شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
مطالعه مجازی مکمل مطالعه سنتی است نه رقیب خطرناک آن

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: هرچه قدر هم مطالعه منابع اینترنتی رشد کند، کتاب نقش و جایگاه سازنده خود را از دست نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان شرقی، با اشاره به نقش و جایگاه کتاب در توسعه تمدن‌ها، گفت: اهمیت کتاب و کتابخوانی آنقدر بالاست که بدون رشد فرهنگ کتابخوانی، هیچ تمدنی به رشد و تعالی نمی‌رسد.

وی اظهار کرد: اغراق نیست اگر بگوییم بدون رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی، نمی‌توان به رشد هیچ تمدنی دل خوش کرد؛ چون هر تمدنی برای رسیدن به رشد، نیازمند ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی افزود: قران و حدیث و بزرگان همواره به اهمیت کتاب و مطالعه و علم‌آموزی تاکید داشته‌اند و همه را به اهتمام بر امر مطالعه تشویق و هدایت کرده‌اند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم گفت: توجه و تاکید مستمر رهبر معظم انقلاب اسلامی به کتاب و مطالعه، همواره می‌تواند الگوی عملی همه ما در این زمینه قرار بگیرد.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: هر چند امروزه شاهد رشد روزافزون رسانه‌های جمعی و تولید و ارائه محتوا و منابع اینترنتی و فضای مجازی هستیم، ولی علیرغم این، کتاب همچنان نقش مهم و پایه و سازنده خود را ایفا می‌کند.

وی افزود: نمی‌توان نقش اینترنت را منکر شد، زیرا که اینترنت برای کسب اطلاعات آسان و سریع لازم و نیاز روز است، ولی بدون شک، لازم است برای دریافت اطلاعات موثق و مطمئن در تمام حوزه‌های علمی، دینی، ادبی، اجتماعی و تمام علوم و فنون بایستی به کتاب مراجعه کرد.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم تصریح کرد: در نتیجه منابع مطالعاتی اینترنتی و کتاب نه تنها رقبای خطرناک هم نیستند، بلکه مکمل هم بوده و هر دو برای افزایش سطح معلومات و کسب آگاهی و دریافت اطلاعات لازم و نیاز روز هستند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: بنابراین نیاز به کتاب یک نیاز مهم و اصلی بوده و توجه به رشد این فرهنگ در جامعه بسیار ضروری و لازم است.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: با وجود این اهمیت و اطلاع خانواده‌ها و افراد از این امر، گرانی کتاب موجب شده خرید کتاب کم شده و اگر این روند، ادامه یابد تاثیر زیادی درکم شدن سرانه مطالعه خواهد گذاشت.

وی توضیح داد: در بحث گرانی کتاب، نویسندگان و ناشران نیز با مشکلاتی مواجه هستند که این مسئله باعث زیاد شدن قیمت تمام‌شده کتاب شده و ضمن اینکه انگیزه و رغبت نویسندگان و ناشران را برای فعالیت در این عرصه کم می‌کند، موجب پایین آمدن روز به روز آمار خرید کتاب می‌شود.

آل‌هاشم، با اشاره به موضوع لزوم دسترسی عموم به کتاب اضافه کرد: چون کتابخانه‌ها به قدر کافی و لازم در دسترس نبوده و ایجاد این امکان نیز چه بسا در زمان کم میسر نباشد، بنابراین بایستی با اجرای انواع طرح و برنامه‌های موثر، این خلاء را پر کرده و زمینه دستیابی مردم به کتاب و کتابخوان را در ابعاد مختلف فراهم کرد.

وی ادامه داد: نخریدن یا کم خریدن کتاب توسط خانواده‌ها، هم دلایل اقتصادی و هم دلایل فرهنگی دارد که باید جداگانه بررسی و مشکلات موجود در این راه مرتفع شود.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز، ضمن تقدیر از حمایت مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در برپایی این نمایشگاه افزود: این نمایشگاه توانست تا حدی دسترسی علاقمندان و خانواده‌ها به کتاب و تازه‌های نشر را نه‌تنها در استان آذربایجان شرقی، بلکه در کل منطقه شمال غرب کشور فراهم کند. تقویت دیپلماسی فرهنگی و ایجاد فضای رقابتی سالم بین ناشران از دیگر منافع برپایی این نمایشگاه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها