چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
تشکیل پاتوق کتابخوانی برای علاقه‌مندان آثار هنری در «نگارخانه ایران»

مدیر «نگارخانه ایران» در شهرستان گرگان از شکل‌گیری یک پاتوق دورهمی کتابخوانی با محوریت آثار هنری به‌ویژه هنرهای تجسمی در این نگارخانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، شهره شهرازی فارغ‌التحصیل نقاشی در سال 70 است و 25 سال است که به امر آموزش در این حوزه مشغنول است و از سال 86 «نگارخانه ایران» را به عنوان نخستین نگارخانه در سطح استان گلستان راه‌اندازی کرده است.

وی که از سالیان دور همواره دغدغه راه‌اندازی یک پاتوق هنری برای حضور مستمر و آزاد هنرمندان برای هم‌اندیشی و هم‌افزایی را در سر داشته است، درباره محقق شدن این دغدغه خود به خبرنگار ایبنا، گفت: از سال‌های دور اغلب که به سفر می‌رفتم، همیشه با این مسئله مواجه بودم که کجا در این شهرها بروم تا با هنر و هنرمندان آن شهر آشنا شوم؛ بعد‌ها کم کم متوجه شدم در شهرهای بزرگی مثل تهران و شیراز، جاهایی به نام نگارخانه یا گالری وجود دارد و این مسئله دغدغه من شد برای تاسیس یک نگارخانه که در کنار آموزش به هنرجویان فضایی را برای نمایش آثار هنرمندان به وجود بیاورم.

شهرازی ادامه داد: بخش کوچکی از فضای «نگارخانه ایران» را که زمانی انباری محسوب می‌شد، برای شکل‌گیری فضایی که کم کم پایگاهی هنری و محل تردد آزاد هنرمندان شود، آماده کردیم. در حالت عادی هنرمند زمانی که نمایشگاهی دارد و یا همکاری آموزشی داشت، به این محل می‌آمد اما این فضا را ایجاد کردیم تا هر زمان که دلش می‌خواهد به این مکان بیاید و در کنار دیگر هنرمندان به گپ و گفت، هم‌اندیشی، هم‌افزایی و مشاوره‌های هنری بپردازد.
 

وی افزود: همچنین از حدود یک سال پیش در کنار برنامه‌های جنبی نگارخانه، برنامه دورهمی کتابخوانی را به‌صورت خصوصی و  در بین اعضای نگارخانه آغاز کردیم. این حرکت با این هدف برنامه‌ریزی شد که ببینیم گروهی کتاب خواندن چقدر می‌تواند به خلق اثر و تبادل اندیشه و مواردی از این دست به اعضای نگارخانه کمک کند و در این مدت به این نتیجه رسیدیم که این حرکت خیلی مفید بود.

شهرازی، اظهار کرد: وقتی کتاب معرفی شده‌ای به صورت گروهی خوانده می‌شود، در واقع ما به تعداد اعضا گروه، کتاب را به نوعی بازنگری و بازنویسی مجدد می‌کنیم؛ چون هر آنچه می‌خوانیم را به اضافه اندیشه‌ای که هر یک از افراد متخصص در حین خوانش در جمع ارائه می‌دهند، به نوعی بازنویسی توام با اندیشه و نگاه و تاویل را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه به باور من کتابخوانی گروهی یک انگیزه برای گروه شدن در هنر (هنرهای تجسمی) است، افزود: از شب سه‌شنبه 15 مرداد ماه با انتخاب و خوانش کتاب «دستورالعمل‌های فیل آبی برای ایده یابی» به قلم «محمدحسین نیرومند» این رویداد را با دعوت عمومی از علاقه مندان آغاز کردیم و از این پس به صورت مستمر در روزهای سه‌شنبه از ساعت 20.30 تا 22 پذیرای علاقه مندان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی با محوریت کتب هنری خواهیم بود.

یادآوری می‌شود، «نگارخانه ایران» از جمله فضاهای هنری فعال در حوزه هنرهای تجسمی در شهرستان گرگان و استان گلستان و محل برپایی نمایشگاه‌های تخصصی و پاتوق‌های هنری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها