سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
گرنت بعد از چهار سال باید نظم بیشتری داشته باشد

مسئول قراردادهای خارجی انتشارات سوره مهر، با انتقاد به کم رونق بودن بازار جهانی کتاب در نمایشگاه تهران، نسبت به بهبود مشکلات رایت‌سنتر در سال های آینده ابراز امیدواری کرد.

محمدعلی شادزاد، مسئول قراردادهای خارجی انتشارات سوره مهر در گفت‌و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در بیان برنامه‌های این انتشارات در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: امسال با توجه به اینکه کشور چین کشور مهمان ویژه بود، قبل از نمایشگاه مذاکراتی با ناشران چینی داشتیم و در طول نمایشگاه مذاکرات با ناشرانی که پیش از این با آن‌ها همکاری کرده بودیم، ادامه یافت.

او ادامه داد: با ناشران چینی که تازه آشنا شده بودیم جلساتی برگزار کردیم. با حدود 20 ناشر و آژانس چینی گفت‌و گو و محتوای کتاب‌هایمان را به آن‌ها معرفی کردیم که به برخی از آنها علاقه‌مند بودند و قرار شد متن کتاب‌ها را برایشان بفرستیم. 

شادزاد با اعلام اینکه امسال با حدود 120 عنوان کتابی که به زبان‌های خارجی ترجمه شده در بخش بین‌الملل حاضر شدیم، افزود: با ناشران صربستان، ترکیه و آذربایجانی قرار ملاقات گذاشتیم. از این کشورها ناشرانی که پیش از این با ایران همکاری داشتند، میزی برای گفت‌وگو در رایت سنتر دارند.

مسئول قراردادهای خارجی انتشارات سوره مهر با اشاره به اینکه بیشتر قرارهای مذاکره درباره حق رایت کتاب‌ها را با ناشران چینی برگزار شده است، ادامه داد: برای مثال از کشور عمان یکی از وزارتخانه‌ها به نمایشگاه آمده و کشور افغانستان بییشتر برای فروش کتاب ظاهر شده است. 

ناشران را به سمت گرنت راهنمایی نمی‌کنم
مسئول قراردادهای خارجی انتشارات سوره مهر با بیان اینکه یک بار برای استفاده از گرنت اقدام کرده اما موفق به اخذ آن نشده است، توضیح داد: معمولا ناشرها را به سمت گرنت راهنمایی نمی‌کنیم، مگر اینکه خود از این امکان مطلع و خواستارش باشند. 

به گفته او هنوز دلیل رد گرنت به صورت کتبی به سوره مهر ابلاغ نشده است. شادزاد ادامه داد: امسال گرنت چهارمین سال فعالیت خود را می‌گذراند و باید چک لیست‌ها و دلیل اصلی رد شدن یک اثر را کتبا توضیح دهند. نمی‌دانم که چه ناشری را می‌توانم به سمت گرنت هدایت کنم. ما هنوز چک لیستی نداریم که به وسیله آن آگاه باشیم که کدام ناشران را می‌توانیم به سمت گرنت سوق دهیم.

او ادامه داد: البته ضمنی و به صورت شفاهی به ما علت را اعلام کردند اما باید در چهارمین سال گرنت این طرح باید با نظم بیشتری روند خود را ادامه دهد. 

شازاد با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران متفاوت و بیشتر فروشگاه کتاب است، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران، فروشگاهی است که بخش بین‌الملل هم دارد اما پر رونق نیست و اگر به تعداد ناشران توجه کنیم، زیاد نیستند.

وی افزود: در بعضی پارامترها مانند غرفه‌های بین‌الملل ظاهر خوبی دارند. البته نقدهایی هست که امیدواریم برای سال‌های بعد بهتر شود. رایت سنتر خوب فعالیت می‌کند اما بهتر بود با غرفه نشر در فضای 9 متری تلفیق می‌شد تا تمرکز بهتری داشتم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها