سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
برای بازگشت به قرآن باید درباره ارائه برنامه‌های آموزشی تجدیدنظر شود

حجت‌الاسلام‌ محمدرضا شهیدی‌پور می‌گوید: برای بازگشت به قرآن باید درباره ارائه برنامه‌های آموزشی قرآن تجدید نظر صورت پذیرد و سعی شود این برنامه‌ها جذاب باشد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیات الهی به بهترین نحو سبک زندگی را برای ما معرفی کرده‌اند سبکی که اگر آن را در زندگی خود پیاده کنیم موفقیت در دنیا و آخرت برای ما تضمین شده است بدون تردید؛ انسان‌ها برای داشتن زندگی خوب و ایده‌آل و همچنین برخورداری از امنیت روانی و اخلاقی به یک سبک زندگی نیاز دارند که در این میان به یقین قرآن بهترین شیوه و سبک زندگی را برای تمامی جوامع بشری معرفی کرده است.
بازگشت به قرآن، به معنای بازگشت به سبک زندگی بر گرفته از اصول، روش‌ها، اهداف و قوانین آن، تنها راه نجات جامعه از مشکلات و معضلاتی است که در آن دست و پا می‌زند. از این رو درباره شیوه‌های تأثیرگذاری قرآن بر زندگی فردی و اجتماعی افراد و ضرورت بازگشت به قرآن با حجت‌الاسلام‌ محمدرضا شهیدی‌پور، مؤلف کتاب‌هایی مانند «روخوانی و تجوید قرآن»، «آموزش قرائت قرآن»، «آشنایی با اصول قرائات» و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه که سال‌ها مسئولیت‌های اجرایی و فرهنگی در دانشگاه‌ها و داوری مسابقات بین‌المللی قرآن را بر عهده داشته است به گفت‌وگو پرداختیم. حاصل این‌ گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم:

مهمترین انگیزه برای بازگشت به قرآن در دوران معاصر توضیحاتی چیست؟
باوجود نیاز جامعه به آموزه‌های قرآن به عنوان کتاب زندگی، اما هنوز کار اساسی و بنیادی در راستای ترویج فرهنگ قرآن در جامعه صورت نگرفته است. متأسفانه طی سالیان اخیر ظاهرا و باطنا از قرآن فاصله گرفته‌ایم و بخاطر همین دوری از قرآن، شاهد تهاجم فرهنگ غربی به جامعه اسلامی هستیم و راه حلش بازگشت به قرآن است.

طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، هدایت الهی و فهم معیارهای اساسی قرآن در مسائل حساسی نظیر شناخت دشمن در گروی انس با قرآن است و انس با قرآن و تدبر و تعمق در معانی و مفاهیم آن، عزت وعده داده شده از سوی خدای متعال را برای امت اسلامی به ارمغان خواهد آورد.

در شرایط حال حاضر ضرورت بازگشت به قرآن چقدر با توجه به فضای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی امروز احساس می‌شود؟
باید مفاهیم را از قرآن استخراج کنیم و مبانی زندگی را بر اساس آن بچینیم، مأنوس شدن جوانان با قرآن اهمیت بسیاری در مقابله با نفوذ فرهنگ غرب و ایستادگی در برابر استکبار جهانی دارد. بنابراین باید محتوای غنی معارف قرآنی و حدیثی همراه با ارائه برنامه‌های جذاب و پرمحتوا و تشویق جوانان به شرکت در برنامه‌های آموزشی در دستور کار مدیران و مسئولان قرآنی کشور قرار گیرد، زیرا اگر قرآن جامعه‌ای را یاری کند، هیچکس نمی‌تواند به آن جامعه غالب شود. وعده خداوند است که فرموده: «یاری‌کنندگان را یاری می‌کند»، یعنی اگر دین خدا را یاری کنیم و مفاهیم قرآن را در جامعه احیاء کنیم، خداوند هم طبق وعده‌ای که داده است ما را یاری خواهد کرد.

پیش‌زمینه‌ها و پیش‌شرط‌های لازم برای حرکت از مسائل فرهنگی به سمت قرآن و برگرفتن پاسخ از آن چیست؟
برای بازگشت به قرآن باید درباره ارائه برنامه‌های آموزشی قرآن تجدید نظر صورت پذیرد و این برنامه‌ها جذاب باشد. به عنوان مثال بیشتر سعی شود آیات اجتماعی که دربردارنده مباحث اجتماعی است برای آموزش به جوانان انتخاب شود. همانطور که در زمینه قرائت قرآن توسط قاریان مصری شاهد هستیم که هیچیک موارد کلیشه‌ای برای قرائات خود انتخاب نمی‌کنند. همچنین می‌توان آیاتی که قبل از اذان از طریق رسانه‌ها پخش می‌شود را از بین آیات موضوعی و محتوایی انتخاب کرد.

جوانان باید از اهمیت و فضیلت قرآن آگاه باشند و از جایگاه و شرافت اهل قرآن شناخت کافی داشته باشند تا بتوانند ضرورت بازگشت به قرآن را درک کنند، از جمله راهکارهایی که در این زمینه وجود دارد، پرداختن به حفظ موضوعی قرآن است که در کنار آیات و احادیث معصومین(ع) باید مورد توجه قرار گیرد، در واقع افرادی که در پی اصلاح جامعه هستند باید علاج دردهای جامعه را در قرآن جستجو کنند.

مهندس بازرگان گفته می‌شود از کسانی بوده که رویکرد بازگشت به قرآن را مطرح کرده آن هم با رویکرد علمی و پوزیتویستی، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آیا این نوع نگاه به قرآن ادامه یافت؟
بازرگان از جمله افرادی است که پژوهش‌های بسیاری در زمینه ضرورت بازگشت به قرآن که داشته و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این پژوهش‌ها توسط شهید بهشتی و مطهری ادامه یافت و کتاب‌ها و تعالیم بسیاری در این زمینه موجود است که در جای خود بسیار ارزشمند است و همچنان نیز باید مجالس و نشست‌های نقد و ارزیابی و پاسخ به شبهات قرآنی و انجام مناظرات با اندیشمندان در رشته علمی مربوط به خود بر محور قرآن ادامه داشته باشد تا معارف قرآن در اعماق جان جوانان رسوخ کرده و در رفتار و تمایلات آنها اثر گذارد و ضرورت بازگشت به قرآن را احساس کنند.

باید سعی کنیم نیاز به قرآن را در جامعه تقویت کنیم و به همگان ثابت کنیم که با بازگشت به قرآن و کمک گرفتن از آن می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم. همانطور که تاکنون شاهد بوده‌ایم که پیروزی‌ها و موفقیت‌های کشورهای اسلامی همگی از برکات قرآن است و باید به دشمنان ثابت کنیم که قرآن‌ستیزی بی‌فایده است زیرا قرآن همانند آفتاب می‌درخشد و دنیا را روشن می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط