دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
مدیران صنعت نشر سنت‌گرا هستند/ارتباط ضعیف نشر و دانشگاه

حسین اصغر‌نژاد، می‌گوید: بسیاری از مدیران حوزه صنعت نشر، افراد غیر‌دانشگاهی و غیرمتخصص و یا دانش‌آموخته رشته‌های غیرمرتبط هستند.

حسین اصغر‌نژاد، مدرس و دبیر کارگروه علم‌سنجی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره میزان تاثیر‌گذاری دانشگاه بر صنعت نشر بیان کرد: شکاف بین حوزه‌های فرادانشگاهی، بازار، صنعت و جامعه و به‌عبارت دیگر، نبود ارتباط سازنده بین این عناصر از مشکلات اصلی کشور ماست و صنعت نشر نیز از این آسیب، مستثنی نیست.

وی افزود: بدنه صنعت نشر در کشور ما به دلیل مدیریت سنتی و مدیران پا به سن گذاشته و سنت‌گرا، ضعیف است. با توجه به این شرایط جامعه نشر موفق نشده تا سطح توقعات جامعه مخاطب را برآورده کند.

دانشگاه پیش‌قدم نیست
اصغر‌نژاد با بیان این مطلب که سیاست‌های نظام آموزش عالی نیز در جریان ایجاد رشته تخصصی با هدف آسیب‌شناسی صنایع مختلف از‌جمله صنعت نشر تعریف نشده است، افزود: دانشگاه نیز برای شناسایی نقاط ضعف در صنعت نشر پیش‌قدم نشده است.

وی ادامه داد: بسیاری از مدیران حوزه صنعت نشر، افراد غیر‌دانشگاهی و غیرمتخصص و یا دانش‌آموخته رشته‌های غیرمرتبط هستند. منتقل نشدن دانش روز و فناوری نوین به صنعت نشر، یکی از نتایج جدی فعالیت افراد‌ غیر‌متخصص در این عرصه است.  
 
مدیر نشر «سپهر دانش» با تاکید بر اهمیت انتقال دانش روز از دروازه‌های دانشگاه به صنعت نشر گفت: بی‌توجهی به دانش روز از سوی مدیران سنت‌گرای صنعت نشر، موجب قطع ارتباط بین مخاطب و جامعه نشر خواهد شد. با وجود احترام به تلاش‌ همه مدیران تاثیر‌گذار صنعت نشر، باید بپذیریم که مدیران سنت‌گرای این عرصه مقاومت قابل‌توجهی برای تغییر و تحول دارند. روحیه مقاومت در برابر تغییر مدیران سنت‌گرای حوزه نشر باید از طریق آموزش‌های تخصصی از بین برود.   
 
نشر یک ارگانیسم است
اصغر‌نژاد بیان کرد: مقاومت مدیران سنت‌گرا، موجب شده تا بین صنعت نشر و جامعه کتابخوان شکاف ایجاد شود. نشر یک ارگانیسم است و اگر پویا نشود، عملکرد آن فرسایشی خواهد شد. یکی از مسیر‌ها برای تحقق پویایی صنعت نشر ارتباط استادان دانشگاه با فعالان این حوزه است.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها