یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
مداحان باید سواد ادبی پیدا کنند

حسن لطفی،‌ شاعر معتقد است که وضعیت شعرهای آئینی بسیار مطلوب است و کارهای ارزشمندی سروده و منتشر می‌شود و در چنین شرایطی کافی است تا مداحان سواد ادبی خود را بالا ببرند و بتوانند این اشعار را انتخاب کنند.

حسن لطفی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در توضیح وضعیت این روزهای شعر آئینی اظهار کرد: شعر آئینی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی در مسیر صعود و رشد قرار دارد و ما شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه هستیم، اتفاقاتی که قبلا نبوده است. برای بیان این موضوع نمی‌خواهم به قبل از انقلاب اشاره کنم؛ چراکه این حجم از کارهای فاخر و ارزشمند حتی تا 20 سال قبل هم نبوده است.

وی ادامه داد: امروز تعداد قابل توجهی از شاعران جوان ما را شاعران آئینی تشکیل می‌دهند. همین موضوع نشان می‌دهد که مسیر شعر آئینی به سمت بالندگی در حال حرکت است و ما این مطلب را زیاد از مقام معظم رهبری و مسئولان می‌شنویم که اتفاقات خوبی در شعر آئینی رخ داده است. از این رو، امروز جلسه‌های شعری، حلقه‌ها، انجمن‌ها، کارگاه‌های شعر آئینی خیلی زیاد شده است و دائم در حال برگزاری است. از طرفی نقد نیز به خوبی انجام می‌شود.

این شاعر با اشاره به مشکلات چاپ کتاب‌های آئینی گفت:‌ مشکلی که در چاپ کتاب‌های شعر آئینی یا عاشورایی وجود دارد، این است که اکثر شعرا مشکل استفاده از فضای مجازی دارند. یعنی اشعار غالبا در دسترس قرار گرفته است. به همین دلیل ناشران اقبال خوبی نشان نمی‌دهند و می‌گویند که مخاطب این مطالب را در فضای مجازی پیدا می‌کند. خاصیت شعر آئینی این است که برخلاف سایر شعرها، سریع به دست مخاطب می‌رسد.
 
شاعر مجموعه شعر آئینی «برای آمدنت» در توضیح رابطه شاعران آئینی و جامعه مداحان گفت: این موضوع که ما شاعران خوبی داریم و می‌توانیم به شعر آنها مراجعه کنیم، یک بحث غیرقابل انکار است؛ اما لازم است که مداحان نیز در حوزه شناخت شعر و ادبیات رشد کنند. یعنی سواد ادبیاتی پیدا کنند. برخی از مداحان این سواد را ندارند و نمی‌توانند سره را از ناسره تشخیص دهند. عده‌ای از مداحان از فضای مجازی تغذیه می‌شوند و باید یکی باشد و این افراد را کمک کند که چه شعری بخوانند.
 
وی افزود: متاسفانه در برخی از اشعار خوانده شده علاوه بر ایرادات ادبی، ایراد در مسلمات تاریخی وجود دارد. یعنی دروغ‌ها و غلوهایی در اشعار بیان می‌شود که واقعیت ندارد و می‌بینیم که حتی گاهی صدای اعتراض علما هم بلند می‌شود و از خواندن چنین اشعاری در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) گلایه‌مند هستند.
 
لطفی در پایان گفت:‌ مشکل ما حلقه وصل است. به همین دلیل می‌بینم که خواننده با ترانه‌سرا، سینماگر با نویسنده و مداح هم با شاعر ارتباط ندارد. ما سبک‌سازان بسیار خوبی در حوزه مداحی داریم و نیاز به خواندن ملودی‌های مبتذل نیست؛ با همه این تفاسیر وقتی مداح با یک سرچ و چند کلیک تغذیه می‌شود، احساس نیاز نمی‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها