یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
عملیات عمرانی راسته کتاب مهرماه آغاز می‌شود

علیرضا آقایی مهر ماه سال جاری را زمان قطعی آغاز مناقصه و عملیات عمرانی راسته کتاب اعلام کرد و گفت: در ادامه این طرح، عرضه و فروش کتاب در خیابان کریمخان نیز ساماندهی خواهد شد.

 علیرضا آقایی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره آغاز عملیات عمرانی ایجاد راسته کتاب در خیابان انقلاب بیان کرد: مطالعات اجرای این طرح از آذر‌ماه سال گذشته آغاز شد و با ارائه گزارش نهایی مشاور، تاییدیه نهایی نیز اخذ شده، طرح مطالعات به مرحله نهایی رسیده است و در آستانه برگزاری مناقصه هستیم.

وی ادامه داد: برگزاری مناقصه و آغاز عملیات عمرانی بی‌تردید در مهرماه خواهد بود. البته تغییر و تحول در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان و ضرورت برگزاری جلسات با اعضای جدید، در زمان برگزاری این طرح بی‌تاثیر نبود.

آقایی درباره دلایل طولانی شدن طرح مطالعاتی تا اجرای عملیات عمرانی افزود: فعالیت‌های عمرانی و مداخله در بافت شهری؛ به‌ویژه در مناطق حساس پایتخت از‌ جمله در منطقه خیابان انقلاب، به مطالعات همه جانبه، دریافت و بررسی دیدگاه ذی‌نفعان؛ یعنی کتاب‌فروشان نیاز دارد. فعالیت‌های چند بُعدی مانند ایجاد راسته کتاب در شهرداری کمتر رخ داده است؛ بنابراین رسیدن به نقطه اشتراک حداکثری و تامین نظر همه ذی‌نفعان، دشوار است.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به حساسیت‌های شورای شهر، مدیریت شهری و صنف کتاب‌فروشان به طرح راسته کتاب، مجری طرح به هماهنگی‌های بیشتری نیاز داشت. چندی پیش نیز با حضور ذی‌نفعان، نشست مشترک با اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری منطقه با هدف جمع‌بندی نهایی برگزار شد.  

آقایی گفت: نخستین هدف از اجرای طرح راسته کتاب، ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی است؛ بنابراین جزئیات طرح باید کاملا با خواسته‌ و نیاز‌های صنف کتاب‌فروشان و همچنین شهروندان منطبق باشد. علاوه‌براین نگاه ویژه‌ای به استفاده از نوع مصالح و نوع مبلمان شهری در مطالعات لحاظ شده و یکی از دلایل طولانی شدن مراحل مطالعه این طرح نیز وجود همین حساسیت‌ها بوده است.    

وی با اشاره به مهم‌ترین اهداف ایجاد راسته کتاب گفت: ساماندهی دستفروشان کتاب که سابقه طولانی در عرضه و فروش کتاب‌های قدیمی دارند و متاسفانه با قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان کتاب‌های غیر‌قانونی مخلوط شده‌اند، یکی از اهداف ایجاد راسته کتاب در خیابان انقلاب است. مجری طرح از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، درخواست کرده تا دست‌فروشان کتاب را به مجری طرح معرفی کنند. نتیجه این همکاری حذف خودکار قاچاقچیان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به خواست اعضای شورای شهر مبنی بر توسعه طرح مطالعاتی راسته کتاب بیان کرد: مطالعات از سوی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران گسترش پیدا خواهد کرد و در ادامه این طرح، عرضه و فروش کتاب در خیابان کریمخان ساماندهی خواهد شد.

آقایی ادامه داد: باید تلاش کنیم عملیات عمرانی به شیوه و کیفیتی انجام شود که برگشت‌پذیر نباشد. خیابان فخررازی از فعالیت کتاب‌فروشان پشتیبانی خواهد کرد و در این جریان به سردر دانشگاه به‌عنوان نماد علم و دانش توجه شده است. مباحث ترافیکی نیز از سوی شهرداری منطقه پیگیری می‌‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها