دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
تاسیس کافه‌کتاب 400متری «کربن» در قیطریه تهران

سید‌مهراد صادقی، با اشاره به آغاز فعالیت رسمی کافه‌کتاب کربن تا نیمه‌های تابستان از عرضه 15 هزارجلد کتاب در این فضا خبر داد.

سید‌مهراد صادقی، مدیر کافه کتاب کربن در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره ویژگی‌های این کافه کتاب جدید در شرق تهران بیان کرد: کافه‌کتاب «کربن» با متراژ 400 مترمربع مطابق با اصول روز دنیا طراحی شده است و بیشتر این فضا به عرضه کتاب‌‌ اختصاص دارد. 
 
وی با اشاره به شکل‌گیری ایده تاسیس کافه‌کتاب «کربن» افزود: با تجربه اداره «شهر کتاب امید» به‌عنوان بزرگترین شهر کتاب شرق تهران و با توجه به قانون «کاربری فرهنگی» به تاسیس کافه کتاب کربن اقدام شده است؛ علاوه‌براین ضرورت تاسیس کافه کتاب در منطقه قیطریه احساس می‌شد تا اهالی و مخاطبان در محیط صمیمی از محیط فرهنگی استفاده کنند.

صادقی درباره زمان  آغاز فعالیت این کافه کتاب ادامه داد: فعالیت رسمی کافه کتاب کربن، نیمه‌های تابستان آغاز می‌شود. این فروشگاه در خیابان اندرزگو، خیابان آشتیانی منفرد پلاک 4 واقع شده است. بیش از 15 هزار جلد کتاب در این کافه کتاب شامل کتاب‌های کودک و نوجوان، بزرگسال، کمک‌آموزشی، لاتین، بازی‌های فکری داخلی و خارجی، نوشت‌افزار، ابزار تخصصی نقاشی، کتاب‌های نفیس چرم و کادوئی و خودکار و خودنویس و  صنایع دستی در این کافه کتاب عرضه شده است. 

صادقی با تاکید بر استفاده از اصول چیدمان مدرن در کافه‌کتاب کربن مطابق با معیار‌‌های کتاب‌فروشی مدرن ادامه داد: در کافه کتاب کربن تلاش شده تا با عبور از شیوه‌های سنتی اداره و همچنین تحول در ساختار و طراحی فیزیکی کتاب‌فروشی از‌جمله ایجاد فضایی برای لمس و مطالعه کتاب به شاخصه‌های تعریف کتاب‌فروشی مدرن نزدیک شویم. 
 
وی با اشاره به توجه به الگوی کتاب‌فروشی‌های مدرن کشور‌های پیشرفته در طراحی کافه کتاب کربن بیان کرد: طراحی بیشتر کتاب‌فروشی‌های روز دنیا به‌ویژه در اروپا از‌جمله آلمان و فرانسه به‌عنوان طراحی صنعتی شناخته می‌‌شوند. شیوه‌‌های نور‌پردازی به‌عنوان یکی از مصادیق این نوع طراحی در کافه‌کتاب کربن مورد توجه قرار گرفته است؛ جذابیت دارد و بر احترام به مخاطب تاکید دارد.  

صادقی درباره ضرورت تاسیس کافه‌کتاب کربن افزود: با توجه به برگزاری طرح‌های حمایتی خانه کتاب و تخصیص یارانه خرید کتاب برای نمایشگاه کتاب به دلیل گرانی کاغذ و کتاب، همچنان با خطر کاهش مشتری روبه‌‌رو هستیم؛ بنابراین برای جذب مخاطب مجبوریم به ایجاد جذابیت فکر کنیم. مخاطب، کتاب‌فروشی مدرن را انتخاب می‌کند تا کنار نوشیدن قهوه، مطالعه هم داشته باشد.

صادقی درباره دیدگاه برخی منتقدان به وابستگی اقتصادی کتاب‌فروشی‌های مدرن به درآمد کافه و فروش دیگر ملزومات غیر‌کتابی افزود: مخاطبان علاوه‌‌بر کتاب به لوازم‌التحریر هم نیاز دارد و در بیشتر کتاب‌‌فروشی‌های مدرن دنیا رفع نیاز‌های متنوع مخاطب کتاب مورد توجه است.
 
وی با تایید برخی نقد‌ها درباره اختصاص حداقل فضا در کتاب‌فروشی‌های مدرن به عرضه کتاب ادامه داد: متاسفانه بخش اعظم برخی از کتاب‌فروشی‌ها و یا شهرکتاب‌ها به محصولات فرهنگی غیر‌کتابی اختصاص پیدا کرده اما در کافه‌کتاب کربن نیمی از فروشگاه را بخش کتاب اشغال کرده است که نشان از درجه اهمیت کتاب دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها