یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
پست کتاب به استان‌های محروم رایگان شود

مرتضی زینعلی مدیر انتشارات جامعه‌نگر معتقد است سامانه اینترنتی پست کتاب اقدام خوبی بوده اما پست کتاب و مطبوعات برای استان‌های محروم، باید به‌صورت رایگان صورت بگیرد.

زینعلی مدیر نشر جامعه‌نگر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره سامانه اینترنتی پست کتاب گفت: به نظر من یکی از بهترین تصمیماتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب گرفتند، راه‌اندازی سامانه پست اینترنتی کتاب بود. ما جزو اولین ناشرانی بودیم که با این سامانه همکاری کردیم و همچنان هم از این سامانه استفاده می‌کنیم و تا کنون بیش از هزار و 300 محموله کتاب را به تمام نقاط کشور ارسال کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: اوایل شروع به کار سامانه پست اینترنتی مقاومت زیادی از طرف پست وجود داشت و بارها خرابی و مفقودی به وجود می‌آمد و متاسفانه این موضوع در حالی‌ست که قبل از این، ما این قبیل مشکل‌ها را با پست نداشتیم. می‌توانستیم ببینیم در حق بسته‌هایی که از این کانال ارسال می‌شوند، اجحاف صورت می‌گیرد.

زینعلی توضیح داد: البته در حال حاضر این قبیل مشکل‌ها کمتر دیده می‌شود اما همچنان مواردی وجود دارد؛ مانند عدم صدور رسید. در حال حاضر اداره پست به ناشران بابت دریافت کتاب‌ها، رسید نمی‌دهند. ما در رابطه با این مورد و موارد دیگر با مدیران خانه کتاب صحبت کردیم، برخی از مسائل رفع شدند و برخی دیگر همچنان وجود دارند.
 
زینعلی درباره تخفیف‌هایی که به ناشران تعلق می‌گیرد گفت: در مورد تخفیف‌ها، ما مقایسه کردیم و متوجه شدیم اختلاف زیادی وجود ندارد و تخفیف چندانی تعلق نمی‌گیرد. در حالی که به عقیده من ارسال کتاب و روزنامه‌ها و مجلات باید رایگان باشد.

وی ادامه داد: نظر شخصی من این است که می‌توان بخشی از یارانه نشر را به توزیع اختصاص داد و از این دریچه، پست کتاب را برای آن‌ها رایگان کرد؛ یا تخفیفات را افزایش داد؛ همچنین باید توجه کرد که پست نیز برای این کار باید تشویق شود.

زینعلی به استقبال از کتاب در شهرستان‌ها و روستاها اشاره کرد و گفت: طبق آنالیزهایی که از مشتریان داشته‌ایم، اگرچه با نبود ویترین کتاب و کمبود کتابفروشی‌ها مواجه هستیم اما همچنان می‌توانیم ببینیم که مردم استقبال خوبی از کتاب می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی از روستاهایی که کتاب را ارسال می‌کنیم اینقدر در شرایط سختی به سر می‌برند که گاهی من حاضرم از جیب خودم بگذارم تا کتاب به آن‌ها برسد. برای این شرایط سخت باید تمهیداتی اندیشیده شود. حداقل می‌شود برای استان‌های محروم، ارسال کتاب را رایگان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط