سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
مدت قرارداد خانه کتاب با اداره پست افزایش یابد

مدیر انتشارات خانیران معتقد است مدت قرارداد میان خانه کتاب و اداره پست در مورد سامانه اینترنتی پست کتاب، کوتاه است و همین موضوع باعث می‌شود ناشران نتوانند برنامه‌ریزی بلندمدتی برای این حوزه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی‌محمد خانی با اشاره به اینکه اداره پست تعهداتش را در مقابل سامانه اینترنتی پست کتاب به خوبی انجام می‌دهد، بیان کرد: با ایجاد سامانه اینترنتی پست کتاب، دیگر طرف حساب ما ناشران، اداره پست نیست؛ خانه کتاب است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات اساسی که به یک مشکل تبدیل شده، مدت قراردادی است که خانه کتاب با اداره پست دارد. از آنجایی که زمان این قرارداد یک ساله است، ناشران هیچ برنامه‌ریزی بلندمدتی نمی‌توانند انجام دهند.

خانی توضیح داد: به دلیل کوتاه بودن مدت قرارداد، تا ناشر بخواهد برای تخفیف‌ها و ارتباط با مشتری و رقابت در این حوزه، برنامه‌ریزی خاصی انجام دهد، مدت قرارداد تمام می‌شود و ممکن است سال دیگر شرایط قرارداد نیز تغییر کند.

وی افزود: خانه کتاب باید تمهیداتی بیاندیشد تا مدت قرارداد با اداره پست طولانی‌تر - مثلا 3 سال- شود؛ همچنین باید پشتوانه‌ای برای این قرارداد وجود داشته باشد تا ناشر با خیال راحت بتواند کار کند و فعالیت‌هایش را توسعه دهد.

خانی ادامه داد: اگر شرایط قرارداد بلندمدت شود و نگاه پایداری به این حوزه شکل بگیرد، ناشر شاید بتواند هزینه‌ بیشتری کند چون مطمئن است که بازخورد خوبی خواهد داشت.

مدیر انتشارات خانیران درباره سرویس‌دهی اداره پست بیان کرد: خوشبختانه سرویس‌دهی اداره پست در این مدت خوب بوده و ما مشکلی با آن‌ها نداشتیم؛ چه در زمینه ثبت سفارش و چه ارسال؛ اگر هم مشکلی هست از طرف خانه کتاب است.

خانی افزود: یکی دیگر از مشکل‌هایی که بیشتر از سمت خانه کتاب آب می‌خورد، بازگشت پول است. مشتری، محصول را دریافت می‌کند و پول را هم پرداخت کرده ولی پول ما با 40 روز تاخیر، برای ما واریز می‌شود؛ نهایت تاخیر منطقی یک هفته تا 10 روز است.

وی ادامه داد: از طرفی پیگیری اینکه آیا خانه کتاب پولی ریخته یا نریخته نیز مراحلی طاقت‌فرسا دارد که ناشر را اذیت می‌کند. همچنین نرم‌افزار نیز سرعت بالایی ندارد و یک جستجوی ساده ممکن است زمان زیادی از ما بگیرد.

مدیر انتشارات خانیران در پاسخ به این پرسش که آیا می‌‌توان هزینه پست را رایگان کرد، گفت: مطمئنا این موضوع نیازمند هم‌اندیشی است و مسئولان و کارشناسان باید ساز و کاری برای آن بیاندیشند اما فکر می‌کنم همین سیستم فعلی اگر تقویت شود، کمک بزرگی به ناشران خواهد بود.

وی در مورد عدم صدور رسید برای کتاب‌ها بیان کرد: در مرحله ثبت سفارش و دریافت هزینه و پیش از ارسال، بارکد مرسوله پستی را دریافت می‌کنیم؛ اینکه اداره پست رسیدی را ارائه نمی‌کند، بیشتر زمینه‌ساز مشکل برای خودشان می‌شود نه ما. اما در حال حاضر به این شکل است که به محض اینکه بارکد مرسوله ثبت می‌َشود، ناشر می‌تواند آن را به مشتری اعلام کند.

خانی با اشاره به اینکه انتشارات خانیران تا کنون بیش از 400 محموله کتاب را برای نقاط مختلف ارسال کرده، بیان کرد: فعالیت‌های ما با سامانه اینترنتی پست کتاب همچنان ادامه دارد اما به شدت امیدواریم که تداوم بیشتری در مورد همکاری با اداره پست وجود داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها