این کتاب‌ها نیز در کتابفروشی انتشارات موجود است که امیدواریم تا چاپ بعدی کتاب‌ها بتواند نیاز جامعه دانشگاهی را تامین کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها