شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
عرضه نسخ خطی قرآن با قدمت 3 قرن در نمایشگاه علوم قرآنی یزد

نسخه‌هایی از قرآن کریم با قدمت بیش از 3 قرن در نمایشگاه علوم قرآنی یزد در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

اعظم توکلی مدیرعامل موسسه بوستان قرآن کریم در یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، با اشاره برنامه‌های این موسسه در نمایشگاه علوم قرآنی، گفت: غرفه بوستان قرآن کریم یزد در نمایشگاه علوم قرآنی اقدام به نمایش نسخه‌های خطی از قرآن کریم کرده است که قدمت یکی از این نسخه‌ها به بیش از سه قرن می‌رسد.

وی افزود: ما سعی کرده‌ایم که یک موزه قرآنی در این نمایشگاه برپا کنیم و قرآن‌های نفیس با قدمت بیش از 2 و 3 قرن پیش را در معرض دید علاقمندان قرار دهیم.
 

مدیر عامل موسسه بوستان قرآن یزد یادآور شد: یکی از ویژگی‌های این نسخه‌های خطی از قرآن، خط خوش و خوانا و سالم بودن آها بعد از گذشت سال‌هاست. هر کدام از این قرآن‌ها با خط و جوهری عالی نوشته شده و بعد از گذشت این همه مدت همچنان رنگشان تغییر نکرده است.
 

توکلی ادامه داد: یکی از قرآن‌ها عرضه شده در این غرفه، قرآن سلطانیه است که در زمان رضاشاه 200 مورد از آن چاپ و به ارگان‌ها داده شده بود. یکی از این کتاب‌ها به آقای صفار به دلیل پایه‌ریزی دروازه قرآن داده شده بود تا در این دروازه یزد قرار دهند که امروز این نسخه از قرآن در معرض دید عموم قرار گرفته است.
 

وی با اشاره به تهیه قرآن‌ها از کشورهای مختلف افزود: با سفری که در کشور عراق داشتیم، در نمایشگاه قرآن، کتاب قرآنی از غرفه مصر خریداری کردیم که 30 جز، 30 رنگ و 30 طرح در آن به کار رفته است که در این نمایشگاه، آن را نیز در معرض دید قرار داده‌ایم.

بر اساس همین گزارش، در نمایشگاه علوم قرآنی یزد، دوره‌های آموشی کتابت قرآن کریم با خط نستعلیق و خودکار هم در حال انجام است.
 
سیدرضا مروستی زاده مدیر آموزشگاه تک کرشمه قلم یزد در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: همزمان با ماه مبارک رمضان و برپایی نمایشگاه علوم قرآنی یزد، قرآن کریم با خط نستعلیق و خودکار در این نمایشگاه کتابت می‌شود.


وی افزود: هدف ما  از این کتابت، قرآن خوانی در کتابت قرآن و همچنین آشنایی بیشتر هنرجویان با قرآن است و همچنین با توجه به این که برخی از کلمات قرآنی سخت‌تر از کلمات فارسی در نوشتار هستند، سعی داریم این زیبا نویسی را بیشتر دنبال توسط هنرجویان کنیم.
 
مدیر آموزشگاه تک کرشمه قلم یزد یادآور شد: در این غرفه تعداد 40 نفر از هنرآموزان با خودکار کتابت قرآن کریم می‌کنند و سعی داریم تا در پایان ماه مبارک رمضان این کتابت قرآن کریم کامل شود.


وی بیان کرد: تاکنون 15 جز از قرآن کریم توسط هنرجویان نوشته شده است که امیدواریم تا آخر ماه مبارک رمضان به پایان برسد.

مروستی زاده در پایان با اشاره به فعالیت‌های موسسه خود گفت: آموزشگاه تک کرشمه قلم سابقه تدریس 18 ساله و تقریباً بیش از 10 هزار هنرجو در سطح استان داشته و توانسته افراد را با هنر خوشنویسی آشنا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط