جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
پادکست‌های علمی راهی برای ترویج علم نه ساده‌سازی

رضا حریریان درباره محتوای پادکست‌ها گفت: ما در پادکست‌ها خود علم را ترویج می‌دهیم با توجه به طیف گسترده مخاطبان مفاهیم علمی را باید به‌گونه‌ای بیان کنیم که قابل درک باشد.

رضا حریریان؛ سازنده پادکست‌های علمی (استرین‌کست) که در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کرده بود، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره نحوه انتخاب موضوعات علمی برای مخاطبان خود گفت: در درجه اول موضوعاتی که ما در استرین کست انتخاب می‌کنیم موضوعاتی است که در ابتدا برای خودمان جذابیت دارد و پتانسیل جذابیت برای عموم مردم هم دارد. برای مثال یکی از علاقه‌مندی‌ها و دغدغه‌های من در علم گرمایش جهانی و برخی موضوعات مربوط به محیط‌زیست است، این موضوع قابلیت جذابیت برای عموم مردم را هم می‌تواند داشته باشد.
 
وی ادامه داد: بنابراین تلاش می‌کنیم موضوعاتی که می‌تواند به افزایش آگاهی عموم بینجامد را در پادکست‌های خود بگنجانیم. در کل طیف علاقه‌مندی‌های من و تیم استرین کست طیف گسترده‌ای است. از نجوم و ستاره‌شناسی گرفته تا شگفتی‌هایی که درباره جانداران و جانوران در دنیای علم وجود دارد.
 
حریریان با اشاره به منابعی که در محتوای پادکست‌ها از آن‌ها بهره ‌می‌گیرند، گفت: محتوایی که در پادکست‌ها منتشر می‌شوند اغلب بر اساس منابع موثقی است که در آن موضوع علمی می‌توان یافت. این منابع کتاب‌ها، مجلات معتبر و مستند‌هایی هستند که از فیلتر دانشمندان گذر کرده‌اند.
 
وی با اشاره به ارتباط با دانشگاهیان یا افرادی که اطلاعات آکادمیکی دارند و می‌توانند سنجش معیاری در تولید محتوای پادکست‌ها به حساب ‌آیند، گفت: ارتباط گسترده‌ای با متخصصان هر حوزه از علم برای صحت و سقم محتوا داریم. در کل پادکست‌ها نوعی به گوش رساندن صحبت‌ها و حرف‌های گفته شده است. برای مثال در یک پادکست سه دقیقه‌ای راجع به دوره‌ کنونی بشر صحبت کردیم. دوره‌ای که هم هراس‌انگیز و هم خوشحال کننده است؛ درواقع به این موضوع اشاره کردیم که هر کسی هر حرفی که  بخواهد را می‌تواند بگوید؛ از طرفی انسان امروز به دنبال ثابت کردن گفته‌ها نیست یعنی هر حرفی که زده می‌شود قابلیت اثرگذاری را دارد.
 
وی ادامه داد: از اینکه هر چیزی گفته و شنیده می‌شود زمانه ترسناکی است؛ امکان دارد یک دانشمندی درباره یک موضوع صحبت‌هایی را ارائه بدهد که یافته‌های دیگر دانشمندان را نقض کند و برخی هم پیرو آن شوند، بالطبع کلی اختلاف دیدگاه و نظر به وجود می‌آید و از طرفی هم باید خوشحال باشیم که در این زمانه زندگی می‌کنیم چراکه هر حرفی شنیده می‌شود. اینجاست که حرف‌ها تا حدی اهمیت پیدا می‌کند که می‌تواند سرنوشت بشر را دگرگون کند. به همین دلیل ما تلاش می‌کنیم تا حد ممکن آن چیزی در پادکست‌ها منعکس شود که معتبر باشد. در انتهای هر پادکست‌ تمام منابع آورده می‌شود تا هر فردی که می‌خواهد در آن مطالعه بیشتری داشته باشد.
 
حریریان گفت: برگردیم به همان مثال گرمایش جهانی این موضوعی است که می‌توان حرف‌های زیادی درباره‌ آن زد. یکی از کارهایی که می‌کنیم این است که در مسائلی که عملا در زندگی بشر اهمیت دارد حساسیت‌زایی کنیم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که ساده بودن ادبیات محتوایی که انتخاب می‌کنید تا چه حد در تولید یک پادکست علمی اهمیت دارد، گفت: ما چند منبع را بررسی می‌کنیم و خوشبختانه توانایی زیادی داریم که به منابع دست اول و موثق دسترسی داشته باشیم. بسیاری از صاحبان علم بر ما خرده می‌گیرند که ساده‌سازی مطالب علمی باعث کج فهمی مخاطبان می‌شود و ممکن است مخاطبان را از اصل متن دور کند. پاسخی که می‌توان داد این است که  ما علم را ساده نمی‌کنیم بلکه آن را ترویج می‌کنیم. با توجه به طیف گسترده مخاطبان می‌خواهیم موضوعات مختلف را به مردم بشناسانیم و آگاهی علمی مردم بالا رود بنابراین مطالبی در پادکست گفته می‌شود که برای همه قابل درک باشد.
 
حریریان گفت: در واقع ما وظیفه‌ای هم در ساده‌سازی علم  نداریم، ما وظیفه داریم علم را به قدری جذاب کنیم تا مردم اهمیت آن را درک کنند. من معتقدم زندگی عادی با اصول علمی جدا نیست. در حقیقت‌ آن چیزی که می‌بینیم را به زبان پادکست بیان می‌کنیم. باید ارزش برخی اصول علمی را بفهمیم و هدفمان این است که به دید خشک علم را نبینیم.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها