سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
حضور هفتگی دانش‌آموزان در کتابخانه‌ها با آغاز سال تحصیلی

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: با شروع فصل مدارس طرح یک روز در کتابخانه با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان تهران اجرا خواهد شد، در این طرح هر هفته یک روز دانش‌آموزان می‌توانند از امکانات کتابخانه‌ای استفاده کنند.

سیدعلیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برنامه‌های کتابی این سازمان گفت: از آنجایی که سازمان فرهنگی هنری شهرداری حدود ۱۱۰ کتابخانه را در تهران پوشش می‌دهد، فراگیرترین مجموعه حوزه کتاب در شهر تهران به شمار می‌آید و بخش زیادی از فعالیت‌های کتابی در طول سالیان متمادی توسط مجموعه امور کتابخانه‌ها و کارشناسان فرهنگی فرهنگسراها بوده است.
 
وی افزود: روند برگزاری برنامه‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تا به امروز روند مثبتی بوده است و در زمینه برنامه‌های ترویجی و تبلیغی برنامه‌های متعدد کتابخوانی را در همه برنامه‌ها داشتیم به اضافه جلسات نقد و رونمایی کتاب و گپ‌های خودمانی کتاب که همچنان ادامه دارد.
 
فاطمیان‌پور با اشاره به بخش دیگر فعالیت‌های این معاونت توضیح داد: در معاونت فرهنگی مدیریت مراکز مشارکتی و کانون‌ها قرار دارد و یک‌سری کانون داریم که درباره مباحث فرهنگی، هنری، علمی و پژوهشی از سازمان مجوز فعالیت می‌گیرند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم تا رشد کنند.
 
وی تاکید کرد: می‌توان گفت که در این حوزه قالب برنامه‌های کانونی ما در حوزه کتاب و شعر و ادبیات فارسی است و علاوه بر برنامه‌های روزمره برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در تابستان و برنامه‌های مناسبتی مثل دهه کرامت، دهه ولایت یا محرم و صفر نیز برنامه برگزار می‌شود.
 
فاطمیان‌پور همچنین به آماری از فعالیت ۱۱۰ کتابخانه این سازمان  اشاره کرد و گفت: 315 عنوان  برنامه از فصل بهار 98 کتابخانه‌های مناطق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرا شده است و دو میلیون و ۱۸۱ هزار و ۱۱۳ نفر تعداد مراجعان فصل بهار ۹۸ به کتابخانه های مناطق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده‌اند.
 
وی درباره اقدامات جدید این سازمان در حوزه فعالیت‌های کتابی، افزود: قرار است با شروع فعالیت مدارس در مهر ماه طرح یک روز در کتابخانه آغاز شود. در این طرح تمام کتابخانه‌ها و امکانات سازمان فرهنگی و هنری به صورت آزمایشی در توافق با اداره کل آموزش و پرورش استان تهران در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.
 
فاطمیان‌پور در این زمینه توضیح داد: قرار است تعدادی از مدارس در هر منطقه به صورت آزمایشی گلچین شوند و یک روز در هفته به کتابخانه‌های سازمان بیایند و برنامه‌های کتابخوانی شامل کتابخوانی، تماشای نمایش و نقاشی را انجام دهند.
 
 وی با بیان اینکه این طرح برای نخستین بار اجرایی می‌شود، گفت: نمونه این طرح در برخی از کشورها با موفقیت اجرا شده است. یکی از عللی که آمار کتابخوانی در این کشورها بالا است، این است که در نوجوانی و جوانی این فرهنگ در آن‌ها شکل گرفته و کتابخوانی به عنوان بخش جداناپذیر از زندگی آن‌ها تبدیل شده.
 
فاطمیان‌پور تاکید کرد: فرزندان از دوره کودکی و نوجوانی با کتاب مانوس هستند و کتاب در سبد خرید آن‌ها است. به همین دلیل معتقدیم که این فرهنگسازی را باید در سنین کودکی و نوجوانی دنبال کنیم و به همین دلیل درب ۱۱۰ کتابخانه را باز می‌گذاریم تا یک‌روز در اختیار بچه‌ها باشد.
 
به گفته وی، این کار موجب انس کودکان با کتابخوانی می‌شود و بچه‌ها در این میان می‌توانند عضو کتابخانه شوند، ازسوی دیگر این امکان وجود دارد که کتاب‌های مورد نیاز کودکان برای آن‌ها تامین و از این فرصت برای کتابخوان کردن خانواده‌ها استفاده شود.
 
فاطمیان‌پور در پایان درباره برنامه‌های این سازمان برای راه‌اندازی کتابخانه جدید نیز گفت: در این زمینه با مجموعه قلمچی مذاکره شده است تا علاوه بر تجهیز کتابخانه‌های مناطق و رفع مشکل سخت‌افزاری کتابخانه‌ها مرتفع شود.
 
وی ادامه داد: از آنجایی که تولید کتاب بریل برای نابینایان به دلیل بالا بودن قیمت نوع خاص کاغذ و ایجاد مشکلات پوستی برای دست روشندلان سخت است ما تولید کتاب‌های صوتی را در دستور کار قرار داده‌ایم.
 
فاطمیان‌پور با بیان اینکه قرار است چهار کتابخانه مخصوص نابینایان تا پایان سال به آخرین تجهیزات الکترونیک ساخت داخل ایران مجهز شود، عنوان کرد: کتاب‌های بریل همچنین حجم زیادی می‌گیرند و سختی‌های زیادی دارند به همین دلیل قرار است کتاب‌های صوتی در این کتابخانه قرار داده شود تا روشندلان بتوانند به شکل بهتری از فناوری‌ استفاده کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها