سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
ناشران به تکلیف قانونی خود برای تامین منابع مطالعاتی نابینایان بی‌توجه‌اند

منصور شادکام، کمبود منابع اطلاعاتی برای همه گروه‌های سنی را یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه نابینایان و کم‌بینایان کشور اعلام و بر رعایت قوانین داخلی و بین‌المللی، از‌جمله معاهده مراکش از سوی ناشران تاکید کرد.

منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به دیدار اعضای انجمن با معاون اول رئیس جمهوری و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های طرح شده در این دیدار، تحقق عملی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بود. این قانون سال 1396 تصویب و اردیبهشت‌ماه سال 1397 ابلاغ شد اما هنوز برخی آیین‌نامه‌های آن تدوین و یا عملیاتی نشده است.
 
وی افزود: در‌حالی‌که قانون‌گذار به صراحت در «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» به موضوع امکان دسترسی آسان نابینایان به امکانات مختلف از‌‌جمله کتاب بریل و صوتی تاکید کرده اما نابینایان و کم‌بینایان همچنان در این حوزه‌ با مشکلات متعددی رو‌به‌رو هستند.

به گفته وی، ناشران براساس قوانین داخلی (قوانینی که معاهده مراکش بر آن تمرکز دارد) مکلفند نسخه word کتاب‌ها را برای صوتی شدن در اختیار فعالان این حوزه از‌جمله انجمن نابینایان و یا بنیاد رودکی قرار دهند تا در نهایت به دست مخاطبان آن برسد.

شادکام ادامه داد: در دیدار با معاون اول رئیس‌جمهوری و همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر رفع مشکل دسترسی نابینایان و کم‌بینایان به کتاب بریل و صوتی تاکید و پیشنهاد شد تا بودجه‌ای برای رفع این معضل، تخصیص داده شود و نهاد‌های مربوطه، به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناشران را ملزم به رعایت قانون کنند.
 
قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور گفت: میزان تولید کتاب صوتی و بریل در کشور، پاسخگوی نیاز جمعیت نابینا و کم‌بینای کشور نیست و باید گفت نه‌تنها کتاب‌های موجود در بازار با استاندارد‌های جهانی و برای مخاطب نابینا و کم‌بینا تولید نشده؛ بلکه در این حوزه خیلی عقب هستیم.

وی افزود: نابینایان و کم‌بینایان به نسخه‌های بریل و یا صوتی کتاب‌های آموزشی و دانشگاهی نیاز مبرم دارند؛ علاوه‌براین باید میزان تولید کتاب برای کودکان و نوجوان بینا را با کم‌بینا و نابینا مقایسه کرد و دید چه فاصله زیادی بین آن‌ها وجود دارد.     
  
شادکام درباره مشکل کتابخانه‌های ویژه نابینایان بیان کرد: موضوع تجهیز کتابخانه‌‌های نابینایان نیز در این نشست مشترک طرح شد. بهره‌برداری حداکثری نابینایان و کم‌بینایان از کتابخانه‌ها مستلزم تامین تجهیزات مورد نیاز، از‌جمله دستگاه‌های برجسته‌نگار، ویس رکوردر و یا «به‌دید» است. منابع مطالعاتی نابینایان و کم‌بینایان در همه مقاطع سنی و همچنین در مقایسه با افراد بینا بسیار اندک است.  

به گفته وی، درحالی از نبود فرصت برابر در حوزه دسترسی به منابع اطلاعاتی صحبت می‌کنیم که در کشور 5000 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و در 1000 دانشجو در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری نابیینا و یا کم‌بینا هستند؛ علاوه‌ براین 14 نفر از رتبه‌های زیر 100 کنکور نابینا و یا کم‌بینا هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها