یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
پنج گفت‌وگو درباره زندگی و زمانه شهید مطهری منتشر می‌شود

گفت‌وگوهای کتاب «مطهری، مصلح یا انقلابی» با ابراهيم يزدى، عزت‌الله سحابى، على‌اکبر معين فر، احسان نراقى و عبدالمجيد معاديخواه صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) رضا مختاری اصفهانی به‌زودی در نشر پارسه مجموعه گفت‌وگوهای خود درباره زندگی و زمانه آیت‌الله شهید مرتضی مطهری را منتشر خواهد کرد. این کتاب «مطهری، مصلح یا انقلابی» نام گرفته است.
 
مختاری در گفت‌وگو با ایبنا خبر از اخذ مجوز این کتاب داد و گفت: این اثر در فصل پائیز منتشر خواهد شد. کتاب «مطهری، مصلح یا انقلابی» پنج گفت‌وگو درباره مرتضى مطهرى را در بر می‌گیرد. گفت‌وگوهای این کتاب با ابراهيم يزدى، عزت‌الله سحابى، على‌اکبر معين‌فر، احسان نراقى و عبدالمجيد معاديخواه صورت گرفته و در این گفت‌وگوهای وجوه شخصيتى مطهرى، رابطه وى با روشنفکران و به‌ويژه بازرگان و شريعتى، شباهت‌ها و تفاوت‌هاى مطهرى با فقهایی مانند آیت‌الله طالقانى و شهید بهشتى، نقش او در شوراى انقلاب و نخست وزيرى بازرگان و... طرح شده است.
 
به گفته مختاری، مباحث ديگرى نیز در حاشيه گفت‌وگوهای این کتاب مطرح شده که نکات مهمى از تاريخ انقلاب را نشان می‌دهند. به‌عنوان نمونه مخالفت مطهرى با خشونت‌هاى ابتداى انقلاب از جمله نظرات مشترک مصاحبه شوندگان است.
 
او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان این کتاب را ذیل مقوله تاریخ شفاهی گنجاند؟ ضمن تائید این موضوع گفت: شخصیت‌هایی که در این کتاب به ابراز نظر پرداخته‌اند بر خاطرات خود از مطهری تمرکز دارند و من هم سعی کردم حضور فعالی در گفت‌وگو داشته باشم تا بتوانم با یادآوری ابعاد مختلف تاریخ معاصر و به‌ویژه برحه زمانی انقلاب، بر نحوه حضور مطهری در روند انقلاب نوری بتابانم.

 
 پیش از این نیز در سال 1391 کتابی از رضا مختاری اصفهانی با عنوان «شهید مطهری در حدیث دیگران؛ تاریخ شفاهی زندگی و مبارزه آیت‌الله شهید مرتضی مطهری» توسط «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» منتشر شده بود.

مختاری در پاسخ به سوالی درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های این کتاب در دست انتشار، با کتاب پیشین خود درباره شهید مطهری به ایبنا گفت: کتاب «شهید مطهری در حدیث دیگران» گزیده‌ای از گفت‌وگوهایی که به طور کامل در کتاب «مطهری، مصلح یا انقلابی» ذکر شده‌اند را در بر می‌گرفت. چیدمان آن کتاب به‌گونه‌ای بود که نظرات افراد مختلف درباره موضوعاتی مختلفی که به زندگی و مبارزات شهید مطهری مرتبط بود، در کنار یکدیگر می‌آمد و کتاب از حالت مصاحبه‌ای خارج شده بود. برخی از گفت‌وگوها هم در آن کتاب بسیار ناقص ارائه شده بود. نظرات ابراهیم یزدی، عزت‌الله سحابی و علی‌اکبر معین‌فر درباره شهید مطهری، در آن کتاب بسیار اندک مورد توجه قرار گرفته بود.

او یادآور شد: همین موضوع یکی از دلایلی بود که باعث شد من به فکر بازانتشار آن گفت‌‎وگوها به شکلی تازه باشم و بر همین مبنا تصميم گرفتم اين مصاحبه‌ها را که نکات مهمى غير از روايت رسمى درباره مطهرى دارند منتشر کنم. همچنين نکاتى درباره تاريخ انقلاب در این کتاب وجود دارد که با توجه به موضوع‌محور بودن اثر، انتشار آن در کتاب «مطهری در حدیث دیگران» جایگاهی نداشت. به همین دلایل بود که تصمیم گرفتم متن کامل گفت‌وگوهای خودم را در کتابی مستقل منتشر کنم.
 
او همچنین افزود که بخش‌هایی از گفت‌وگوهای این کتاب سال گذشته در نشریه اندیشه پویا منتشر شده‌اند.
 
 از رضا مختاری اصفهانی کتاب «انقلاب اسلامی و چالش‌ها: صورت‌جلسات مشترک شورای انقلاب و هیات وزیران اسفند ۱۳۵۸ - تیرماه ۱۳۵9» نیز در دست انتشار است. این کتاب را نشر جمهور ایران وابسته به اداره کل پژوهش و اسناد نهاد ریاست‌جمهوری منتشر خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها