سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
پیشنهاد تخفیف‌های 70درصدی قاچاقچیان به کتابفروشان

مدیر کتابفروشی لارستان گفت: افراد متقلب پیشنهادهای عجیب و غریبی برای فروش‌ کتاب‌هایشان می‌دهند و در برخی موارد، پیشنهاد می‌کنند کتاب‌ها را با 70 درصد تخفیف به ما بدهند تا بتوانیم 50 درصد تخفیف بدهیم.

محسن بهشتیان، مدیر کتابفروشی لارستان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تولید کتاب‌های قاچاق و آسیب‌هایی که به صنعت نشر وارد می‌کنند، عنوان کرد: از آنجایی که این کتاب‌ها با هزینه کمتری نسبت به کتاب‌های اصلی تولید می‌شوند، در برخی مکان‌ها مثل فروشگاه‌های مترو و حتی بعضی سالن‌های اداره‌های دولتی توسط دستفروشان با تخفیف‌های 50درصدی عرضه می‌شوند.
 
وی تاکید کرد: این موضوع سبب به‌وجود آمدن یک بازار موازی در مقابل نشر و کتابفروشی‌های واقعی شده است که ضربه بدی به ناشر و کتابفروش می‌زند؛ ضربه‌هایی که اکنون به صنعت نشر وارد شده است.
 
مدیر کتابفروشی لارستان با بیان اینکه عرضه کتاب با تخفیف بالا اصلا به نفع جامعه نشر و مردم نیست، گفت: وقتی کتابی با تخفیف 50 درصد عرضه می‌شود در ذهن مخاطب این موضوع را جا می‌اندازد که می‌توانند همه کتاب‌ها را با تخفیف 50 درصدی خریداری کنند  و این موضوع کار ما کتابفروشان را که کتاب‌ها را با تخفیف 20 درصدی از ناشر خریداری می‌کنیم، سخت و مشکل می‌کند.
 
بهشتیان با اشاره به لزوم هماهنگی کتابفروشان برای برخورد با این موضوع، توضیخ داد: ما در این میان به کتابفروشان اصرار کردیم که از ناشر و موزع معتبر کتاب بگیرند، اصلا سراغ کتاب‌های تقلبی نروند و به این موضوع دقت کنند. افراد متقلب پیشنهادهای عجیب و غریبی برای فروش‌ کتاب‌هایشان می‌کنند که ما هیچ وقت از آن‌ها استقبال نکرده‌ایم.
 
وی یادآور شد: به عنوان مثال در برخی موارد، پیشنهاد کردند که کتاب‌ها را با 70 درصد تخفیف به ما بدهند تا بتوانیم آن‌ها را با تخفیف 50 درصدی به مشتری بدهیم؛ در حالی که طبق عرف کتابفروشان، 20 تا 25 درصد از پشت جلد تخفیف می‌گیرند و این تخفیف‌ها غیرمتعارف است.
 
بهشتیان با اشاره به اقدامات کارگروه صیانت برای مبارزه با قاچاق کتاب، گفت: مبارزه با این گروه‌ها خیلی خوب بوده و در بسیاری از موارد نیز موفقیت‌آمیز بوده است اما به تازگی شاهد هستیم که در برخی خیابان‌های منتهی به انقلاب مجددا تعدادی دستفروش آمده و بساط خود را پهن کرده‌اند.
 
وی درباره ورود کتاب‌های قاچاق به برخی کتابفروشی‌ها نیز توضیح داد: در برخی موارد نیز تعدادی کتابفروش کتاب‌های تقلبی عرضه می‌کنند؛ یعنی همه کتاب‌های معروف را با نام مترجم و ناشر ناشناخته و جدید با تخفیف 50 درصد عرضه می‌کنند.
 
ضرورت برخورد با قاچاقچیان کتاب
بهشتیان با اشاره به ضرورت ورود جدی‌تر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به این موضوع، عنوان کرد: در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای امضا شد تا کتابفروشان مترو قانونمند شوند؛ یعنی مجوز بگیرند و طبق قانون اتحادیه کتاب بفروشند که در آن صورت اجازه تخفیف 50 درصدی به آن‌ها داده نمی‌شود.

وی افزود: اما با وجود این توافق نتوانستند جلوی فعالیت کتابفروشی‌های 50 درصدی مترو را بگیرند، اغلب کتاب‌‌هایی هم که در این کتابفروشی‌ها عرضه می‌شوند اسامی معروفی دارند اما پر از ایراد و اشکال هستند و متاسفانه نظارتی بر آن‌ها نمی‌شود.
 
مدیر کتابفروشی لارستان با بیان اینکه گران شدن کاغذ موجب کاهش حجم تولید این کتاب‌ها در یک مقطع زمانی شد، گفت: در شیوه جدید این افراد کتابی که ناشر اصلی 60 هزار تومان می‌فروشد، 120 هزار تومان قیمت پشت جلد می‌زنند  و 50 درصد تخفیف روی آن می‌گذارند که واقعا جالب است!
 
به گفته وی، اکنون در کارگروه کتابفروشان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با همکاری کارگروه صیانت از حقوق ناشران و مولفان و مترجمان در تلاشیم اقداماتی انجام دهیم تا حداقل قوانین مجمع امور صنفی را دنبال کنیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها