شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
متناسب با فضاهای جدید، کارهای نویی را در حوزه عفاف و حجاب داشته باشیم

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: بحث عفاف و حجاب از جهت مفهومی یکی از آموزه‌های ملموس دین است، ولی باید متناسب با فضاهای جدید، کارهای نویی را در این حوزه داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شامگاه جمعه 27 اردیبهشت‌ماه همزمان با ششمین روز برپایی بیست وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قران کریم، محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه، دقایقی مهمان غرفه موسسه خانه کتاب شد.
 
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در ارزیابی خود از این دوره از نمایشگاه قرآن کریم، بیان کرد: به‌نظرم نمایشگاه در این دوره نسبت به دوره قبل منظم‌تر و با تمرکز بیشتری برگزار شده و پراکندگی دیده نمی‌شود. متناسب با فضای ماه مبارک رمضان، برنامه‌هایی پیش‌بینی شده و استقبال خوبی نیز از سوی مردم صورت گرفته است. کار اصلی معاونت قرآن و عترت این باید باشد که در زمینه فهم قرآن فعالیت‌هایی مختلفی را انجام دهد و این فعالیت‌ها تقویت شود. نمایشگاه می‌تواند فرصت خوبی برای آشنا کردن جوانان و نسل نو با فعالیت‌های مختلفی که در حوزه قرآن صورت می‌گیرد، باشد.
 
جوادی درباره بخش فروش کتاب و این عقیده که شاید نزدیکی پایان نمایشگاه کتاب با برپایی نمایشگاه قرآن در میزان استقبال از این بخش تاثیرگذار باشد،‌ افزود: ممکن است برخی مخاطبان این نمایشگاه به نمایشگاه کتاب نیامده باشند و لذا نمی‌توان گفت هرکس می‌خواست کتابی بخرد آن‌را از نمایشگاه کتاب خریده و دیگر برپایی بخش فروش نمایشگاه قرآن چندان ضرورتی ندارد. اما می‌توان این منطق را پذیرفت که بخش زیادی از مخاطبان دو نمایشگاه مشترک هستند. نکته مهم این است که فرصتی را در اختیار آن دسته از مخاطبانی که امکان خرید از نمایشگاه کتاب را در آن مقطع زمانی نداشته‌اند، قرار می دهد.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید کرد: محور اصلی بخش فروش مکتوب نمایشگاه قرآن، کتاب‌های قرآنی است و بنابراین مخاطبان خاص خود را دارد و فکر می‌کنم از این جهت هم برپایی این بخش خوب است.
 
وی درباره بخش‌های کارنامه نشر قرآنی سال 97 و کارنامه چاپ قرآن درجمهوری اسلامی که برای نخستین‌بار در این دوره از نمایشگاه قرآن کریم به مدیریت موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود نیز گفت: برپایی این دو بخش بسیار نوآورانه و خوب است، چون گاهی که از بیرون به فعالیت‌های خانه کتاب یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نگاه می‌شود، در لابه‌لای دیگر فعالیت‌ها، این بخش خوب دیده نمی‌شود و انتقادهایی نیز صورت می‌گیرد که در مجموعه وزارتخانه و خانه کتاب فعالیت چندانی در این حوزه انجام نمی‌شود. لذا نشان دادن فعالیت‌ها کار خوبی است تا مردم بدانند در حوزه مجوزها و نشر کتاب در کشور، نشر قرآنی نیز چنین کارنامه‌ خوبی دارد. کاری است که هم می‌تواند از هویت دینی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفاع کند و هم وظیفه‌ای است که می‌توان از این طریق به علاقه‌مندان و پژوهشگران کمک کرد.
 
جوادی با اشاره به بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن، ادامه داد: این بخش از جهت مفهومی می‌توان گفت که به یکی از آموزه‌های ملموس دین مربوط است و در کنار عرضه کتاب‌ها و بحث‌های علمی، ازنظر بروز عینی و متناسب با نیازهای روز جامعه نیز محصولات عفاف و حجاب عرضه می‌شود. اما باید راهکارهایی اندیشید که این کار تنوع و نوآوری بیشتری پیدا کند و متناسب با فضاهای جدید، کارهای نویی را در حوزه عفاف و حجاب داشته باشیم. حتی این بخش از نمایشگاه می‌تواند در سطح بین‌المللی برگزار شود تا جذابیت‌های بیشتری را ایجاد کند. همچنین برگزاری این بخش در کنار نمایشگاه قرآن به نوعی هم‌افزایی در فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا کارهایی که از نظر مفهومی مرتبط هستند را یکجا انجام داد و با اینکار در وقت و هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها