چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
چشم‌انداز ادبیات داستانی قم امیدوارکننده است

مجید قیصری معتقد است: در چند سال اخیر داستان‌نویسان قمی در حوزه داستان کوتاه، بلند و رمان کار‌هایی خوبی انجام داده‌اند که البته این موفقیت‌ها نتیجه تلاش‌های متعدد در سال‌ها و دهه‌های گذشته است.

مجید قیصری داستان‌نویس و مدرس ادبیات داستانی که اخیراً برای شرکت در نشستی تخصصی پیرامون بایدها و نبایدها در مواجهه نویسندگان با مضامین دینی در مدرسه اسلامی هنر در قم حضور یافته بود، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در رابطه با مفهوم داستان دینی گفت: من ژانری به عنوان ادبیات داستانی نمی‌شناسم. برای من داستان، داستانِ خیر و شر است، در نتیجه تمام داستان‌هایی که نوشته می‌شود در حوزه دین و اخلاق می‌گنجد.

وی اضافه کرد: همه داستان‌ها تلاش می‌کنند روحیه خیر آدم‌ها و عالم را تقویت و نشان دهند. یک جاهایی برای نشان دادن روحیه خیر ، شر را برجسته می‌کنند تا آن روحیه خیر و خودش را نشان دهند. لذا اگر بخواهم بگویم فلان داستان به‌طور خاص در ژانر داستان دینی می‌گنجد، من چنین برداشتی ندارم.
 
قیصری با بیان اینکه من دین را امری در حوزه اخلاق می‌دانم، تصریح کرد: من دین را در حوزه دین، اخلاق و مضمون می‌بینم. بنابراین تمام آثار هنری که خلق می‌شوند، تحت تاثیر دین هستند. حتی اگر زندگی ائمه و پیامبران را که شخصیت دینی در آن‌ها محور قرار دارد، نشان دهیم، آن اثر باز در همان حوزه‌ای که عرض کردم قرار می‌گیرد، نه در حوزه ادبیات دینی.
 
نویسنده رمان «سه کاهن» درباره وضعیت داستان‌نویسی در قم و آینده ادبیات داستانی این منطقه از کشور یادآور شد: پرداختن به موضوع ادبیات داستانی را چند سالی است به‌طور جدی در قم مشاهده می‌کنیم. داستان‌نویسان قمی در حوزه داستان کوتاه، بلند و رمان کار‌هایی خوبی انجام داده‌اند که البته نتیجه تلاش‌ها و تمرین‌های دوستان در سال‌ها و دهه‌های قبل است که اکنون به ثمر نشسته است.
 
وی تصریح کرد: آنچه الان می‌بینیم حضور تعداد زیادی نویسنده خوش ذوق، با علاقه و با پشتکار است که امیدوارم خلائی را که در سال‌های گذشته در قم وجود داشته است، پُر کنند.
 
قیصری در پایان گفت: داستان‌نویسان قمی چون دغدغه دین و اخلاق دارند، مطمئنا آثار جدی‌تر و محکم‌تری در این زمینه، در این گوشه از ادبیات داستانی ما تولید خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها