سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
یارانه‌ها در قالب افزایش بودجه مراکز علمی تخصیص داده شود

مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه کتاب با بیان اینکه از سه میلیارد یارانه بخش خارجی فقط نیمی از آن مصرف شد، گفت: تخصیص یارانه نیاز به بازنگری دارد.

احدرضایی؛ مدیر کمیته ناشران خارجی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: در بخش ناشران خارجی امسال، 150 ناشر عرب در 60 غرفه و 650 ناشر لاتین در 30 غرفه حضور داشتند و کتاب‌های خود را عرضه کردند.
 
وی با اشاره به جانمایی ناشران خارجی خارجی در رواق غربی مصلای امام خمینی (ره)، افزود: امسال محل جانمایی ناشران خارجی خوب و مناسب بود و می‌توان گفت که از دوره‌های گذشته هم بهتر بود اما معتقدم برای بحث سرمایش یا گرمایش این مجموعه باید فکر اساسی کرد.
 
رضایی ادامه داد: در روزهای نیمه اول نمایشگاه، به علت سرمای رواق و سالن‌ها مردم نمی‌توانستند زیاد در این بخش بمانند و بعد از مدت زمان کوتاهی می‌رفتند و آسیب زیادی به فروش وارد کرد.
 
مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه کتاب همچنین درباره اجرای سیستم متمرکز فروش برای نخستین بار در بخش خارجی، توضیح داد: اگر قرار است دولت یارانه‌ای برای نمایشگاه کتاب در نظر بگیرد  این سیستم راهکار خوبی است اما معتقدم که در این میان باید نقایص و مشکلاتی داشت که باید در سال آینده رفع و سیستم به‌روزرسانی شود.
 
رضایی همچنین درباره یارانه دولت برای بخش خارجی، توضیح داد: دولت برای این بخش سه میلیارد تومان یارانه پیش‌بینی کرده بود که فقط نصف آن مصرف شد و بقیه آن باقی ماند.
 
وی درباره علت این موضوع، گفت: کاهش قدرت خرید کتاب خارجی توسط مردم مهمترین عامل این موضوع بود، از سوی دیگر کاهش بودجه موسسات دولتی و دانشگا‌ه‌ها همچنین دو برابر شدن نرخ ارز نسبت به سال گذشته از دیگر عوامل این حوزه است.
 
رضایی تاکید کرد: در این زمینه معتقدم که تخصیص یارانه نیاز به بازنگری دارد و اگر قرار است برای به‌روزرسانی منابع علمی و دانشگاهی یارانه داده شود، این یارانه‌ها باید برای افزایش بودجه مراکز علمی تزریق شود تا قدرت خرید آن‌ها افزایش پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها