چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
شرح بزرگترین نظریه تاریخ انقلاب علمی جهان در یک کتاب

محمدرضا معمارصادقی درباره انتشار کتاب سال داروین با محوریت‌ جنبه‌های گوناگون نظریه تکامل گفت: این نظریه انقلاب علمی بزرگی را در جهان به وجود آورد در کتاب سال داروین همه شاخه‌های وابسته به نظریه تکامل و تمامی جنبه‌های علمی و تاریخی آن در این اثر منعکس خواهد شد.

محمدرضا معمارصادقی، مترجم و مدیر مجموعه مطالعات نظریه تکامل در گفت‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب سال داروین با محوریت عامه‌فهم بودن نظریه تکامل گفت: مجموعه مطالعات نظریه تکامل نشر کرگدن در نظر دارد سالانه کتابی درباره داروین و تاثیراتش بر علوم دیگر با محورهای گوناگون منتشر کند. در حقیقت هدف این است که مقالات و محتوای پراکنده در یک کتاب برای علاقه‌مندان و پژوهشگران جمع‌آوری و ساماندهی شوند.
 
وی ادامه داد: رویکرد ما در تدوین این اثر ترویج علم است و مقالاتی که برای این منظور در نظرگرفتیم باید دارای ادبیاتی عامه‌فهم باشد. در کل همه شاخه‌های وابسته به نظریه تکامل و تمامی جنبه‌های علمی و تاریخی آن در این اثر منعکس خواهد شد؛ بنابراین از پژوهشگران رشته‌های تاریخ، تاریخ علم، زیست‌شناسی و حتی پژوهش محققان دیگری که به گونه‌ای فعالیت میان‌رشته‌ای داشتند استقبال خواهد شد و نتایجی که در علوم انسانی داشته و حتی الهاماتی که از نظریه تکامل در هنر گرفته شده است در این اثر درج خواهد شد. در اصل می‌خواهیم به این موضوع اشاره کنیم که نظریه تکامل چقدر در علوم گوناگون گستره داشته است و ما باید آن را جدی بگیریم.
 
معمارصادقی گفت: با توجه به اینکه دیدگاه غلطی از ابتدا نسبت به این نظریه در ایران وجود داشت می‌خواهیم آن اطلاعاتی که باید از ابتدا دانشگاهیان و دیگر افراد درباره این نظریه می‌دانستند را ترویج کنیم. وظیفه‌ای که آموزش و پرورش در این‌باره باید انجام می‌داده است این بود که بزرگترین انقلاب‌های علمی تاریخ بشریت را به درستی برای افراد تشریح کند که متاسفانه سال‌ها مورد غفلت واقع شد؛ به همین دلیل امروز ما در یک انتشارات خصوصی این مهم را برعهده گرفته‌ایم.
 
وی با اشاره به ارتباط با دانشگاهیان درباره گردآوری این اثر گفت: یکی از اصلی‌ترین گروه‌هایی که قصد داریم در تدوین این کتاب با آن‌ها همکاری داشته باشیم دانشگاهیان و انجمن‌های علمی است که انعکاس مقالات و محتوای این قشر می‌تواند اطلاعات آکادمیک و قطعی‌تری را به مخاطبان بدهد.
 
این مترجم از انتشار و معرفی این کتاب در روز جهانی داروین در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: از امسال می‌خواهیم یک موضوع خاص را به روز جهانی داروین اختصاص دهیم از طرفی کتاب سال داروین هم قرار است هر سال با یک محور خاص منتشر شود. در حقیقت می‌خواهیم هر سال یک موضوع اصلی از داروین را در این اثر بگنجانیم که با موضوع روز جهانی داروین هماهنگ باشد که این مراسم در دانشگاه تهران برگزار شود.
 
معمارصادقی ادامه داد: موضوع روز داروین که در 12 فوریه سال آینده میلادی برگزار خواهد شد، مربوط به تمامی آثار این دانشمند است؛ هم آثار مکتوب هم آثار غیرمکتوب که شامل انقلاب داروینی در زیست‌شناسی، فلسفه، الهیات و تاثیرات دیگر داروین در جهان و در کشورهای مختلف است. برای این منظور با استادان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کردیم و سفارش مقاله و ترجمه آثار داروین را به این دست افراد هم دادیم؛ همچنین در گروه‌هایی در بستر فضای مجازی، با استادان دانشگاه که اکثرا زیست‌شناس هستند و برای این اثر از دانشگاه هم تغذیه می‌شویم.
 
وی با اشاره به نوع ادبیات کتاب گفت: در اصل قرار نیست محتوای کتاب روایتی از مجموعه مقالات درج شده در آن باشد اما قرار هم نیست عینا مقالات در آن گنجانده شود بلکه به صورت یک زندگینامه منتشر خواهد شد و تلاشمان بر این است که ادبیات کتاب بیشتر شبیه به یک زندگینامه یا توالی تاریخی یا ترکیبی از این دو باشد. چراکه می‌خواهیم مخاطبان ما فقط متخصصان نباشند.
 
به گفته معمارصادقی به احتمال زیاد کتاب مذکور برای روز داروین منتشر خواهد شد و نمایشگاهی هم در کنار این مراسم در دانشگاه تهران برگزار خواهیم کرد که کتاب در این نمایشگاه برای عموم در دسترس قرار خواهد گرفت.  
 
معمارصادقی درباره تاثیر دیدگاه‌های متفاوت درباره نظریه تکامل گفت: هیچ دانشگاهی در جهان و ایران نیست که نظریه‌ای غیر از نظریه تکامل تدریس کند؛ ما اگر نظر دیگری داریم باید با نظریات علمی و دانشگاهی هماهنگ شویم و باید مقداری فروتنی به خرج دهیم و یادبگیریم و اگر چیزی که در هیچ دانشگاهی تدریس نمی‌شود باید این را در نظر داشته باشیم و به جهل خود اعتراف کنیم. ما با چاپ چنین کتاب‌هایی دست خود را به سمت افرادی که می‌خواهند یادبگیرند دراز می‌کنیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها