دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
رقابت اجتناب‌ناپذیر کتاب‌فروشی‌های مجازی و حقیقی

مدیرداخلی کتاب‌فروشی اینترنتی کتاب فردا معتقد است صنعت نشر راهی جز مدرن شدن ندارد و رقابت‌های میان کتاب‌فروشی‌های آنلاین و کتاب‌فروشی‌های سنتی یک امر طبیعی است.

امید پایدار مدیرداخلی کتابفروشی اینترنتی کتاب فردا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بیان کرد: کسب‌و‌کارها در طول زمان دچار تحولات مختلفی می‌شوند و این مسأله تنها مربوط به کسب‌و‌کارهای خاص نیست؛ بلکه کتابفروشی‌های سنتی را نیز در برمی‌گیرد و ممکن است در هر دوره‌ای تحولات خاصی رخ بدهد.

رقابت اجتناب‌ناپذیر کتاب‌فروشی‌های مجازی و حقیقی
پایدار درباره رقابت کتابفروشی‌های آنلاین با کتابفروشی‌های فیزیکی گفت: اینکه کتابفروشی‌های آنلاین و به‌صورت کلی کسب‌و‌کارهای اینترنی با فضاهای سنتی و فیزیکی به رقابت می‌پردازند، یک امر اجتناب‌ناپذیر است. همانطور که کتاب‌فروشی‌های آنلاین در دوره‌ای رقیب کتاب‌فروشی‌های سنتی محسوب شدند، حالا کتاب‌فروشی‌های آنلاین و سنتی با رقیبی بزرگتر مواجه شده‌اند که همان کتاب‌های الکترونیک است.
 

این فعال حوزه کتاب ادامه داد: این تغییر شکل در محصول نهایی با اینکه برای ناشر و پدیدآورنده هم چالش‌هایی به همراه دارد اما تهدید اصلی آن برای سهم بازار کتاب کاغذی و کتابفروشی‌های فیزیکی و اینترنتی است. پس می‌بینیم که این چرخه محصولات و شیوه‌های جدیدی در جریان است و گریزی از آن نیست.

وی گفت: در حال حاضر حوزه کتاب‌های الکترونیک به سرعت و از کانال‌های مختلفی در حال رشد است که متاسفانه بخش زیادی از این کتاب‌ها به‌صورت غیرقانونی و بدون توجه به حق کپی‌رایت به شکل pdf در هر سایت و کانالی دست‌به‌دست می‌شود و قوانین و رویه‌های موجود نیز نمی‌تواند از دسترنج ناشر و پدیدآورنده به درستی محافظت کند.

پایدار بیان کرد: کار کردن در حوزه‌های مختلف کتاب، شرایط خاصی دارد. متاسفانه درحال حاضر وضعیت کتاب در حوزه دانشگاهی به ویژه فنی‌مهندسی و علوم پایه، هم نشر و هم توزیع آن تضعیف شده و این موضوع را هم در کتاب‌فروشی‌های سنتی و هم کتابفروشی‌های اینترنتی می‌توان مشاهده کرد.

وی افزود: دلیل این مساله آن است که دانشجویان این حوزه‌ها راحت‌تر به سمت کتاب الکترونیکی می‌روند و دلیل دیگر آن، تغییر تقاضای دانشجویان برای تحصیل در رشته‌های غیر مهندسی است؛ چراکه بازار کار مناسبی در مهندسی پیش روی خود نمی‌بینند. 

الزامات راه‌اندازی کتاب‌فروشی آنلاین
مدیرداخلی کتابفروشی اینترنتی کتاب فردا درباره مجوز‌های راه‌اندازی کتابفروشی آنلاین بیان کرد: شناخت دقیق از بازار کتاب و دشواری‌های آن و داشتن هدفی روشن و برنامه‌ای عملیاتی، اولین قدم‌های حرکت به سمت کتاب‌فروشی آنلاین است. در حوزه مجوزهای لازم برای کسب و کارهای اینترنتی هنوز فضای کاملا روشنی وجود ندارد و عموما داشتن پروانه نشر یا جواز کسب و اخذ نماد اعتماد الکترونیکی کفایت می‌کند.

پایدار، اختصاص فضای فیزیکی به کتاب‌فروشی‌های اینترنتی را امری ضروری دانست و گفت: کمتر ناشر یا فروشنده‌ای وجود دارد که فضایی فیزیکی برای کسب‌و‌کار اینترنتی خود فراهم نکند؛ حداقل آن‌ها که موفق هستند حتما این اقدامات را در نظر داشته‌اند. 

وی افزود: موفق‌ترین افراد و برندها در حوزه فروش اینترنتی، عموماً یک انبار و مکان فیزیکی را به بخشی از محصولات خود اختصاص می‌دهند و سپس درگاه اینترنتی محصولات را به انبار متصل می‌کنند. نمونه‌های موفق متعددی نیز در ایران وجود دارد که مردم روزانه از آن خریدهای متنوعی انجام می‌دهند.

مردم ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کنند
وی با بیان اینکه مدرن شدن برای صنعت نشر یک امر اجتناب‌ناپذیر است، گفت: بدون شک رفتن به سمت کسب و کارهای اینترنتی غیرقابل اجتناب است و این قبیل فضاها در ایران، هرچند به سختی و کندی، اما درحال توسعه هستند.

پایدار ادامه داد: در حال حاضر مشاهده می‌کنید که بخش بزرگی از خریدها و فروش‌ها در سطح کشور از طریق اینترنت صورت می‌گیرد و دلیل این موضوع نیز، به امکاناتی که فضاهای اینترنتی فراهم آورده‌اند برمی‌گردد. مردم به سادگی و از راه دور می‌توانند به محصولات متنوعی دسترسی داشته باشند و همین هم دلیلی برای گسترش روزافزون چنین فضاهایی شده است.

وی افزود: علاوه بر مزایایی که فضاهای اینترنتی در اختیار کاربر نهایی می‌گذارد، فوایدی نیز برای شهرها و کلانشهرها در پی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، کاهش در رفت و آمد شهری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها