سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
کتابی که تاریخ جنبش زنان را بررسی می‌کند

بنفشه جمالی، مترجم و پژوهشگر مسائل زنان از ترجمه‌ی کتاب «فمینیسم» از مجموعه‌ی «مقدمه‌ای بسیار کوتاه» خبر داد.

جمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به اینکه کتاب «فمینیسم: مقدمه‌ای بسیار کوتاه» نوشته‌ی مارگارت والترز، از انتشارات دانشگاه آکسفورد تا به امروز به ۲۵ زبان دنیا ترجمه ‌شده است، گفت: این اولین کتاب از مجموعه‌ی «فمینیسم» در نشر افکار خواهد بود.

وی افزود: همان‌طور که والترز به‌عنوان نویسنده و منتقد ادبی اهل انگلستان، در مقدمه‌ این اثر ذکر کرده است، این کتاب تنها برشی کوتاه از فعالیت زنان برابری‌خواه در انگلستان است و او کوشیده این سؤال را مطرح کند که با وجود گذشت سال‌ها از موج اول فمینیسم امروزه زنان درگیر چه مسائل و مبارزه با چه تبعیض‌هایی هستند،

به‌گفته‌ جمالی، این کتاب مدخلی در بررسی تاریخ جنبش زنان به شمار می‌آید که قرارست مقدمه‌ای بر یک پروژه بزرگ‌تر درباره‌ مبارزات زنانی باشد که در دیگر کشورها با نژاد، طبقه و مذاهب مختلف برای رسیدن به برابری جنسیتی تلاش کرده‌اند؛ امری که در این کتاب پوشش داده نشده، اما شایسته‌‌ توجه مترجمان و محققان حوزه فمینیسم در ایران است.



این مترجم و منتقد مسائل زنان درباره‌ محتوای کتاب «فمینیسم: مقدمه‌ای بسیار کوتاه» گفت: فصل اول کتاب به دورانی بازمی‌گردد که مذهب تنها راه ابراز وجود زنان بود. دورانی که زنان مجرد از سوی خانواده‌هایشان به دیر و صومعه تبعید می‌شدند و آنجا برای برخی از آنان مکان امنی برای اندیشیدن و یاد گرفتن بود. والترز در فصل بعد به فمینیسم سکولار می‌پردازد؛ دوره‌هایی که زنان جدا شده از سنت‌ها به‌شدت سرکوب می‌شدند و در بسیاری از مواقع به بیمارستان‌های روانی فرستاده می‌شدند.

وی افزود: کتاب «فمینیسم مقدمه‌ای کوتاه» به معرفی نویسندگان زن در دوره‌های مختلف نیز می‌پردازد. زنانی چون ولستون کرافت، مری استل، ویرجینیا وولف و خواهران برونته که سعی می‌کردند مشکلات و مسائل شخصی خود یا دغدغه‌های زنان هم‌دوره‌شان را در قالب داستان به تصویر بکشند.

به‌گفته‌ جمالی، در ادامه‌ با زنان اصلاح‌گر قرن نوزده میلادی آشنا می‌شویم. زنانی که بر آموزش مناسب زنان تأکید داشتند و به‌دنبال اصلاح قوانین خانواده، حضانت و مالکیت زنان بر دارایی‌هایشان بودند. اواخر قرن نوزدهم مصادف با راه‌اندازی کمپین‌های مبارزاتی زنان فعال حوزه زنان بود؛ کمپین‌هایی چون مطالبه افزایش فرصت‌های شغلی برای زنان و حق رأی زنان. اواخر قرن نوزدهم و قرن بیستم فعالین حوزه زنان بر حق رأی زنان متمرکز شده و مطالبه‌شان تبدیل به مبارزاتی گسترده برای دست یافتن به‌ حق رأی زنان می‌شود. موج اول فمینیسم و موج دوم فمینیسم در اواخر قرن بیستم، دیگر مباحث این کتاب را تشکیل می‌دهند.

کتاب «فمینیسم: مقدمه‌ای بسیار کوتاه» با ترجمه‌ی بنفشه جمالی نخستین کتاب از مجموعه‌ی «فمینیسم» است که نشر افکار در دست انتشار دارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها