چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
هدف مسابقه «پوپک دانایی» افزایش سرانه مطالعه دانش‌آموزان است

عارف وکیلی، مشارکت دانش‌آموزان استان‌ها و شهرهای مختلف؛ به‌ویژه مناطق زلزله‌زده در مسابقه پوپک دانایی، را مسرت‌بخش دانست و توجه به تقویت مهارت دانش‌آموزان در بیان دانسته‌‌هایشان را یکی از اهداف مهم این مسابقه برشمرد.

 عارف وکیلی، دبیر اجرایی مسابقه کتابخوانی «پوپک دانایی» که زیرمجموعه دومین جشنواره «بخوانیم، بفهمیم، بگوییم» است، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بیان کرد: هم‌زمان با دومین دوره جشنواره «بخوانیم، بفهمیم، بگوییم» بخش «پوپک دانایی» به این رویداد اضافه شده است. این مسابقه ویژه دانش‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی تا مقطع ششم دبستان است و با توجه به سفر‌های تابستانی خانواده‌ها، دومین دوره پوپک دانایی 16 مهر که روز کودک است را پایان مهلت ارسال آثار درنظر گرفتیم که البته این زمان تا 20 مهر‌ماه تمدید شده است.
 
وی ادامه داد: خوشحالم اعلام کنم برخلاف تصور بسیاری که رویداد‌های فرهنگی را برای پایتخت‌نشین‌ها می‌دانند، در این دوره از دانش‌آموزان استان‌ها و شهرهای چهارمحال‌و‌بختیاری، بروجن،‌ بوشهر، ارومیه، زاهدان، کرمان، سیرجان، سقز و به‌ویژه ثلاث باباجانی که از شهر‌‌های آسیب‌دیده زلزله دو سال پیش غرب کشور است، آثار متعددی دریافت کردیم.

به گفته وکیلی با توجه به تمدید زمان ارسال اثر به دبیر‌خانه مسابقه و همچنین آغاز سال تحصیلی جدید، دانش‌آموزان مقاطع اول ابتدایی تا کلاس هفتم می‌توانند در این مسابقه مشارکت داشته باشد. اختتامیه مسابقه پوپک دانایی هم هم‌زمان با هفته کتاب برگزار می‌شود.  

وی درباره اهداف برگزاری مسابقه کتابخوانی «پوپک دانایی» افزود: اهداف کلی این مسابقه همانند سال گذشته تعریف شده و دانش‌آموزان با توجه به پایه تحصیلی، کتاب مورد علاقه خود را بعد از مطالعه در قالب یک فیلم دو دقیقه‌ای، به‌طور خلاصه شده که شامل مهم‌ترین نکات کتاب می‌شود بیان می‌کنند. با توجه به اینکه هدف اصلی متولیان برگزاری این مسابقه افزایش سرانه مطالعه کتاب‌های غیر‌درسی است، بنابراین دانش‌آموزان مجاز به انتخاب کتاب‌های درسی و کمک درسی نیستند.   

دبیر اجرایی مسابقه کتابخوانی «پوپک دانایی» گفت: یکی از ملاک‌های داوری این است که خود دانش‌آموزان به خلاصه‌نویسی اقدام کنند؛ به‌عبارت دیگر سنجش توانایی درک درست کتاب و به‌اصلاح هضم و انتقال آن به دیگری برای داوران مسابقه پوپک دانایی با اهمیت است. دانش‌آموز با توجه به زمان اندک دو دقیقه‌ای باید مطالب مهم‌تر را انتخاب کند.
     
 وکیلی بیان کرد: شیوه بیان داشته‌ها و دانسته‌ها یکی از مشکلات عمده دانش‌آموزان؛ یعنی استفاده از بهترین واژه‌ها در ارائه خلاصه کتاب است که مرحله سوم از فرآیند «بخوانیم، بفهمیم، بدانیم» محسوب می‌شود. در این مرحله است که میزان توانمندی دانش‌آموزان درباره درک مفهوم کتاب مشخص می‌شود. یکی از دلایل اینکه مسابقه، نوشتاری نیست و در قالب سمعی و بصری برگزار می‌شود، توجه به تقویت همین توانمندی است. 
 
وی ادامه داد: آنچه درباره «بنویسیم، رویا‌ ببنیم و یا تخیل کنیم» در اختتامیه نخستین دوره جشنواره «بخوانیم، بفهمیم، بگوییم» از سوی عمو‌زاده‌خلیلی طرح شد، می‌تواند در این رویداد از سوی خانواده‌ها پیگیری شود؛ البته یادآور می‌شوم یکی از 10 دانش‌آموز برگزیده دوره نخست جشنواره، خلاصه اثر خودش را برای جشنواره ارسال کرده بود. توانایی نوشتن مهم‌تر از بیان خلاصه‌ به بهترین صورت است.    
 
دبیر اجرایی مسابقه کتابخوانی «پوپک دانایی» درباره استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش و همچنین کتاب‌فروشی‌ها؛ به‌ویژه کتاب‌فروشی‌های کودک و نوجوان برای اطلاع‌رسانی و افزایش استقبال دانش‌آموزان گفت: هم‌زمان با آغاز دومین دوره، همانند دوره نخست از نهاد‌های مرتبط؛ از‌ جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونت‌های مختلف آموزش و پرورش، ناشران کتاب کودک و انجمن‌های ناشران کتاب کودک و تصویرگری برای پر‌بار‌تر شدن این رویداد دعوت کردیم.

وکیلی ادامه داد: همچنان آماده دریافت دیدگاه‌ و نظر نهاد‌های مختلف برای ارتقا این رویداد هستیم. هدف اصلی، افزایش سرانه مطالعه و تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی است. والدین، مربیان و معلمان، مالک معنوی و مادی مسابقه پوپک دانایی هستند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها