دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
با بهره‌گیری از توانایی طراحان می‌توان کتاب‌های جذاب تولید کرد

عضو هیئت داوران سومین دوسالانۀ نشان شیرازه گفت: ناشر با بهره‌گیری از توانایی‌های طراحان گرافیک خلاق و استفاده از امکانات فنی مناسب و مواد و مصالح مطلوب، قادر به تولید کتاب‌هایی جذاب و توجه برانگیز خواهد بود.

علی خورشید‌پور، مدرس کارشناسی ارشد دانشکدۀ هنرهای تجسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در پاسخ به سوال ایبنا که آیا استانداردسازی در حوزه فیزیک کتاب قابل انجام است، گفت: ابتدا باید ببینیم که منظور از استاندارد چیست، استاندارد بنا به تعریف، «وضع قوانین و مقرارت برای تعیین کیفیت و مشخصات مطلوب یک کالا یا خدمات است». بنابراین با توجه به اینکه کتاب نیز یک «کالا»ی فرهنگی است با در نظر گرفتن شرط و شروطی می توان قواعدی را به عنوان استاندارد فیزیک کتاب مطرح کرد.
 
وی درباره چگونگی انتخاب کاغذ و روش چاپ برای کتاب‌ها، عنوان کرد: تعیین نوع کاغذ، روش چاپ، شیوۀ طراحی گرافیک (که صفحه آرایی نیز از آن جمله است) و نوع صحافی هر کتاب کاملاً به موضوع و مخاطب آن کتاب مرتبط است و نمی توان یک قاعدۀ کلی و عمومی برای این موارد تعریف کرد.
 
 خورشیدپور افزود: به طور مثال، صفحه آرایی یک کتاب کودک با یک کتاب علمی، ویژگی‌های کاملاً متفاوتی دارد، بنابراین از جمله شرایطی که برای تعیین استانداردهای فیزیکی کتاب‌ها باید مدنظر قرار داد، موضوع و مخاطب هر گروه از کتاب‌ها است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگر ایبنا درباره علت تکراری بودن ظاهر کتاب‌ها و نبود خلاقیت در فیزیک کتاب‌ها، گفت: عدم خلاقیت در فیزیک کتاب نتیجۀ رویکرد و تصمیمات ناشر است، بدیهی است چنانچه ناشری تمایل، آگاهی و توان اقتصادی لازم را برای نوآوری در نشر کتاب داشته باشد.
 
خورشیدپور ادامه داد: تجربه نشان می‌دهد که ناشر با بهره‌گیری از توانایی‌های طراحان گرافیک خلاق و استفاده از امکانات فنی مناسب و مواد و مصالح مطلوب، قادر به تولید کتاب‌هایی جذاب و توجه برانگیز خواهد بود.
 
عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران درباره بهانه برخی ناشران درباره محدودیت‌های چاپخانه‌ها و صحافی‌ها به عنوان عامل عدم استانداردسازی کتاب‌ها نیز توضیح داد: من اینطور فکر نمی‌کنم، ممکن است که امکانات فنی چاپخانه‌ها و صحافی‌های ما در حد ایده‌آل نباشد، اما به هر حال در حدی است که بتوان کتاب‌هایی با شرایط فیزیکی مطلوب تولید کرد و این موضوع بهانه خوبی به شمار نمی‌آید.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها