سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
جلد دوم تاریخ شفاهی بازار بوشهر در راه نشر

دومین جلد تاریخ شفاهی بازار بوشهر با عنوان «چگونگی ایجاد تشکل‌های صنفی و اتاق اصناف» نوشته «سیامک برازجانی» به‌زودی از سوی انتشارات «نای‌بند» راهی بازار کتاب خواهد شد.

سیامک برازجانی، نویسنده کتاب «چگونگی ایجاد تشکل‌های صنفی و اتاق اصناف» در این‎باره به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، گفت: این کتاب که به تاریخ شکل‌گیری اتاق اصناف بوشهر در دوران پهلوی بازمی‌گردد، حاصل دو سال مطالعه، مصاحبه و پژوهش نگارنده در حوزه تاریخ شفاهی بازار است.

وی با بیان اینکه کتاب یادشده در هفته نخست آذرماه سال جاری منتشر خواهد شد، افزود: به دلیل اینکه منابع منحصر به تاریخ بازار و نهادهای صنفی در دوران پهلوی و قاجار کمیاب است، ناچار کتاب‌های زیادی را برای تالیف این اثر بررسی کردم؛ کتاب‌هایی که به زندگی کارآفرینان دوران پهلوی، رجال سیاسی، زندگی محمدرضاشاه و... می‌پرداخت.

برازجانی در ادامه با بیان اینکه از جمله آثار محدودی که در آن به نهاد بازار در طول تاریخ اشارات خوبی شده است، می‌توان به «تاریخ اجتماعی ایران» نوشته روانشاد مرتضی راوندی اشاره کرد که از آن بهره‌ها بردم، تصریح کرد: «نگاهی به شاه» اثر عباس میلانی، زندگی رجال دوره پهلوی از جمله قوام‌السلطنه، علی‌اصغر حکمت شیرازی، حسن ارسنجانی، نوشته‌های روانشاد استاد قاسم غنی، یادداشت‌های روزانه امیر اسدالله علم، امیرعباس هویدا، انقلاب اسلامی در آیینه اسناد ساواک و... از جمله آثاری بود که در این زمینه مطالعه کردم.

تصویری از جلد نخست کتاب «تاریخ شفاهی بازار بوشهر»

این نویسنده افزود: برای تالیف این کتاب، همچنین چهار کتاب ارزشمند را که به زندگی کارآفرینان و صنعتگران دوران پهلوی می‌پردازد، مورد مطالعه قرار دادم. افزون بر این، کتاب زندگی لاجوردی‌ها، متقی ایروانی، تفضلی و خسروشاهی اثر فریدون شیرین‌کام و علی‌اصغر سعیدی را بارها خواندم. آثار استاد یرواند آبراهامیان به‌خصوص «ایران بین دو انقلاب» را هم دوباره مطالعه کردم؛ اما با توجه به نبود منابع خاص در رابطه با تاریخ سندیکاهای بخش خصوصی مجبور شدم تعداد زیادی مصاحبه هم انجام دهم. مصاحبه‌های صورت‌گرفته با کارکنان پیشکسوت اتاق اصناف در دوران پهلوی، اعضای شورای داوری، بازنشستگان دادگستری و معمرین محلی است. حاصل این تلاش تالیف کتابی در حدود 140 صفحه است.

برازجانی با تاکید بر اینکه اتاق اصناف خردادماه سال 1350 در ایران تشکیل شد، یادآور شد: پیش از آن با سندیکاهای صنفی مواجه‌ایم که سند مدونی از نحوه شکل‌گیری آن وجود ندارد.

این نویسنده در پایان با اشاره به اینکه کتاب «چگونگی ایجاد تشکل‌های صنفی و اتاق اصناف» جلد دوم از مجموعه کتاب‌هایی است که در زمینه تاریخ شفاهی بازار بوشهر نوشته شده است، افزود: جلد نخست این مجموعه «خاطرات زنده‌یاد حاج غلامعلی نبوی» نام دارد که در گفت‌وگو با یکی از معمرین پیشکسوت بوشهری با محوریت بازار بوشهر جمع‌آوری شد. غلامعلی نبوی، یکی از پیشکسوتان بازار بوشهر بود که در این اثر اطلاعات مفید و ارزشمندی از جایگاه بازاریان سرشناس بوشهر، مراودات اقتصادی، شخصیت‌های برجسته مذهبی و ارتباط آنان با بازاریان و به‌طور کلی همه شئون زندگی مردم بوشهر در نیم‌قرن گذشته به خوانندگان ارائه می‌کند.

یادآوری می‌شود، جلد دوم تاریخ شفاهی بازار بوشهر به نام «چگونگی ایجاد تشکل‌های صنفی و اتاق اصناف» نوشته سیامک برازجانی در شمارگان 1000 آذرماه سال جاری از سوی انتشارات «نای‌بند» در 140 صفحه منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها