سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
چرا فرهنگ بازتولید وسایل دست دوم را نداریم؟

هدا حدادی، نویسنده کتاب «کفش‌های گیلاسی» گفت: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که فرهنگ مصرف‌گرایی بالایی دارد و فرهنگ استفاده از لوازم دست دوم حتی در قشر ضعیف جامعه کمتر دیده می‌شود و کودکان نمی‌دانند چگونه می‌توانند از یک وسیله دست دوم استفاده مفید داشته باشند و وسیله‌ای را بازتولید کنند.

هدا حدادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب «کفش‌های گیلاسی» که به تازگی از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است، توضیح داد: موضوع داستانی که در این کتاب کودک نوشتم براساس تجربه شخصی‌ام در دوران کودکی بود. وقتی کودک بودم گاهی مجبور می‌شدم کفش‌های خواهر بزرگترم، دخترخاله، دختر عمه یا کفش‌هایی که مدل، طرح و رنگ‌شان را دوست نداشتم، بپوشم و این مساله مرا آزرده‌خاطر می‌کرد و همیشه از این موضوع ناراحت بودم.
 
این نویسنده و تصویرگر افزود: البته من موافق این موضوع نیستم که پدرومادر هرچه که فرزندشان خواست برایش تهیه کنند، اما بهتر است اگر قرار است کودک‌شان را به استفاده از وسایل دست دوم مجبور کنند، در آن وسیله، با استفاده از خلاقیت‌شان، تغییراتی ایجاد کنند و آن را زیبا کنند تا استفاده از آن برای بچه‌ها آزاردهنده نباشد.
 
وی با بیان اینکه در این کتاب بیشتر از آن‌که برای کودکان پیامی داشته باشد، روی سخنش با بزرگ‌ترهاست، گفت: والدین باید وقت بیشتری را به فرزندانشان اختصاص دهند و نباید تصور کنند فرزندشان کم سن و سال است و متوجه رفتار آن‌ها و میزان وقتی که برایش صرف می‌کنند، نمی‌شود.
 
نویسنده رمان «دلقک» افزود: بچه‌ها علی‌رغم سن کم‌شان کاملا به این مسائل توجه می‌کنند و متوجه می‌شوند که والدینشان چقدر برای‌شان وقت صرف می‌کنند. والدینی که برای غذا خوردن یا لباس پوشیدن کودکشان به دنبال راه‌های تازه برای جلب توجه کودکشان هستند، با پدرومادری که بچه‌ها را مجبور به انجام کاری می‌کنند، فرق دارند. پدرومادری که با رفتارشان حس باارزش بودن به کودکانشان می‌دهند ممکن است در آینده کودکان موفق‌تر با اعتماد به نفس بالاتری داشته باشند. علاوه براین این کار سبب ایجاد محبت و پیوند بیشتر بین کودک و خانواده‌اش می‌شود.
 
حدادی با اشاره به ضرورت پرداختن به این موضوعات در آثار کودک،‌ گفت: امروزه در جامعه با مسائل روحی، روانی پیچیده‌‌ای روبه‌رو هستیم، هرچه لایه‌های این مساله بیشتر باز شود و بیشتر توضیح داده شود، بهتر است زیرا علی‌رغم گسترش فضای مجازی باز هم والدین مطالعه قابل توجهی در این زمینه‌ها ندارند و رفتارهای مخرب زیادی دارند. وقتی والدین به هر دلیل به دنبال تحقیق، مطالعه و پژوهش نمی‌روند بهتر است از طریق کتاب‌های داستانی که برای فرزندانشان می‌خرند توجه‌شان به این موضوعات مهم جلب شود و به آن‌ها گفته شود که مثلا اگر کودکشان حسودی کرد، چگونه با او برخورد کنند تا متوجه رفتار اشتباهش شود و بدانند که صرفا با گفتن جمله انتزاعی «حسودی نکن! حسودی کار خوبی نیست» نمی‌توانند کودک را مجاب به انجام کاری کنند و بهتر است موشکافانه‌تر به این موضوع پرداخته و دلایل آن را بررسی کنند.
 
تصویرگر کتاب «پسری که شمردن بلد بود» یادآور شد: نکته دیگری که در این رفتار والدین نهفته است، توجه بچه‌ها به استفاده مجدد از وسایل مستعمل است. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که فرهنگ مصرف‌گرایی بالایی دارد و فرهنگ استفاده از لوازم دست دوم حتی در قشر ضعیف جامعه کمتر دیده می‌شود و کودکان نمی‌دانند چگونه می‌توانند از یک وسیله دست دوم استفاده مفید داشته باشند و وسیله‌ای را بازتولید کنند. درحالی‌که مثلا در کشورهای اروپای شمالی فرهنگ استفاده از وسایل دست دوم در بین مردم متداول است و به کودکان هم انتقال می‌یابد.
 
 

وی درباره تصویرسازی کتاب هم توضیح داد: تصاویر این کتاب، را خیلی دوست دارم. تصویرگر به خوبی توانسته حس‌های مستتر در داستان را با تصویر به مخاطب منتقل کند. ترکیب‌بندی‌ها عالی است و لحظه‌های شادی، ناراحتی، حسادت و دوستی به خوبی به تصویر کشیده شده است. همچنین رنگ‌هایی هم که در این کتاب به‌کار رفته کاملا پخته است و برای مخاطب کودک جذاب است که نشان‌دهنده توانایی تصویرگر در برقراری ارتباط عمیق با داستان است.
 
هدا حدادی، متولد 1356 در تهران و فارغ‌التحصيل رشته‌ گرافيك از دانشكده‌ هنر‌های زيباست. او سال‌هاست كه براي بچه‌ها می‌نويسد و تصويرگری می‌كند و تا به حال تصويرگری بیش از 50 كتاب را بر عهده داشته است. از جمله تصویرگری‌های او می‌توان به تصويرگری كتاب‌های «غصه‌پرداز»، «کوپه‌ ۱۱»، «شب‌های سوری»، «پسری که شمردن بلد بود»، «چشم‌های زمستانی»، «باز باران» و «چشمه ماه» اشاره كرد. حدادی تا به حال توانسته جایزه‌‌های مختلفی مانند جایزه افق‌های تازه بولونیا در سال 2010، جایزه‌ بزرگ فستیوال تصویرگری بلگراد در سال 2008، پلاك طلای فستيوال براتيسلاوا در سال 2006، جايزه‌ سوم نمايشگاه تتریو(ایتالیا) در سال 2006، جایزه‌ تشویقی نوما در سال‌های 2002 و 2008 در ژاپن، جایزه‌ دوم جشنواره‌ ادبیات کودک کاتا(هند) 2006، جایزه‌ اول جشنواره‌ کتاب کانون 1383 و جایزه‌ جشنواره‌ کتاب دفاع مقدس1386 را دریافت کند.
 
بخش کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی (پرنده آبی) کتاب «کفش‌های گیلاسی» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 9هزار تومان منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها