سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
پیشنهاد حضور مشارکتی ناشران در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب

ایرج پاکرو گفت: شرکت برخی از مدیران نشر به نمایندگی تعدادی از ناشران در نمایشگاه‌های بین‌المللی هزینه‌ها را پایین می‌‌آورد و باعث می‌شود موقعیت را از دست ندهیم.

ایرج پاکرو، مدیرمسئول انتشارات ساپرا، یکی از نشرهایی که پارسال در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کرده‌بود، درباره دلیل شرکت نکردنِ این انتشارات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت سال 2019 به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: کتاب‌های‌مان به زمان برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت نرسید؛ بنابراین امسال در نمایشگاه فرانکفورت غرفه یا میزی نخواهیم داشت اما به صورت بازدیدکننده در این نمایشگاه شرکت می‌کنم.

مدیر انشارات ساپرا در ادامه به اهمیت برگزاری نشست‌های مشترک با وزارت فرهنگ و ارشاد اشاره کرد و گفت: روشی که برای شرکت موثر در نمایشگاه‌های بین‌المللی به ذهنم رسید، شرکت برخی از مدیران نشر، به نمایندگی تعدادی از ناشران در نمایشگاه‌های بین‌المللی است. در چنین شرایطی هزینه‌ها پایین می‌آید و موقعیت را از دست نمی‌دهیم.
 
وی توضیح داد: می‌توانیم غرفه مشترک با بخش‌های مجزا و همچنین کتاب‌های مشترک از ناشران ایران داشته باشیم و در نمایشگاه‌های بین‌المللی ارائه دهیم.
 
برخی از ناشران شرایط و محدودیت‌هایی که این روزها ایران درگیر آن است را دلیل شرکت نکردن در نمایشگاه‌های بین‌المللی اعلام می‌کنند اما پاکرو شرایط حساس کشور را دائمی خوانده و بیان کرد: نوسانات ارزی بهانه‌ای است که هرچیزی را به گردن آن بیاندازیم. 40سال است که با این شرایط زندگی می‌کنیم. چه زمانی شرایط کشور ثابت بوده؟ به دلیل تحریم، جنگ و... حتی برای دو سال پیاپی هم شرایط یکسان نداشته‌ایم.
 
مدیرمسئول انتشارات ساپرا با الزامی خواندن ارتباط بین‌المللی، ادامه داد: ارتباط بین‌المللی باید تداوم داشته باشد، حتی اگر با تعداد کتاب کمتری در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنیم بهتر از این است که اصلا در نمایشگاه شرکت نکنیم. به‌نظرم همه ما باید بتوانیم خود را با شرایط هماهنگ کنیم.
 
مدیر انتشارات ساپرا در شرایطی از لزوم برنامه‌ریزی برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌گوید که برخی از نشرهای بزرگ به‌دلیل هزینه‌های بالا فعالیت‌های بین‌المللی خود را محدود کرده‌اند. پاکرو دراین‌باره گفت: هرکسی ممکن است دلایل خود را داشته باشد اما ممکن است فایده ما حداقلی باشد و مثلا نصف سال‌های گذشته سود داشته باشیم. به‌هرحال مجموعه این‌ها است که تجارت را تشکیل می‌دهد.
 
به گفته پاکرو بخشی از فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به اداره کتاب یا فضای فرهنگی مربوط می‌شود که می‌تواند به روند فعالیت ناشرها هم کمک کند. او ادامه داد: هرقدر حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد موثرتر باشد ناشر می‌تواند برنامه‌های بهتری انجام دهد اما در شرایط تحریم، حتما آن‌ها هم با مشکلات مالی مواجه شده‌اند؛ اگرچه وظیفه ذاتی این وزارتخانه حمایت است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها