دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
افزایش عرضه اقلام غیر‌کتابی در کتاب‌فروشی‌ها مفسده‌ ایجاد می‌کند

حسینی‌نیک می‌گوید: افزایش فروش اقلام‌ غیر‌کتابی ممکن است به مرحله‌ای برسد که کتاب‌فروشی‌ها، فقط در حد اسم باقی بمانند و جواز فقط با هدف بهره‌مندی از معافیت‌ مالیاتی باشد.

سیدعباس حسینی‌‌نیک، مدیر انتشارات مجد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره میزان تخصیص فضای کتاب‌فروشی به اقلام غیر‌کتابی بیان کرد: از منظر کسب‌و‌کار عرضه اقلام غیر‌کتابی در کتاب‌فروشی تا 20 درصد مجاز شناخته شده است؛ در‌حالی‌که فعالیت چند منظوره در فضای کتاب‌فروشی از‌جمله ارائه خدمات کافه و یا خدمات کامپیوتری نیازمند دریافت مجوز کسب مربوطه است.  

ضرورت درج اقلام غیرکتابی در اظهارنامه مالباتی
وی افزود: تعیین 20 درصد اقلام غیر‌کتابی به این معناست که قانون از نگاه سخت‌گیرانه پرهیز کرده و عرضه اقلام همسو با کتاب‌فروشی را مجاز اعلام کرده است.   

حسینی‌نیک درباره وجه مالیاتی عرضه کالا‌ی غیر‌کتابی در کتاب‌فروشی‌ها ادامه داد: فروختن کتاب از پرداخت مالیات معاف است اما فروش سایر کالا‌ها به هر میزان مشمول مالیات می‌شود؛ به‌عبارت دیگر براساس قانون، سازمان امور مالیاتی از مجتمع‌های فرهنگی که علاوه‌بر کتاب به عرضه کالا‌های دیگر اقدام می‌کنند، باید به همان میزان مالیات پرداخت کنند؛ بنابراین کتاب‌فروشان باید در اظهار‌نامه مالیاتی میزان عرضه کالای غیر‌کتابی را اعلام کنند.

مدیر انتشارات مجد درباره تغییر هویت کتاب‌فروشی‌ها به دلیل افزایش میزان عرضه اقلام غیر‌کتابی و دیدگاه برخی مبنی براینکه باید فعالیت کتاب‌فروشی‌ها را حتی با وجود این پدیده، غنیمت شمرد گفت: بله باید غنیمت بدانیم اما به این نکته توجه داشته باشیم که افزایش فروش اقلام‌ غیر‌کتابی ممکن است به مرحله‌ای برسد که کتاب‌فروشی‌ها، فقط در حد اسم باقی بمانند و جواز فقط با هدف بهره‌مندی از معافیت‌ مالیاتی باشد.

جلوی تکرار بیماری را بگیریم
حسینی‌نیک ادامه داد: نباید به نصب تابلو کتاب‌فروشی بسنده کرد؛ بلکه جریان واقعی فروش کتاب در کتاب‌فروشی است که اهمیت دارد. 

وی گفت: فروش اقلام غیر‌کتابی برای کتاب‌فروشان خوشایند و مشوق محسوب می‌شود اما در دراز مدت این پدیده، مفاسدی به دنبال دارد و نخستین مفسده آن نیز باقی‌ماندن پوسته‌ای از کتاب‌‌فروشی است.

مدیر انتشارات مجد با بیان اینکه این رویه اشتباه، پیش از این در حوزه نشر با صدور 15 هزار پروانه نشر تجربه شده، ادامه داد: پرسش اینجاست که آیا این میزان پروانه نشر نشان‌‌دهنده پیشرفت فرهنگی جامعه است؟ این وضعیت قابل‌قبول نیست که بسیاری از دارندگان پروانه نشر غیر‌فعال و هدفشان استفاده از تسهیلات از‌جمله معافیت مالیاتی باشد.    
  
وی گفت: اگر اعتقاد داریم صدور 15 هزار پروانه نشر مطلوب نیست و آسیب به حساب می‌آید، نباید اجازه دهیم مشابه این بیماری در حوزه کتاب‌فروشی‌‌ها با افزایش عرضه اقلام غیر‌کتابی بروز پیدا کند.

مدیر انتشارات مجد، درباره نظارت اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان بر عملکرد کتاب‌فروشان گفت: شأن اتحادیه در این است که بر کسب کتاب‌فروشان نظارت داشته باشد.

فکری برای سودآوری کتاب‌فروشی‌ها بکنیم
حسینی‌نیک با اشاره به اهمیت سود‌آوری شغل کتاب‌فروشی به‌عنوان عامل بازدارنده در گرایش آن‌ها به عرضه کالا‌های غیر‌کتابی بیان کرد: بیش از اهمیت نظارت اتحادیه بر عملکرد کتاب‌فروشان باید به این موضوع توجه کرد که درآمد کتاب‌فروشی کافی باشد تا به زورِ نظارت کتاب‌فروشان را در این شغل نگه نداریم.

وی افزود: باید درباره تغییر ساختار کتاب‌فروشی‌ها با هدف افزایش سوددهی‌شان فکر کرد. برخی از کتاب‌فروشی‌های کوچک در تهران و شهرستا‌ن‌ها سود‌ده نیستند.

مدیر انتشارات مجد درباره راهکار‌های تغییر ساختار کتاب‌فروشی‌ها بیان کرد: از‌جمله می‌توان به کارکرد کتاب‌فروشی‌های جامع و تخصصی، تبلیغات و پیوند کتاب‌فروشی‌های محلی با فضای مجازی و همچنین مکان‌های فرهنگی برای تاسیس کتاب‌فروشی‌ها توجه کرد.

حسینی‌نیک گفت: این تجربه‌ها در دنیا درآمد‌زا بوده است؛ بنابراین علاوه‌بر نظارت، تجدید‌نظر در ساختار کتاب‌فروشی‌ها نیز با اهمیت است. باید دید چه باید کرد که کتاب جذابیت داشته باشد و یا اینکه چگونه می‌توان کتاب‌فروشی‌ها را به یکدیگر متصل و در قالب یک مجموعه دید.

وی تاکید کرد: نمی‌توان توقع داشت با عرضه محدود کتاب، فروش کتاب قابل‌توجه باشد. می‌توان کتاب‌فروشی‌های پراکنده و کم‌رونق را در مجتمع تجاری، سینماها، تئاتر و گالری‌ها تجمیع کرد زیرا به نظر می‌رسد کتاب‌فروشان در آینده این‌گونه دوام خواهند آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها