شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
فتح‌اله فروغی: هیچ نهادی صلاحیت نظارت بر تغییر قیمت کتاب بعد از چاپ را ندارد

مدیر انتشارات شورا معتقد است ناشران می‌دانند گران‌فروشی باعث شکست مالی آن‌ها می‌شود بنابراین بحث تغییر قیمت کتاب‌های منتشر شده باید با نظر مستقیم ناشر انجام شود.

فتح‌اله فروغی، مدیر انتشارات شورا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره امکان تغییر قیمت کتاب بیان کرد: با توجه به شدت نوسان قیمت ملزومات تولید کتاب در يك سال گذشته، موضوع امکان تغییر قیمت کتاب متناسب با هزینه‌، همانند دیگر کالا‌ها تقویت شد.

وی افزود: تاکید دارم، امکان تغییر قیمت کتاب طبیعی قلمداد می‌شود. به نظر می‌رسد سهل‌گیرانه است اگر بگوییم همه ملزومات تولید کتاب افزایش قیمت پیدا کند اما قیمت کتاب به‌عنوان نتیجه تلاش ناشر، تغییر نکند!

این ناشر ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر ناشران هزینه‌های سربار را بر قیمت پشت جلد کتاب لحاظ نمی‌کنند و خواب سرمایه نیز بسیار زیاد است، بنابراین طبیعی است که ناشر هم قیمت کتاب را متناسب با هزینه و بازار تغییر دهد.

بررسی ایده امکان تغییر قمیت بعد از چاپ در اتحادیه
فروغی درباره پیشگیری از بروز آشفتگی در بازار با ایجاد امکان تغییر قیمت کتاب و نهاد نظارتی بر این جریان ادامه داد: دوره قبل که عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان بودم، درباره موضوع تغییر قمیت کتاب بعد از چاپ بحث و گفت‌و‌گو و بر ضرورت آن نیز تاکید شد.

وی افزود: در آن دوره مقرر شد برای پیشگیری از آشفتگی، ناشر متناسب با قیمت‌های در نظر گرفته شده، برچسب‌هایی را تعیین و روی کتاب‌ها لحاظ شود؛ به‌عبارت دیگر نقش اصلی در جریان تغییر قیمت از سوی خود ناشر اعمال شود.

مدیر انتشارات شورا درباره رویکرد اتحادیه وقت، درباره تغییر کتاب‌های موجود در کتاب‌فروشی‌ها و یا شبکه توزیع  گفت: درباره تغییر قیمت کتاب‌های موجود در بازار نتجیه نهایی حاصل نشد اما این ایده طرح شد که ناشر از کتا‌ب‌فروشان و مشتریان خود با اطلاع‌رسانی بخواهد کتاب‌ها را به‌عنوان مرجوعی به ناشر برگردانند تا تغییر قیمت مورد نظر ناشر اعمال و مجدد ارسال شود.

وی خاظر نشان کرد: این احتمال وجود دارد تا زمان فراگیری این شیوه، چند قیمت برای یک کتاب در بازار دیده شود اما موقتی است.

فرآیند تغییر قیمت، برای ناشر دشوار است!
فروغی افزود: نباید فراموش کنیم اجرای فرآیند تغییر قیمت، برای ناشر دشوار است. اگر ناشر از ثبات قیمت‌ها مطمئن و یا افزایش 10 یا 20 درصدی را قابل پیش‌بینی بداند، هیچ‌گاه خود را گرفتار این تغییر قیمت نمی‌کند اما ناشر به دلیل خواب سرمایه و نوسان‌های مکرر ناگزیر از تغییر قیمت‌‌‌ها است چراکه در شرایط فعلی بسیار متضرر می‌شود.

وی درباره نظارت بر جریان تغییر قیمت گفت: نقش نخست در این جریان، بر عهده ناشر است و در گام بعد اتحادیه‌های مربوطه در ساماند‌های این موضوع می‌توانند کمک کنند. بنابراین نهاد‌ دیگری نمی‌تواند در این زمینه صلاحیت داشته باشد.

مدیر انتشارات شورا، درباره میزان تغییر قیمت کتاب بعد از چاپ بیان کرد: همان‌‌طور که ناشر با توجه به مخاطب، نیاز بازار و هزینه‌ها قیمت‌گذاری می‌کند، می‌داند اگر بیش از ظرفیت بازار به افزایش قیمت کتاب اقدام کند، کالا خریدار نخواهد داشت و از دو جنبه متضرر خواهد شد.

وی افزود: زمانی که قیمت مواد اولیه تولید کتاب ثبات داشته باشد، ناشر علاقه‌مند است محصول خود را به کمترین قیمت به دست مخاطب برساند؛ به‌عبارت دیگر هیچ‌ ناشری از گران‌فروشی سود نمی‌برد.  

هیچ نهادی صلاحیت نظارت بر تغییر قیمت کتاب بعد از چاپ را ندارد
فروغی درباره احتمال سوء‌استفاده برخی فعالان حوزه نشر از امکان تغییر قیمت کتاب بعد از چاپ و ضرورت ورود نهاد‌های نظارتی بیان کرد: از نظر من هیچ نهادی صلاحیت ورود به موضوع تغییر قیمت کتاب بعد از چاپ را ندارد.

وی اضافه کرد: براین اساس با اصل این برداشت مخالفم که شاید ناشران از امکان تغییر قمیت سوء‌استفاده کنند؛ به‌عبارت دیگر شاید از چند نفر این حرکت سر بزند اما تاکید دارم با توجه به بازار خراب نشر این موضوع عمومیت ندارد.

پیشتر در این پرونده منتشر شد:

محمود آموزگار: تغییر قیمت کتاب حق ناشر است


کیائیان: تغییر قیمت کتاب نهاد نظارتی می‌خواهد


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط