چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
زبان طنز و لایه‌های روانشناسانه؛ ویژگی‌های آثار باربارا پارک

داستان‌های باربارا پارک، علاوه‌ بر زبان طنز، دارای لایه‌های روانشناسی است که علاوه بر نوجوانان برای مخاطب بزرگسال یعنی والدین و مربیان مدرسه نیز آموزنده و سودمند است.

ریحانه جعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مجموعه «لاغر استخوانی» توضیح داد: این مجموعه شامل دو جلد با عنوان‌های «لاغر استخوانی1» و «لاغر استخوانی2؛ بازیگر نصفه نیمه» است که باربارا پارک، نویسنده مجموعه داستان‌های «جونی بی جونز» آن‌ها را نوشته است.
 
وی درباره نویسنده کتاب، توضیح داد: باربارا پارک نویسنده‌ای طنزپرداز است و طنز او بسیار جذاب و مشهور است. طنزپردازی‌های او در این مجموعه هم بسیار جذاب است و سبب می‌شود مخاطب از خواندن کتاب‌ها خسته نشود. من زمان ترجمه این مجموعه، با آن زندگی کردم و بارها خندیدم و گریستم.
 
به گفته این مترجم و منتقد ادبی، باربارا پارک این مجموعه را به‌گونه‌ای نوشته که دو داستان مستقل و به تنهایی قابل خواندن باشند. هرچند پیوندهای کوچکی هم بین دو جلد برقرار کرده که خواندنشان برای مخاطب جذاب باشد، مانند همان کاری که در مجموعه دو جلدی «مجبورم نکن لبخند بزنم» و «مادرم ازدواج کرد و مصیبت‌های بعدی» انجام داده است، یعنی دو کتاب با دو داستان مجزا و پیوندهای کوچک.
 
جعفری همچنین به بعد روان‌شناسانه این مجموعه اشاره کرد و گفت: علاوه‌ بر زبان طنز، داستان‌های باربارا پارک دارای لایه‌های روانشناسی است که علاوه بر نوجوانان برای مخاطب بزرگسال یعنی والدین و مربیان مدرسه نیز سودمند و آموزنده است. آن‌ها با مطالعه این مجموعه پی می‌برند، رفتارها و حرف‌های‌شان چه تاثیری بر روح و روان نوجوانان دارد.
 
مترجم مجموعه «استینک» گفت: در این مجموعه ماجرای پسر 12 ساله‌ای به نام «الکساندر فرانکوویچ» معروف به الکس بیان می‌شود. پدر و مادر الکس نام او را از روی نام الکساندر گراهام‌ بل انتخاب کرده‌اند تا او هم در آینده به جایی برسد و کاشف و مخترع شود اما الکس قد بسیار کوتاهی دارد و از اسمش هم خوشش نمی‌آید.  
 
 

وی درباره داستان جلد نخست این مجموعه توضیح داد: در جلد نخست، الکس متنی برای غذای گربه می‌نویسد، متنش در مسابقه تلویزیونی غذای پیشی، انتخاب می‌شود. الکس قرار است در مسابقه بیسبال شرکت کند. همان‌موقع دانش‌آموز جدیدی وارد مدرسه می‌شود که در بیسبال مهارت دارد و قد و هیکل مناسبی هم برای این ورزش دارد. الکس در رقابت با این تازه‌وارد به او می‌گوید که حتما برنده می‌شود و تازه‌وارد را شکست می‌دهد. و داستان دلهره‌های الکس در روبه‌رو شدن با این پسربچه که به زبان طنز شرح داده شده است.
 
این مترجم افزود: در جلد دوم این مجموعه، الکس که دوست دارد معروف شود، قرار است برای ساختن یک تیزر تبلیغاتی به استودیویی در نیویورک برود. اما بعد از اینکه تیزر او از تلویزیون پخش می‌شود به جای اینکه مشهور شود هم‌کلاسی‌هایش او را مسخره می‌کنند و همه رویاهایش نقش برآب می‌شود، چون او نقش یک کودک را بازی کرده است.
 
 

جعفری درباره پیام‌ مجموعه «لاغر استخوانی» برای مخاطبان نیز گفت: این مجموعه حاوی پیام‌های روانشناسانه کاربردی برای نوجوانان و والدین آن‌هاست. الکس در این مجموعه از دریچه دیگری به زندگی می‌نگرد و با مشکلات با روش تازه‌ای برخورد می‌کند و تلاش می‌کند بر مشکلاتش غلبه کند و این‌ مطالب با بیان طنز پارک دلنشین شده است و سبب شده مخاطب بتواند با قهرمان داستان هم‌ذات پنداری کند و متوجه شود که از هر مصیبتی می‌تواند یک فرصت بسازد.
 
در بخشی از کتاب «لاغر استخوانی2؛ بازیگر نصفه نیمه» می‌خوانیم:
«یک چیزی حتمی بود. اگر قرار بود روزگاری ستاره بزرگ تلویزیونی شوم، باید خودم را به چشم یک آدم مشهور نگاه می‌کردم نه یک لاغر استخوانی. با امضا کردن شروع کردم. برای اینکه حسش را بگیرم، بیرون فروشگاه ایستادم. اسمم را روی پاکت خرید مردم که سوار ماشین‌هایشان می‌شدند، نوشتم. باورتان نمی‌شود بعضی‌ها فقط برای یک امضای کوچولو چقدر هیجان‌زده می شدند. خانمی وقتی می‌خواستم پاکتش را امضا کنم پنجره را کشید بالا. پسر دیگری محکم با کلاهش زد بهم. درست متوجه نمی‌شوم. امضای آدم‌های مشهور باارزش است. خودم یک کلکسیون خیلی باحال از همین امضاها دارم. آن‌ها را ته کشوی لباس‌هایم قایم کرده‌ام.»
 
انتشارات داستان جمعه، مجموعه دو جلدی «لاغر استخوانی» را با شمارگان 100 نسخه و قیمت 19هزارتومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها