چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
حسرت یک کتاب‌فروش سیار: چرا دست جوان‌ها به جای کتاب، قلیان است!؟

گرداننده کتابفروشی سیار بامداد اراک می‌گوید اولویتش برای ورود به حرفه، مالی نبوده و بیشتر از هرچیز به دسترسی مردم به کتاب و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی فکر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از شیوه‌های فروش کتاب، تاسیس کتاب‌فروشی‌های سیار است. این کتاب‌فروشی‌ها با توجه به اینکه قابلیت جابه‌جا شدن در شهر را دارد، می‌توانند عامل مناسبی برای تبلیغات شهری در حوزه کتاب و کتابخوانی باشند. این قبیل اقدامات در وهله اول دسترسی مخاطبان به کتاب را ساده‌ و از طرف دیگر آن‌ها را به کتابخوانی تشویق می‌کنند.

جلال طباطبایی صاحب و گرداننده کتابفروشی سیار بامداد اراک در این رابطه به ایبنا گفت: تاثیرگذاری کتابفروشی سیار بر روحیه کتابخوانی مردم غیرقابل انکار است. من نیز برای اهداف فرهنگی این کتابفروشی را راه‌اندازی کردم و سود مالی برایم اولویت ندارد.
 
این فعال حوزه کتاب بیان کرد: طرح‌های متعددی در حوزه کتاب دارم که امیدوارم از آن‌ها حمایت شود. پخش کتاب به‌صورت رایگان در مناطق محروم، اختصاص سهمی از فروش کتاب به خانه سالمندان، توزیع کتاب‌های کودک میان کودکان کار، امانت دادن کتاب به افراد بی‌بضاعت و... جزئی از برنامه‌های من در کتابفروشی بامداد است.
 
 وی ادامه داد: من دی‌ماه 1397 با هدف دسترسی ساده‌تر و ارزان‌تر مردم به کتاب، کتابفروشی سیار بامداد را راه‌اندازی کردم و خوشبختانه بازخورد مثبتی نیز از طرف مخاطبان و کتابخوانان گرفته‌ام.

صاحب کتاب‌فروشی سیار بامداد اراک گفت: هم‌اکنون بیش از 600 عنوان کتاب در تعداد مختلف در کتابفروشی وجود دارد که غالبا در حوزه‌های عمومی و غیردرستی همچون روانشناسی، تاریخ، رمان، شعر، فلسفه و... هستند.

به جای کتاب قلیان در دست آن‌هاست...
طباطبایی به مناطقی که در آن‌ها اقدام به کتابفروشی می‌کند اشاره کرد و از پارک ملت اراک نام برد و گفت: یک بار در پارک به کتاب‌فروشی من ایراد گرفتند و برای چند ساعت جلوی کار من را گرفتند و این در حالی بود که بسیاری از افراد داشتند در پارک قلیان می‌کشیدند و در این مورد هیچ ایرادی وجود نداشت. حسرت خوردم که چرا به جای کتاب، قلیان دست آن‌ها است.

این فروشنده جوان لیسانس شیمی دارد و به گفته خودش تنها کار او، همین کتابفروشی سیار است. طباطبایی از هزینه‌های زیادی که برای این کار کرده گفت و تاکید کرد: من سود چندانی از این راه کسب نمی‌کنم و قصدم تنها فرهنگ‌سازی در حوزه کتابخوانی است؛ امیدوارم بتوانم قدمی بردارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها