یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
چشم‌انداز توسعه کتاب‌خوانی را در هفته کتاب ترسیم کنیم

عیسی علیزاده، هفته کتاب را فرصت مناسبی برای آسیب‌شناسی برنامه‌های کتاب‌محور دانست و گفت: باید پرسید که از سال گذشته تا امسال برای توسعه کتاب‌خوانی، چه اقداماتی انجام شده است؟

عیسی علیزاده،‌ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و عضو شورای سیاست‌گذاری بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) با بیان این مطلب که هر سال، برنامه‌های هفته کتاب شکوفا‌تر می‌شود، بیان کرد: توجه به خرد جمعی و همفکری نمایندگان نهاد‌های فرهنگی تاثیر‌گذار کشور که در شورای سیاست‌گذاری حضور دارند، یکی از ویژگی‌های این رویداد است.

وی رویکردها‌ و انتخاب شعار هفته کتاب را به‌روز و تدوین چشم‌انداز برای توسعه کتاب‌خوانی را ضروری ارزیابی کرد و افزود: احساس شخصی من درباره میزان تاثیر‌گذاری برنامه‌های هفته کتاب در طول سال، این است که در تدوین چشم‌انداز مشکل داریم. به‌عنوان مثال؛ یکی از چشم‌انداز‌ها برای توسعه کتاب‌و‌کتاب‌خوانی که به بهانه هفته کتاب می‌توان به آن توجه کرد، تعیین زنگ مطالعه برای دانش‌آموزان دبستانی است.

علیزاده با اشاره به نقش نهاد‌های مختلف در پیشبرد توسعه کتاب‌خوانی به‌عنوان هدف اصلی برگزاری هفته کتاب، ادامه داد: به بهانه هفته کتاب می‌توان به مباحثی که پیش از این هم بار‌ها به آن اشاره شده، نگاه دوباره‌ای داشت. مثلا دو نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به آسیب جزوه‌خوانی در مدارس و دانشگاه‌ها که موجب دور شدن از کتاب می‌شود، توجه کنند.

 معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: هفته کتاب، فرصت یادآوری نقش فرهنگ‌ساز صدا‌وسیما و تاثیر برنامه‌های آن بر ترویج کتاب و کتابخوانی است. البته مهم‌ترین نهاد برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی، نهاد خانواده است.  
  
علیزاده، یکی از اولویت‌های شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب را آسیب‌شناسی فعالیت‌های کتاب‌محور نهاد‌های سیاست‌گذار دانست و ادامه داد: به نظر می‌‌رسد یکی از اولویت‌ها برای آسیب‌شناسی رویکر‌د‌هایمان، پاسخ به این پرسش است که از سال گذشته تا امسال برای توسعه کتاب‌خوانی، چه اقداماتی انجام شده است؟ پرسش به این پاسخ با توجه به اینکه رسانه‌های نوین به رقبای جدی کتاب تبدیل شده‌‌اند، ضروری است.

به گفته وی، باید ضمن آسیب‌شناسی برنامه‌های هفته کتاب، به ترسیم چشم‌انداز توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی توجه کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها