دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
عوامل ترغیب ناشرنماها به کتابسازی

مرجم جدلی می‌گوید عوامل مختلفی مانند نبود ملاحظات لازم در تمدید پروانه‌های نشر، شاخصه‌های کمی برای ورود در نمایشگاه کتاب تهران و خلاء قانون کپی‌رایت در تشدید کتاب‌سازی‌ها نقش دارند.

مریم جدلی؛ رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به عوامل موثر بر کتاب‌سازی، عنوان کرد: به عنوان یکی از دلایلی که در این زمینه تاثیرگذار است باید گفت که تمدید مجوز ناشران منوط به دارا بودن اعلام وصول به حد لازم است، پس به هر طریقی باید کتاب تولید شود، حتی 10 عدد! و این موضوع تاثیر ویژه‌ای دارد.
 
وی افزود: تخصیص غرفه مستقل در نمایشگاه نیز منوط به اتخاذ تعدادی اعلام وصول در یک بازه زمانی است که همین موضوع انگیزه‌ قابل توجهی برای کتاب‌سازی یه شمار می‌آید.
 
جدلی با بیان اینکه با توجه به بازار اسفناک نشر، ناشران ترجیح می‌دهند در تیراژ پایین و محدود کتاب چاپ کنند، گفت: آن‌ها با این اقدام می‌توانند فروش خود را ارزیابی کنند و احیانا پس از بازاریابی موفق، اقدام به چاپ‌های بیشتر از آن کتاب داشته باشند که این موضوع مساله مهمی است.
 
جدلی با اشاره به راهکارهای پیشنهادی برای برخورد با کتاب‌سازان، گفت: به نظر من یکی از این راهکارها، تجدیدنظر در تمدید مجوز و ضوابط حضور ناشران از نظر کمی و کیفی در نمایشگاه کتاب تهران است که باید از سوی مسئولان فرهنگی کشور به آن توجه شود.
 
لزوم توجه به قوانین
وی درباره لزوم توجه به قوانین بین‌المللی در حوزه نشر، گفت: رعایت نکردن قانون برن و تعهد نداشتن نسبت به آن را هم می‌توان یکی از دلایل رشد کتاب‌سازی در صنعت نشر کشور دانست. اکنون هر ناشر و ناشرنمایی می‌تواند برای هر کتابی که به نظرش فروش خوبی دارد، مجوز بگیرد و آن را چاپ کند.

رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر افزود: در این زمینه معتقدم که تعیین تعداد مجوز و اعلام وصول فقط برای تمدید پروانه باعث می‌شود که ناشران کار خوب و بد را در کارنامه خود کنار هم داشته باشند.
 
جدلی با اشاره به قدم بعدی کتاب‌سازها در این زمینه، توضیح داد: در این زمینه ما شاهد حضور ناشرنماهایی در نمایشگاه‌های کتاب هستیم که اغلب آن‌ها از چند ماه قبل عناوین کتاب‌های پرفروش را رصد می‌کنند، برای آن‌ها مجوز می‌گیرند و بعد فقط برای فروش در نمایشگاه‌های استانی و تهران کتاب‌سازی می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه در فرهنگ و اقتصاد نشر كتابسازي به‌صورت بايسته و شايسته آسيب‌شناسي و نيازسنجي نشده است، یادآور شد: كتاب‌سازي ارتباط بسيار مستقيمي با سرقت ادبي و كم بودن بضاعت علمي-ادبي يك مولف دارد، با توجه به اينكه مي‌دانيم توليد يك كتاب ماه‌ها زمان نیاز دارد در كتاب‌سازي صرفا با تغيير نام بدون تغيير ساختار محتوا كتاب‌سازي يا همان دزديدن انديشه ديگران شكل مي‌گيرد که باید در این زمینه راهکاری اندیشیده شود.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها