یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
برخورد قانونی با قاچاق کتاب لازم است اما کافی نیست

مدیر انتشارات ابوعطا معتقد است؛ برخوردهایی که از سوی مراجع قانونی برای برخورد با قاچاقچیان کتاب انجام می‌شود لازم است ولی کافی نیست، به نظر من شرط اصلی این است که مردم بدانند کتاب قاچاق چه صدماتی را به صنعت نشر وارد می‌کند.

بهروز عطایی مدیر انتشارات ابوعطا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به ضرورت فرهنگسازی در برخورد با قاچاقچیان کتاب، عنوان کرد: در حوزه کتاب قاچاق همانند برخورد نیروی انتظامی در بسیاری از جرایم رانندگی ماموران نیروی انتظامی می‌توانند با جریمه کردن جلوی تخلفات را بگیرند ولی یک رفتار زمانی نهادینه می‌شود که به فرهنگ تبدیل شود؛ یعنی کسی که رانندگی می‌کند به قواعد و نظام رانندگی ایمان داشته باشد و عمل کند.
 
وی افزود: در سایرموارد اجتماعی نیز نهادینه شدن فرهنگ اهمیت زیادی دارد و در این زمینه خاص معتقدم اینکه جلوی قاچاق شدن کتاب باید به هر نحوی از سوی مراجع قانونی گرفته شود، لازم است ولی کافی نیست؛ بلکه شرط اصلی این است که مردم بدانند کتاب قاچاق چه صدماتی را به صنعت نشر وارد می‌کند.
 
عطایی با اشاره به صدمات و تبعات کتاب‌های قاچاق توضیح داد: مردم باید بدانند در کتاب قاچاق حق مولف و ناشر و عوامل تولید ضایع می‌شود و اگر این آگاهی وجود داشته باشد که کتاب‌ها به ناحق کپی‌برداری می‌شوند، قطعا مثمرثمر خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه اقدامات قانونی تنها می‌تواند 20 درصد در جریان برخورد با قاچاق کتاب موثر باشد، گفت: بخش اثرگذار و مهم این برخورد با فرهنگسازی در میان مردم و کتاب‌خوان‌ها خواهد بود، آن‌ها باید بدانند که کتاب‌ها را باید از کتابفروشی‌ها خریداری کنند و کتابفروش معتبر ضمانت اجرایی خرید آن‌ها به شمار می‌آید.
 
عطایی درباره لزوم آموزش به مردم درباره عدم خریداری کتاب از دستفروشان، ادامه داد: اغلب این دستفروشان نه شناسه‌ای دارند و نه از سوی مرجعی تایید می‌شوند؛ بلکه در نقاط مختلف شهر کتاب‌های قاچاق که با کمترین زحمت تولید می‌شوند را با 50 یا 60 درصد تخفیف به دست مردم می‌دهند و در این میان شغل کتابفروشان را نیز به خطر می‌اندازند.
 
وی تاکید کرد: در این میان علاوه بر ناشران، کتابفروشی‌هایی هم که سال‌ها است با سختی‌های زیاد و پرداخت هزینه‌های مختلف یک مجموعه را اداره می‌کنند ضرر می‌بینند، آنهم با توجه به رکودی که اکنون در بازار نشر و کتاب وجود دارد.
 
مدیر انتشارات ابوعطا با بیان اینکه به دنبال افزایش مشکلات اقتصادی سبد خرید مردم برای خرید کتاب کوچک‌تر شده است، گفت: غیر از کتاب‌های کمک‌درسی و دانشگاهی که لازمه هر خانواده‌ای است، بازار کتاب‌های عمومی اصلا خوب نیست و چرخه اقتصادی ناشر، موزع و کتابفروش دچار نقص می‌شود.
 
وی به نقش اثرگذار رسانه‌ها در بسط و توسعه فرهنگسازی در میان مردم تاکید کرد و گفت: به نظر من رسانه‌ها می‌توانند با تولید مطالب مختلف در مطبوعات و رسانه‌های دیداری و شنیداری به مردم آگاهی بدهند که کتاب‌های کپی و زیراکس تا چه میزان به صنف نشر آسیب‌رسان است و رسانه‌ها نقش مهمی در این زمینه دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها