سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
در تصویرگری «شازده کوچولو برگشته بود» از «اگزوپری» کمک گرفتم

نسیم صلاحی، تصویرگر کتاب «شازده کوچولو برگشته بود» نوشته پیروز انتخابی، گفت: ماهیت کلی طراحی و فضاسازی و ترکیب‌بندی این کتاب، به خواست نویسنده، دنباله تصاویر کتاب «شازده کوچولو» از آنتوان دوسنت اگزوپری است.

نسیم صلاحی درباره تصویرسازی کتاب «شازده کوچولو برگشته بود» نوشته پیروز انتخابی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، گفت: کتاب «شازده کوچولو برگشته بود» از معدود کتاب‌هایی است که در آن همکاری خوبی بین نویسنده و تصویرگر برقرار شد؛ اکثر مواقع تصویرگر با مدیر هنری یا مدیر انتشارات سروکار دارد و از ذهنیات نویسنده دور می‌ماند. اما پیروز انتخابی، نویسنده کتاب از ابتدا تصورات و ذهنیات خود را درباره تصاویر کتاب با من در میان گذاشت و بعد از جلسات متعدد به تصاویر نهایی این کتاب منجر شد.

وی که کارشناسی ارشد تصویرسازی از دانشگاه هنر تهران دارد و از سال 91 به صورت متمرکز روی تصویرسازی کتاب فعالیت می‌کند، با اشاره به اینکه در نهایت 13 تصویر برای این کتاب در نظر گرفته شد که با تکنیک آبرنگ اجرا شد، افزود: از لحاظ داستانی یک تصویر سیاره شازده کوچولو، 6 تصویر سفر شازده به 6 سیاره جدید با ویژگی‌های خاص خودشان، 3 تصویر از سفر شازده به زمین و دیدار او با انسان‌ها و در آخر 3 تصویر به صحنه‌هایی که شازده کوچولو با خود و مسئله رفتن درگیر می‌شود، اختصاص داده شده است.


این تصویرگر اصفهانی با اشاره به اینکه تصاویر کتاب یادشده از لحاظ روابط متن و تصویر، الگوی تابعیت عین به عین با متن را دنبال می‌کند، اما تصویرگر دیدگاه احساسی و انتقادی خود را وارد تصویر کرده است، ادامه داد: برای نشان دادن اتمسفر کلی فضا و دنیاهای مختلف در این داستان از ترکیب متن و تخیل خود استفاده کردم.

وی افزود: انتخاب تصاویر به این شکل است که نقاط عطف کتاب را نشان می‌دهد به صورتی که خواننده بتواند مابقی داستان را با کمک تصویر، بهتر در ذهن خود دنبال کند. انتخاب رنگ‌ها با توجه به تغییر داستان تغییر می‌کند. اما ماهیت کلی طراحی و فضاسازی و ترکیب‌بندی به خواسته نویسنده، دنباله تصاویر کتاب «شازده کوچولو» اثر آنتوان دوسنت اگزوپری است.

این تصویرگر با اشاره به اینکه قطع کتاب، کمک شایانی به ایجاد علاقه برای خواندن کتاب کرده است، در پایان گفت: اساساً قطع خشتی و مربع برای کتاب‌های خردسال و کودک انتخاب می‌شود. اما در اینجا قطع کتاب، خواننده را تشویق به ورق زدن می‌کند. حمل آن آسان است و هر جایی می‌توانآن را باز کرد و خواند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها