سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
بهبود کمی و کیفی کتابخانه پارک‌شهر/ نمی‌توان زمان دقیقی برای بازگشایی اعلام کرد

نیکنام با بیان اینکه نمی‌توان زمان دقیقی برای بازگشایی کتابخانه پارک‌شهر اعلام کرد، گفت: فضای کتابخانه برای کودکان، نابینایان و محققان بازسازی شده و کتاب‌های مخازن کتابخانه افزایش یافته است.

علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره عملیات بازسازی کتابخانه پارک‌شهر گفت: پیمانکاران باید قفسه‌ها را بسازند تا کتاب‌ها را در کتابخانه چیدمان کنیم.
 
او با بیان اینکه اقدامات اصلی برای بازسازی این کتابخانه انجام شده و فقط رنگ داخل ساختمان باقی‌مانده است، ادامه داد: با توجه به وضعیت بازار، نمی‌توان زمان دقیقی برای بازگشایی و استفاده عموم تعیین کرد.
 
نیکنام همچنین از غنی‌شدن مخزن کتاب‌خانه پارک شهر خبرداد و اظهار کرد: پیش از این مخزن کتابخانه محدود بود و نزدیک به 50 هزار جلد کتاب در خود داشت. با تکمیل منابع مخزن کتابخانه، در مجموع کتاب‌های قدیمی و جدید بیش از 80 هزار کتاب در این مخزن وجود دارد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران توضیح داد: منابع کتاب در بخش کودک افزایش پیدا کرده، همچنین بخشی برای نابینایان در نظر گرفته شده است. در عملیات بازسازی اتاق‌هایی برای محققان طراحی شد تا با امکانات ویژه بتوانند به صورت شخصی از آن استفاده کنند.
 
رشد سرانه مطالعه در کتابخانه با بازسازی آنها
او با بیان اینکه در روند بازسازی کتابخانه پارک‌شهر از کتاب‌های موجود در منبع حفظ و حراست شده است، افزود: با توجه به کمبودهایی که در بخش‌های مختلف داریم، باید نقص موجود در حوزه کتاب‌های عمومی رفع شود.
 
به گفته نیکنام کتاب‌خانه پارک‌شهر نخستین کتابخانه‌ای نیست که مورد بازسازی قرار می‌گیرد، او ادامه داد: در کتابخانه باباطاهر تغییرات زیادی در فضا ایجاد کردیم. با افزودن یک طبقه به این مجموعه فضای این کتابخانه را از 400 متر به 1200 متر ارتقا دادیم.
 
به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران روند بازسازی کتاب‌خانه‌ها از سال 94 آغاز شده است، او بیان کرد: آمار نشان می‌دهد در همین سال رشد خوبی در سرانه مطالعه در کتابخانه‌ها داشتیم.
 
او دربیان آمار فعالیت‌هایی که از سال 96 تا 97 انجام شده است، اعلام کرد: در این سال 38 درصد رشد در حوزه خرید منابع نسبت به سال گذشته داشتیم. در بحث کتاب‌های اهدایی 24 درصد رشد، در امانت کتاب 46 درصد رشد داشتیم.
 
نیکنام با اعلام اینکه مجموع عضوگیری برای زنان و مردان نهادکتابخانه‌های عمومی در سال 96 تا 97 با رشد 33 درصدی روبه‌رو بود، ادامه داد: در حوزه کودک و نوجوان بهسازی و نوسازی موجب رشد 41 درصدی عضوگیری شد.
 
سهم نیم درصد کتابخانه‌ها در حساب انجمن کتابخانه‌ها ریخته شود
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با بیان اینکه اقدامات برای اینکه شهرداری تهران بتواند نیم درصد سهم کتابخانه‌های عمومی را پرداخت کند، ادامه داد، گفت: در برخی از شهرستان‌های تهران رقم‌های خوبی از طرف شهرداری پرداخت شده است.
 
نیکنام با بیان اینکه مدیریت استانداری قائل به این است که سهم نیم درصد کتابخانه‌ها در حساب انجمن کتابخانه‌ها ریخته شود، توضیح داد: خیلی از شهرداری‌ها این مبلغ را ریخته اند و باقی سهم‌ها در حال پیگیری است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • علیرضا متین ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    سال 56 و 57 بود که عضو این کتابخانۀ پارک شهر شدم. نخستین کتاب‌هایی که از آنجا به امانت گرفتم، کتاب اِمیل و قرارداد اجتماعی ژان ژاک روسو بود. این کتاب‌ها، روحیۀ منزوی مرا تشدید کرد و از درس و مدرسه گریزان شدم. سرانجام مدرسه رها شد و بی‌مدرک به خدمت رفتم و سپس در شهرمان مشغول به کار شدم و همواره سرزنش می‌شدم که بی‌دیپلم چکار خواهم کرد. سال‌ها از آن زمان می‌گذرد. در این سال‌ها، بیش از بیست مقاله در مجلات علمی و هنری نوشته و ترجمه کردم و برای ده تئاتر، موسیقی ساختم. یک کتاب ترجمه، و یک کتاب تحقیق تاریخی نوشتم که در همان ماه نخست به چاپ دوم رسید. تمام دوستان و همکاران دیپلم و لیسانس و بالاتر، در گوشۀ اتاق اداره‌شان منتظر بازنشستگی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها