سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
​متخصصان کتابخانه و فناوری با هم مرتبط می‌شوند

طیرانی با اشاره به اقدامات کتابخانه ملی برای اجرای طرح ویتا گفت: این طرح قابلیت برقراری ارتباط مناسب میان متخصص‌های حوزه فناوری اطلاعات و متخصصان علم کتابداری به منظور توسعه خدمات کتابخانه را دارد.

سیدعلیرضا طیرانی، مدیر امور کتابخانه‌ای کتابخانه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره رویداد ویتا که کتابخانه ملی در شرف برگزاری آن است، توضیح داد: این رویداد قراراست به‌زودی با همکاری کتابخانه ملی و یک شتاب‌دهنده در کتابخانه ملی برگزار شود. کتابخانه ملی به‌عنوان کتابخانه مادر کشور قابلیت برقراری ارتباط مناسب میان متخصص‌های حوزه فناوری اطلاعات و متخصصان علم کتابداری به منظور توسعه خدمات کتابخانه را دارد.
 
او ادامه داد: در رویداد ویتا متخصصان و کارشناسان کتابخانه و فناوری به هم مرتبط می‌شوند تا بتوانند سازوکار خدمات و سرویس‌هایی که علاوه بر کتابخانه ملی مورد نیاز دیگر کتابخانه‌های کشور است، تهیه کنند تا شاهد خدمات کتابخانه‌ای بهتری در کتابخانه‌های کشور باشیم.
 
به گفته مدیر امور کتابخانه‌ای کتابخانه مجلس، این رویداد، اتفاق بسیار خوبی برای کلیه کتابخانه‌های کشور خواهد بود. او ادامه داد: کتابخانه ملی در زمینه‌های مختلف چالش‌ها و مشکلاتی را که در ارائه سرویس‌های بهتر دارد، مشخص کرده است. قرار است این رویداد در موضوعات هوش مصنوعی، زنجیره ارزش و چالش‌هایی کتابخانه ملی در ارائه خدمات، حفاظت و سایر موضوعاتی  که با آن‌ها درگیر است با بهره‌گیری از متخصصین جوان در قالب افراد و تیم‌های استارت‌آپی برگزارشود.
 
او ادامه داد: تیم‌ها و افرادی که علاقه‌مند به شرکت در این رویداد هستند، ثبت نام می‌کنند و بررسی می‌شود این افراد یا تیم‌ها چه کمکی می‌تواند به کتابخانه و در حقیقت بهبود خدمات و سرویس‌های آن بکنند. بعد از اینکه مرحله اول رویداد تمام شد، افراد برگزیده از بین افرادی که ثبت نام کرده‌اند و تخصص‌های لازم را دارند، انتخاب و وارد دوره شتابدهی می‌شوند و در پایان از طریق کتابخانه ملی یا شتاب‌دهنده طرف قرارداد می‌توانند چرخه شتابدهی را جلو برده و با جذب سرمایه به تولید محصول یا خدمت مورد نظر خود بپردازند.
 
جلوگیری از موازی کاری در کتابخانه‌ها
طیرانی با اشاره به اینکه تا به حال چنین امکانی در کشور نداشتیم، توضیح داد: این رویداد در حقیقت حلقه واصله بین کتابخانه ها و متخصصان به ویژه جوانان خلاق کشور است. فرصت‌های کسب و کار زیادی در کتابخانه‌ها وجود دارد که با شناسایی آن‌ها علاوه بر رشد کتابخانه‌ها شاهد ورود جوانان خلاقه کشور به چرخه دانش آفرینی و خدمات دانش محور هستیم.
 
او افزود: به عنوان مثال تاکنون نتوانستیم استاندارد مشخصی برای دیجیتال‌سازی منابع و توسعه کتابخانه‌های دیجیتال و ارائه خدمات کتابخانه‌ای یا سایر خدمات و سریس‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات و هوشمندسازی مهیا کنیم و با تحقق این رویداد، می‌توان  چشم‌انداز بهتری را متصور بود. در یک جمله با این اتفاق از موازی‌کاری‌هایی که به نتیجه نمی‌رسد یا نتیجه مطلوب ندارد، جلوگیری می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها