دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
«زنگ مطالعه» در هفته کتاب به صدا در بیاید

علی غياثی‌ندوشن، توجه به تقویت فرهنگ مطالعه در بین دانش‌آموزان به بهانه هفته کتاب را یکی از اولویت‌ها در برنامه‌ریزی رویداد ارزیابی کرد.

علی غياثی‌ندوشن، عضو شورای سیاست‌گذاری بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره  اولویت‌ها در برنامه‌ریزی این رویداد بیان کرد: هرساله و در جریان برگزاری رویداد‌های مختلف از جمله هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از عادت مطالعه و فرهنگ کتاب و کتابخوانی به‌‌ویژه در سنین کودکی و برای دانش‌آموزان می‌گوییم.

وی ادامه داد: یکی از نکات طرح شده در جلسه شورای سیاست‌‌گذاری بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب، به «زنگ مطالعه» اختصاص دارد. 
 
مدیرکل اموراستان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کنکور و رقابت مدارس در افزایش میزان قبولی در کنکور در صدر مباحث  آموزشی قرار دارد؛ حتی کارکرد اصلی کتابخانه‌های مدارس تغییر پیدا کرده و  به‌عنوان محل مطالعه منابع آمادگی برای آزمون پذیرش در دانشگاه‌ها تبدیل شده است. در زنگ مطالعه، مباحثی از‌ جمله شیوه و مهارت‌‌های مطالعه موثر‌، معرفی کتاب‌، ایجاد فرصت برای آشنایی با کتابخانه‌های عمومی و همچنین کتابخانه مدارس را می‌توان پیش‌بینی کرد.

غیاثی گفت: توجه به وجه پرورشی نظام آموزشی در تقویت فرهنگ کتابخوانی ضروری است؛ البته آموزش و پرورش در این جریان به همراهی دیگر نهاد‌ها از‌جمله نهاد کتابخانه‌های عمومی و حتی بخش خصوصی هم نیاز دارد.     

وی بیان کرد: زمینه‌‌سازی تقویت حضور دانش‌آموزان در کتابخانه‌های عمومی را می‌توان در جریان برگزاری برنامه‌های هفته کتاب که ارتباط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش با نهاد‌های مرتبط از‌ جمله اهالی نشر و دغه‌دغه‌مندان بیشتر است، دنبال کرد و امید‌وار بود این حرکت آغاز شود.

این عضو شورای سیاست‌گذاری بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب با بیان این مطلب که معرفی کتاب به‌عنوان نخستین قدم آشنایی دانش‌آموزان با کتاب بسیار با اهمیت است، افزود: یکی از واقعیت‌های جامعه امروز ما دسترسی آسان و بیشتر دانش‌آموزان به رسانه‌های نوین و جایگزین شدن آن‌ها با کتاب و مطالعه است. یکی از نتایج توجه به تعیین زنگ مطالعه در برنامه مدارس، ایجاد فرصت کتابخوانی حتی به اندازه چند صفحه است. دغدغه خانواده‌ها و معلمان درباره مطالعه و آشنایی با کتاب‌های عمومی، کنار منابع درسی با این روش برطرف می‌شود.      

غیاثی ادامه داد: دوره‌ای که در نهاد کتابخانه‌های عمومی فعال بودم طرح «زنگ مطالعه» از سوی دو  وزیر وقت آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفت اما متاسفانه با وجود تدوین یک تفاهم‌نامه مشترک، این ایده به نتیجه نرسید.

مدیرکل اموراستان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: معتقدم پیشنهاد این طرح به آموزش و پرورش به احتمال زیاد در شورای عالی آموزش و پروش یا در دیگر بخش‌های مربوط به تصویب برسد و مورد استقبال قرار بگیرد. ای کاش این طرح تصویب و در هفته کتاب اجرایی شود. مطالعه غیر‌درسی مکمل فعالیت آموزشی و زمینه‌ساز افزایش توانایی تحلیل دانش‌آموزان است. اگر این موضوع به‌ دغدغه نظام آموزشی تبدیل شود می‌توان تا 10 سال دیگر به اثر بخشی آن امید‌وار بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها