شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
جایزه‌ای ادبی به‌یاد حسین جلال‌پور کلید خورد

فراخوان نخستین دوره جایزه ملی غزل زنده‌یاد حسین جلال‌پور منتشر شد.

حسن فرهادی، دبیر نخستین دوره جایزه غزل حسین جلال‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، ضمن اعلام انتشار فراخوان این رویداد ادبی، گفت: در آیینی با حضور شاعران مطرح غزل کشور و استان بوشهر از پوستر و سایت جایزه ملی غزل زنده‌یاد دکتر حسین جلالپور در محل سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان گناوه رونمایی شد.

وی در ادامه به اشاره به اینکه رونمایی از پوستر و سایت این جایزه از سوی دختر خردسال زنده‌یاد حسین جلال‌پور انجام شد و در این مراسم اعضای هیات علمی و هیات اجرائی به همراه خانواده و دوستداران این شاعر فقید حضور داشتند، افزود: کامران دشتی از هنرمندان فیلمساز و طراح بوشهری طرح اولیه پوستر را آماده کرده و اجرای کار نهایی از سوی مستوره زیارت‌زاده انجام شده است.

فرهادی در خصوص سایت این جایزه هم گفت: در ابتدا قرار بود سایتی طراحی کنیم که در دوران برگزاری جایزه بتوانیم از آن استفاده کنیم؛ اما در نهایت تصمیم بر آن شد که این سایت شخصی آثار زنده‌یاد دکتر حسین جلال‌پور باشد و در آن بخشی برای مسابقه طراحی شود تا داوطلبان بتوانند آثارشان را به سایت ارسال کنند.

به گفته دبیر نخستین دوره جایزه غزل حسین جلال‌پور، نخستین دوره این جایزه به‌منظور یادکرد و پاسداشت سه دهه حضور تاثیرگذار این شاعر و پژوهشگر در عرصه غزل پیشرو ایران، با هدف شناسایی و معرفی جوانانی که حضور جدی در عرصه غزل پیشرو دارند و همچنین پژوهشگرانی که درباره غزل، تحقیق و مقاله عرضه کرده‌اند، دی‌ماه سال جاری در بندر گناوه، زادگاه دکتر حسین جلال‌پور برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این جایزه شامل سه بخش غزل‌های ارسالی، مجموعه غزل چاپ شده و پژوهش و مقاله می‌شود، تصریح کرد: متقاضیان در بخش غزل‌های ارسالی حداقل سه و حداکثر پنج اثر می‌توانند به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند، در بخش مجموعه چاپ‌شده غزل هم کتاب می‌بایست در یک سال منتهی به جایزه چاپ شده باشد (دی‌ماه 97 تا دی‌ماه 98) و در بخش پژوهش و مقاله هم صرفا مقالات و پژوهش‌ها می‌توانند ارسال شوند که در خصوص غزل باشد.

به گفته فرهادی مراحل حضور در این رویداد به این شرح است: ثبت‌نام در سایت جایزه به نشانی الکترونیک www.hjpa.ir، ارسال آثار و مدارک، داوری آثار رسیده به دبیرخانه، داوری نهایی آثار و انتخاب برگزیدگان جایزه.

وی با اشاره به مقررات و شرایط ثبت‌نام جایزه ملی غزل زنده یاد دکتر حسین جلال‌پور بیان کرد: حداکثر سن برای حضور در بخش غزل‌های ارسالی 30 سال و بخش کتاب 35 سال تعیین شده است. بخش مقاله و پژوهش شرایط سنی ندارد. همه داوطلبان در مرحله ثبت نام لازم است، تصویر کارت ملی یا صفحه اول شناسنامه خود را در سایت، بارگذاری کنند. افراد متقاضی در بخش مجموعه غزل باید جلد و صفحه شناسنامه کتاب را در وبسایت www.hjpa.ir بارگذاری کنند؛ فایل ارسالی، ترجیحا با فرمت JPEG یا PDF و حجم حداکثر یک مگابیت بوده و لازم به ذکر است افراد متقاضی در این بخش، باید پنج نسخه از کتاب خود را به دبیرخانه جایزه ارسال کنند.

دبیر نخستین دوره جایزه غزل حسین جلال‌پور با بیان اینکه در هر بخش، هیات داوران، سه نفر را به‌ عنوان برگزیده اول تا سوم انتخاب و معرفی می‌کنند، به جوایز این جایزه ملی ادبی اشاره و تصریح کرد: نفر اول: تندیس جایزه، لوح افتخار و وجه نقد، نفر دوم: تندیس جایزه، لوح افتخار و وجه نقد، نفر سوم: تندیس جایزه، لوح افتخار و وجه نقد و به تمامی راه‌یافتگان به جایزه، گواهی حضور اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به داوران بخش پژوهش، کتاب غزل و غزل‌های ارسالی ادامه داد: ابوالفضل خطیبی، سعید رضوانی، رضا معتمد، مهری بهفر و عاطفه طیه داوران بخش پژوهش و داوران بخش کتاب غزل نیز هرمز علیپور، سیامک بهرامپرور و غلامرضا طریقی و داوران بخش غزل‌های ارسالی نیز حسن صادقی‌پناه، صالح دروند و طاهره خنیا هستند.

فرهادی در خصوص عوامل این جایزه ملی غزل تصریح کرد: اعضای هیات موسس این جایزه ملی ندا ابن‌علی (همسر مرحوم دکتر حسین جلالپور)، عزت‌الله بهمنی، ابراهیم اسماعیلی، حسن فرهادی، مهدی بیات‌نسب، دبیر جایزه نیز حسن فرهادی، اعضای هیات‌علمی نیز امید طبیب‌زاده، علی هوشمند، ارمغان بهداروند، حمیدرضا وطنخواه و محمدسعید میرزایی و مسوول اجرائی آن فاطمه اسماعیلی هستند.

دبیر نخستین دوره جایزه ملی غزل حسین جلالپور در پایان با اشاره به اینکه علاقه‌مندان تا 16 آذرماه سال جاری می‎‌توانند آثار خود را دبیرخانه این رویداد به نشانی: استان بوشهر، بندر گناوه، صندوق پستی 75318352 ارسال کنند. داوری آثار 17 آذر تا 5 دی‌ماه 98 انجام می‎شود و اسامی پذیرفته‌شدگان هم 6 دی‌ماه سال جاری در آیینی معرفی خواهند شد. متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می‎‌توانند با شماره تلفن ۰۹۰۲۵۶۷۰۰۷۱ تماس برقرار کنند.

یادآوری می‌شود، حسین جلال‌پور اهل شهرستان گناوه، از شاعران موفق جریان دهه هفتاد غزل بود و مجموعه «کلاغ بعد از باغ» او یکی از کتاب‌های برجسته این جریان به شمار می‌رود. وی در سال‌های اخیر مدرک دکتری ادبیات خود را از دانشگاه چمران اهواز گرفت و سال‌ها به عنوان رئیس گروه ادبیات دانشگاه آزاد بهبهان فعالیت داشت. «تصحیح دیوان محمدخان دشتی» و «تصحیح دیوان خواجوی کرمانی» از آثار اوست. علاوه بر این از جلال‌پور، نقدها و مقاله‌های علمی پژوهشی بسیاری به جا مانده است. حسین جلال‌پور در دهم فروردین 1398 در سانحه تصادف در محور خورموج ـ بوشهر درگذشت.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    از چهارده پانزده داور این جایزه مختص غزلسرایی جز دو سه نفر بقیه هیچ ارتیاطی با غزل امروز کشور ندارند و این خیلی خیلی عجیب است!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها