شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
ضرورت تغییر سیاست‌های حمایتی برای توقف کتابسازی

مدیر نشر کتاب دانشگاهی گفت: تغییر نگاه مسئولان و متولیان دولتی و خصوصی کتاب و نشر در رویگردانی از حمایت‌های مستقیم یارانه‌ای و توجه به حمایت‌های بنیادین از صنعت نشر در کاهش آلام این حوزه و توقف کتابسازی نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت.

مسعود پایدار‌، مدیر نشر کتاب دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: در فرهنگ اهل کتاب و نشر ایران، برخی اصطلاحات و ترکیب‌های همراه کتاب، معانی زیبا و مثبتی دارند؛ مانند «کتاب‌پردازی» یا «کتاب‌آرایی».
 
وی افزود: اما ترکیبی از «کتاب» و «ساختن» یعنی «کتاب سازی» هست که بر خلاف دو مورد قبلی، مفهومی ناخوشایند به ذهن اغلب ناشران و پدیدآورندگان اصیل متبادر می‌سازد.
 
پایدار با بیان اینکه ساختن‌، عموما تصویری از فعالیتی مثبت به دست می‌دهد، عنوان کرد: مانند «ساختمان‌سازی»؛ اما «کتابسازی» مترادف «بدل از اصل» و تظاهر به فعالیت کتاب و نشر است و کتابسازی برای جذب منابع و منافع مالی غیرمعقول در بازار نشر رانتی و غیررقابتی رخ می‌دهد.
 
وی تاکید کرد: کتابسازی رایج در نشر ایران ناشی از دخالت دولت در صنعت نشر از طریق سیاست‌گذاری‌هایی متکی بر اختصاص انواع یارانه‌های مستقیم و غیر هدفمند از یک سو و برخی موانع و ممیزی‌ها در تولید محتوا از سوی دیگر است.
 
مدیر نشر کتاب دانشگاهی گفت: کتابسازی با اختصاص انواع یارانه مستقیم نشر کتاب همزاد است؛ از یارانه مواد و ملزومات این صنعت مانند کاغذ و زینک گرفته تا پذیرش هزینه‌های چندبرابری برگزاری نمایشگاه‌های کتاب داخل و خارج کشور از جیب منافع ملی به سود گروهی خاص از ملت.
 
پایدار یادآور شد: می‌دانیم که در بسیاری از کشورهای رشدیافته نیز حمایت‌های هدفمند محدودی از برخی فعالیت‌های تولیدیِ فرهنگی_اقتصادی صورت می‌گیرد که مقرر است اقشار و گروه‌های حمایت‌شونده‌ پس از یک بازه زمانی معین از حمایت بی‌نیاز می‌شوند و در همین حال مسیرهای سوءاستفاده نیز بسته می‌شوند.
 
وی با اشاره به نادرست بودن سیاست‌گذاری یارانه‌ای در صنعت نشر کشور، توضیح داد: بیش از سه دهه یارانه مستقیم به حوزه کتاب و نشر در ایران این تصور اشتباه را در برخی مسئولان و ناشران ما ایجاد کرده است که با قطع حمایت‌های مستقیم یارانه‌ای، صنعت نشر از نفس بازمی‌ایستد؛ در حالی که سیاست‌گذاری‌های ناصحیح اختصاص یارانه، توقعی در افراد و سازمان‌ها و نهادها از دولت ایجاد کرده است که اگر دولت پول بدهد، می‌توان کار کرد یا می‌توان کتاب ساخت.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: اگر نتیجه حمایت‌های یارانه‌ای مستقیم این است که مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد در هفته کتاب سال 1394 فرمود: «سهم تولید کتاب از درآمد ناخالص ملی از 24صدم درصد در سال 1380 به 12صدم درصد در سال 1393 رسیده است» یعنی نصف شده و قطعاٌ پس از آن نیز تنزل یافته است، آیا نباید پرسید که زمان پایان یافتن این نوع حمایت‌ها کِی فرا می‌رسد تا بازار کتاب، واقعی و کتابسازی متوقف یا حداقل محدود شود؟
 
پایدار در این زمینه گفت: می‌گویند چنانچه در تشخیص علل بیماری خطا کنیم، در درمان آن نیز به بیراهه خواهیم رفت. تغییر نگاه مسئولان و متولیان دولتی و خصوصی کتاب و نشر در رویگردانی از حمایت‌های مستقیم یارانه‌ای و توجه به حمایت‌های بنیادین از صنعت نشر در کاهش آلام این حوزه و توقف کتابسازی، نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت.
 
وی همچنین درباره اهمیت نقش تشکل‌ها و نهادهای مختلف در هدایت صنعت نشر یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیۀ صنفی و تشکل‌های فرهنگی نشر، نهادهای نقش‌آفرین حوزه نشر هستند. ضروری است هر یک از ایشان نقش شایسته و بایسته خود را ایفا کنند و هم‌زمان با قطع یارانه‌های مستقیم، فعالیت خود را به اجرایی شدن برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه ماده 95 آن معطوف سازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها