شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
طرح «کتاب اجاره‌ای» برای رفاه اهالی مطالعه

بهشتیان درباره طرح اجاره کتاب که چندماهی است در کتاب‌فروشی لارستان انجام می‌شود، گفت: اگر دیدگاه اجاره کتاب در جامعه رواج پیدا کند، افراد می‌توانند، ساده‌تر از گذشته به کتاب‌ها دسترسی داشته باشند.

محسن بهشتیان، مدیرکتابفروشی لارستان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اقدام به اجاره کتاب در این کتابفروشی، گفت: به همت بهرام فیاضی، مدیر نشر قطره طرح اجاره کتاب پیشنهاد و آغاز شد. او کتاب‌های این نشر را در اختیار ما قرار داد و این کتاب‌ها در قفسه‌های جداگانه با آرم نشر قطره و مُهر کتابفروشی لارستان چیده شده است.
 
بهشتیان با بیان اینکه اجاره گرفتن کتاب نیازی به عضویت ندارد وهر کسی که  تمایل داشته باشد می‌تواند از این امکان استفاده کند، درباره ساز و کار روند اجاره کتاب ادامه داد: ابتدا از فرد متقاضی، مبلغ کتاب به صورت کامل دریافت می‌شود، او یک ماه برای مطالعه کتاب زمان دارد. بعد از یک ماه که کتاب را بازگرداند، 15 درصد کتاب از مبلغ کاسته و مابقی را به فرد باز گردانده می‌شود.
 
به گفته مدیر کتابفروشی لارستان این پیش فرض برای اجاره کتاب در نظر گرفته شده‌ است که افرادی که کتاب‌ها را اجاره می‌گیرند، آسیبی به کتاب وارد نکرده و در حفظ آن تلاش می‌کنند زیرا همه کتاب‌ها جدید و نو هستند.
 
او با بیان اینکه از چنین طرحی استقبالی که در انتظار داشت انجام نشده است، گفت: برخی افراد علاقه دارند تا کتاب را برای خود نگه دارند، به همین دلیل از طرح کتاب اجاره‌ای استفاده نکردند.
 
بهشتیان با اعلام اینکه اگر از این طرح استقبال می‌شد، حاضر بود که کتاب‌هایی از سایر نشرها را دراین قفسه قرار دهد، ادامه داد: فکر نمی‌کنم باقی ناشران چنین فعالیتی را گسترش دهند. مدیر انتشارات قطره همواره در راستای حمایت از ناشران اقدام می‌کند حتی به همین منظور در نمایشگاه کتاب شرکت نکرد.
 
مدیر کتابفروشی لارستان با بیان اینکه قفسه‌های اجاره کتاب برای حدود پنج کتابفروشی  در تهران و چند شهرستان فعالیت می‌کند، اظهار کرد: این دیدگاه تاثیری بر فروش دیگر کتاب‌ها نداشت زیرا فردی که می‌خواهد کتابی را بخرد، کنار اجاره گرفتن کتاب هم به عادت خرید کتاب ادامه خواهد داد.
 
بهشتیان دلیل شروع چنین اقدامی را خلا موجود در کتابخانه‌های عمومی اعلام کرد و افزود: اکثرا منابع کتابخانه‌های عمومی از کتاب‌های روز عقب است، چراکه در انتخاب کتاب برای کتابخانه‌ها گزینشی رفتار می‌شود. اگر دیدگاه اجاره کتاب در جامعه رواج پیدا کند، افراد می‌توانند، ساده‌تر از گذشته به کتاب‌ها دسترسی داشته باشند.
 
او با اشاره به اینکه قیمت کتاب‌های چاپ قدیم در این کتابفروشی تغییر داده نمی‌شود و نخواهد شد، بیان کرد: مگر اینکه ناشران خود قیمت کتاب‌ها را تغییر دهند، برای مثال نشر کارنامه خود قیمت کتاب‌هایش را تغییر می‌دهد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها